@article{ author = {DelshadNoghabi, A and BaloochiBeydokhti, T and Shamshiri, M and Shareinia, H and Radmanesh, R}, title = {Polypharmacy and its Related Factors among Elderlies}, abstract ={ Abstract   Background & Aim: The high prevalence of various diseases in elderly people may cause polypharmacy. Administration of the multiple drugs in elderlies makes them prone to side effects and problems related to drug therapy. The purpose of this study was to determine the status of polypharmacy and its related factors among elderlies in Gonabad, 2011.   Material & Methods: In this cross-sectional study, 323 elderlies were selected through random stratified sampling method. Data were collected using a 30-item questionnaire including demographic sheet, drug use pattern and its related factors. Validity and reliability of the first questionnaire was determined using content validity and internal proportion and consistency respectively (α-Cronbach's= 0.72). Data was analyzed by descriptive statistics, chi-square and ANOVA using SPSS-PC (v.19).   Results: Over 72.1% of the subjects were taking medications. The mean number of medications was 4.06 ± 0.3 per day. Polypharmacy was found in 56.6% of the subjects. Polypharmacy had a significant relationship with sex (P <0. 0001), occupation (P = 0.004) and medication adherence (P = 0.017).   Conclusion: According to the findings, polypharmacy is a common problem in the elderlies. Therefore, nurses could play an important role in preventing the risks of polypharmacy in elderly people, through educating seniors and their care givers.   Received: 20 May 2013   Accepted: 24 Aug 2013   }, Keywords = {Polypharmacy, Elders, Drug use pattern}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {1-9}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {وضعیت تعدد دارویی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان}, abstract_fa ={. َچکیده زمینه و هدف: شیوع بیماری های مختلف در سالمندان موجب افزایش مصرف دارو شده که این تعدد دارویی به همراه تغییرات فیزیولوژیک وابسته به سن، سالمندان را در معرض خطر عوارض جانبی متعدد قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تعدد دارویی (مصرف همزمان 4 قلم دارو و یا بیشتر در شبانه روز) و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهرستان گناباد در سال 1390 انجام شده است. روش بررسی‌: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 323 نفر از سالمندان شهرستان گناباد به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 30 سوال در سه بخش ویژگی های دموگرافیک، الگوی مصرف دارو و عوامل موثر بر الگوی مصرف دارو بود. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از روش پایایی همسانی درونی تعیین شد (ضریب آلفای کرانباخ= 72/0). داده ها از طریق مصاحبه درب منزل سالمندان جمع آوری و توسط پژوهشگر وارد پرسشنامه شدند و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و به وسیله آمار توصیفی، آزمون کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بالغ بر 1/72 درصد سالمندان مورد مطالعه دارو مصرف می کردند. میانگین تعداد مصرف دارو3/0±06/4 قلم در شبانه روز بود. وضعیت تعدد دارویی در 6/56 درصد موارد وجود داشت. ارتباط معنی داری بین وضعیت تعدد دارویی با جنس (0001/0>P)، شغل (004/0=P) و پیروی از دستورات دارویی (017/0=P) وجود داشت. نتیجه گیری کلی: بر اساس یافته ها تعدد دارویی یک مشکل شایع در سالمندان می باشد؛ لذا پرستاران با آموزش در مورد مصرف داروها به سالمندان و یا مراقبین آن ها می توانند نقش مهمی در پیشگیری از خطرات تعدد دارویی ایفا نمایند.}, keywords_fa = {تعدد دارویی, سالمندان, الگوی مصرف دارو}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1577-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1577-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Rafii, F and Naseh, L and Parvizy, P}, title = {Self-efficacy and its Dimensions in Patients with Intestinal Stoma}, abstract ={  Abstract   Background & aims: People undergoing ostomy challenge with multiple physical, psychological and social complications. However, Self-efficacy may lead them to the acceptance of stoma, adaptation with it and improve quality of their life. Accordingly the aim of this study was to determine total self-efficacy of stoma patients and its dimensions.   Material & Methods: It was a descriptive cross-sectional study. A total of 84 patients with ostomy who referred to selected educational centers of Tehran University of Medical Sciences and Iranian Ostomy Association (IOA) recruited by convenience sampling. Data were collected using personal information form and Stoma Self-efficacy Scale (Stoma SE Scale) and analyzed by descriptive statistics using SPSS-PC (v. 15).   Results: The mean score of Self-efficacy dimensions was determined as, Stoma Care (55.8 ± 11.6) and Social (42.1 ± 13.2). The mean score of total self-efficacy was (98 ± 22.6). In stoma care self-efficacy subscale, the highest obtained mean score were related to “prevent having stoma bleeding and damage” (4.5 ± 0.8), “Follow the stoma therapist's instructions for handling the stoma” (4.5 ± 0.9), “Follow the doctor's advice for taking care of your stoma and nutrition pattern”( 4.5 ± 0.8), and the lowest mean score were related to “Take care of the stoma when you are ill” (3.1 ± 1.4). In social self-efficacy subscale the highest and lowest mean score were related to “Tell your close friends about the stoma” (4 ± 1.4) and “Have the same sexual satisfaction” (1.8 ± 1.3) respectively.   Conclusion: The findings of this study can be useful to enhance nurses' knowledge to improve training and supportive interventions for stoma patients and their families.   Received: 22 May 2013   Accepted: 26 Aug 2013}, Keywords = {self-efficacy, Stoma, Ostomy}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {10-18}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {خودکارآمدی و ابعاد آن در بیماران دارای استومی روده ای}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: افرادی که تحت عمل جراحی استومی قرار می گیرند با مشکلات متعدد جسمی، روانی و اجتماعی مواجه می شوند . از طرفی خودکارآمدی می تواند سبب پذیرفتن استومی، سازگاری با آن و بهبود کیفیت زندگی گردد. هدف مطالعه حاضر تعیین خودکارآمدی بیماران دارای استومی روده ای در ابعاد مختلف و بطور کلی بود.   روش بررسی: این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. 84 بیمار دارای استومی مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن استومی ایران با روش نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. داده ها به وسیله فرم مشخصات فردی و مقیاس خودکارآمدی استومی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و محاسبه ی میانگین ها و انحراف معیارها تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی برای هر یک از ابعاد مراقبتی (6/11 ± 8/ 55 ) و اجتماعی (2/13 ± 1/42)، همچنین نمره خودکارآمدی کل (6/22 ± 98) بدست آمد. بر اساس پاسخ های بیماران؛ بیشترین میانگین نمره کسب شده در بعد خودکارآمدی مراقبت از استومی، به گویه های "پیشگیری از خونریزی یا صدمه به استوما" 8/0 ± 5/4، "پیروی از توصیه های پرستاران متخصص استوما برای مراقبت از آن" (9/0 ± 5/4) و "پیروی از توصیه های پزشک در مورد مراقبت از استوما و الگوی تغذیه" (8/0 ± 5/4) و کمترین میانگین نمره کسب شده به گویه "مراقبت از استوما در هنگام بیماری" (4/1 ± 1/3) اختصاص یافت. در بعد خودکارآمدی اجتماعی نیز بیشترین و کمترین میانگین نمره کسب شده به ترتیب به گویه های "صحبت کردن با دوستان صمیمی درباره استوما" (4/1 ± 4) و "داشتن رضایت جنسی مانند قبل" (3/1 ± 8/1) مربوط شد.      نتیجه گیری کلی : یافته های این مطالعه می تواند جهت ارتقاء دانش پرستاران مفید باشد تا بتوانند مداخلات آموزشی و حمایتی را برای بیمار و خانواده به اجرا درآورند.}, keywords_fa = {خودکارآمدی, استوما, استومی}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1581-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1581-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Kheirkhah, M and Mokarie, H and NisaniSamani, L and Hosseini, AF}, title = {Relationship between Anxiety and Self-concept in Female Adolescents}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Adolescents experience a kind of entrapment with anxiety during maturity period and disregard to the problems associated with adolescence would have negative effects on their health, orientation and self-esteem. Girls have more problems than boys in health aspects, and psychological and social domain due to physiological differences, social roles, and traditions governing the community. This study was performed to determine the relationship between anxiety and self-concept among female adolescents.   Material & Methods: It was a correlational, cross -sectional study that was conducted during 2011-2012 in Tehran. Through cluster sampling, 159 female high schools students were recruited from the 4th educational district . Data was gathered by demographic sheet, Coppersmith’s Self Esteem scale and Spielbergerr Scale and analyzed by descriptive statistics, Spearman correlation coefficient and regression analysis using SPSS-PC (v.16).   Results: The findings showed that %53.5 of the students had moderate anxiety and %63/5 of them had moderate self-concept. In the mean while, %18.3 of the students had severe anxiety or low self-concept. Spearman correlation test determined a negative significant association between the students’ anxiety and their self-concept (p<0.001). No significant relationship was found between the students’ demographics and the intensity of their anxiety by regression analysis. Conclusion: Regarding the relationship between anxiety and self-concept and their effect on mental health, designing and performing appropriate educational interventions to promote students’ mental health is recommended.}, Keywords = {Anxiety, Self-concept, Adolescent, Female}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {19-29}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0<P ). آنالیز رگرسیون ارتباط معناداری را بین متغیرهای فردی و تحصیلی و شدت اضطراب نوجوانان دختر نشان نداد.   نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط اضطراب و عزت نفس و تاثیر آنها بر سلامت روان، انجام مداخلات آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان توصیه می شود.}, keywords_fa = {اضطراب, عزت نفس, نوجوانان دختر}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Dibaji, SM and Shahpoori, S and Nouri, A}, title = {The Role of Job Characteristics in Nurses’ Willingness to Customer Oriented Behaviors}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Client centered behaviors and customer orientation are new issues in nursing and hospital literature. The aim of current study was to investigate the role of job characteristics in customer oriented behaviors among nurses.   Material and Methods: It was across-sectional, correlational study. A total of 150 nurses of Alzahra hospital of Isfahan were recruited by stratified random sampling and completed Sims et al., job characteristics Inventory (1976) and Kim et al., Willingness to Customer Oriented Measure (2004). Data was analyzed by descriptive statistics, Pearson’s correlation and stepwise multiple regression using SPSS-PC (v.16).   Results: The findings revealed that except autonomy and friendship, all of job characteristics are associated with willingness to customer oriented behaviors (P<0.05). However, using stepwise regression analysis, just job feedback in first step (F= 18.473, P<0.05) and job variety in second step (F=13.507, P<0.05) could predict customer oriented behaviors.   Conclusion: According to the findings, it seems necessary to design the nurse’s task so that nurses can be aware of the outcome of their performance. Also, making variation in the tasks assigned to nurses by methods like job enlargement, job enrichment and job rotation can lead to willingness to behaviors that satisfy patient and their guardians.   Received: 26 May 2013   Accepted: 28 Aug 2013 .}, Keywords = {customer orientation, Job characteristics, Nurses}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {30-38}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {نقش ویژگی‌های شغلی در تمایل پرستاران به رفتارهای مشتری‌مداری}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: رفتارهای مراجع­مدار و مشتری ­مداری از جمله موارد جدید مطرح­شده در ادبیات پرستاری و بیمارستانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش ویژگی­های شغلی در انجام رفتارهای مشتری­مدارتوسط پرستاران بود.   روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- همبستگی بود که در آن 150 پرستار شاغل در بیمارستان فوق­تخصصی الزهرای اصفهان با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های ویژگی­های شغلی Sims, Szilagyi & Keller ومقیاس تمایل به رفتارهای مشتری­مداری پرستاران Kim, Moon, Han & Tiko پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه­ی 16 با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه­ی گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند.   یافته­ها: نتایج نشان داد که تمامی ویژگی­های شغلی غیر از خودمختاری و روابط دوستانه، با تمایل پرستاران به انجام رفتارهای مشتری­مداری ارتباط دارند (05/0 P< 0)؛ اما تنها دو بعد بازخورد شغلی در گام اول ( 473/18 =F و 05/0 0>P ) و تنوع وظیفه در گام دوم ( 507/13 =F و 05/0 >P ) قادر به پیش­بینی آن در رگرسیون گام به گام هستند.   نتیجه­گیری کلی: با توجه به یافته­های به دست آمده از این پژوهش، به نظر می رسد لازم است وظایف پرستاران به گونه­ای طراحی گردد که آنان بتوانند از نتیجه­ی عملکرد خود آگاه شوند؛ همچنین ایجاد تنوع در وظایفی که به پرستاران محول می­شود با روش­هایی مثل توسعه­ی شغلی، غنی­سازی شغلی و گردش شغلی، می­تواند موجب تمایل آنان به رفتارهایی گردد که رضایت مشتری و همراهان وی را تامین ­کند. .}, keywords_fa = {مشتری‌مداری, ویژگی‌های شغلی, پرستاران}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1599-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1599-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Salmani, F and Ahmadifaraz, M and Mansourzadeh, Z}, title = {The Relationship between Different Phases of Moon and Students\' Emotional States}, abstract ={  Abstract   Background and Aims: Emotional state is one of the main factors affecting human behavior. Several factors can change people's emotional states. Studies have shown that different phases of moon can affect behavior and emotional state. Therefore, this study was carried out with the aim of determining the relationship between different phases of moon and the emotional states among Najaf Abad Azad University students.   Material and Methods: It is a cross sectional study. A total of 50 male students were recruited randomly based on the students’ numbers. Buss and Perry Aggression Questionnaire was used to collect data. The questionnaire was completed by the students in two points when moon had the least (crescent moon) and the most (full moon) distance from the earth. Data was analyzed by descriptive and inferential statistics (t-pair, Pearson and eta correlation) using SPSS-PC (v.17).   Results: The findings showed that the mean score of students' aggression during the full moon was significantly more than the time of crescent moon (P=0 / 04). The mean score of verbal aggression subscale (P<0/001) and fury subscale (P<0 / 001) during full moon was also significantly greater than the time of crescent moon. No significant difference was found between the mean score of the subscales of physical aggression and hostility during the crescent moon and full moon.   Conclusion: The results showed that students have demonstrated more aggressive behaviors during the full moon . Thus students’ and faculties’ attention to this phenomenon is needed. It is necessary for students to learn how to cope with and control anger and aggression. Considering this relationship in educational programs especially during the exams would improve the academic performance of students .    Received: 28 May 2013    Accepted: 31 Aug 2013}, Keywords = {Moon phases, Aggressive, Behavior, Emotional state}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {39-47}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {ارتباط فازهای مختلف ماه با حالات هیجانی دانشجویان}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف : حالات هیجانی از عوامل اصلی موثر بر رفتار افراد می باشد. عوامل متعددی باعث تغییر حالات هیجانی افراد می گردد. برخی مطالعات نشان داده است که فازهای مختلف ماه می تواند بر رفتار افراد و حالات هیجانی آنها تاثیر بگذارد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط فازهای مختلف ماه با حالات هیجانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد انجام گردیده است.   روش بررسی : مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی می باشد. تعداد 50 دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بر اساس شماره دانشجویی به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. به منظور گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری Buss & perry استفاده گردید. پرسشنامه در دو حالت از فازهای ماه که ماه بیشترین (هلال ماه) و کمترین (ایام ماه بدر) فاصله را نسبت به زمین دارد توسط دانشجویان تکمیل گردید. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون t زوجی، همبستگی پیرسون و اتا) در نرم افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین نمره پرخاشگری در دانشجویان در ایام بدر به طور معنی داری بیشتر از ایام هلال ماه می باشد. (04/0=P). همچنین میانگین نمره خرده مقیاس پرخاشگری کلامی ( 001/0 >P) و خشم ( 001/0 >P) در دانشجویان در ایام بدر به طور معنی داری بیشتر از ایام هلال ماه بود در حالی که میانگین نمره خرده مقیاس پرخاشگری بدنی و خصومت در ایام بدر و هلال تفاوت معناداری را نشان نداد.   نتیجه گیری کلی : نتایج مطالعه نشان داد که دانشجویان در ایام ماه کامل (بدر) رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان دادند. لذا جلب توجه دانشجویان و مدرسین به این رویداد و آموزش نحوه مقابله و مهار خشم و کنترل پرخاشگری برای دانشجویان ضروری بنظر می رسد. علاوه بر این توجه به این امر در برنامه ریزی آموزشی دانشجویان نظیر زمان امتحانات و غیره می تواند باعث ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشجویان گردد.}, keywords_fa = {فازهای ماه, پرخاشگری, رفتار, حالات هیجانی}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1600-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1600-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Mancheri, H and SharifiNeyestanak, ND and Seyedfatemi, N and Heydari, M and Ghodoosi, M}, title = {Psychosocial Problems of Families Living with an Addicted Family Member}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Addiction (Substance addicted) as one of the health problems in the present century can influence physical, emotional and social aspects of addicted people and impose psychosocial problems for their families and society. Accordingly, this study aimed to examine social, psychosocial problems in families with an addicted member.   Material & Methods: It was a descriptive, correlational study. The sample consisted of 400 close family members of the addicted people who were randomly recruited. Data was collected by SCL-90 questionnaire analyzed by SPSS-PC (v.16).   Result: The findings showed that most subjects suffered moderate depression (36.8%) and moderate anxiety (36 . 4%). Also 36% of them had low levels of aggression and 35.8% had moderate interpersonal sensitivity.   Conclusion: Based on the findings , it can be concluded that addicted members of families can affect the mental health of other family members . Proposing educational programs by nurses for high risk persons would prevent addiction-induced difficulties by knowledge promotion and behavior change.   Received: 30 May 2013   Accepted: 3 Sep 2013}, Keywords = {Family, Substance addiction, Psychosocial Problems}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {48-56}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {مشکلات روانی- اجتماعی در خانواده های معتادین}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: اعتیاد به مواد به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی قرن حاضر می تواند ابعاد جسمی، عاطفی و اجتماعی فرد معتاد را تحت تأثیر قرار داده و موجب مشکلات روانی- اجتماعی برای جامعه و همچنین خانواده های آنان شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات روانی، اجتماعی در خانواده های معتادین مراجعه کننده به یکی از مراکز ترک اعتیاد گرگان انجام پذیرفت.   روش بررسی : این مطالعه از نوع توصیفی بود. 400 عضو درجه یک فرد معتاد به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های SCL90 و مشخصات فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.   یافته ها: نتایج نشان داد که بیشتر خانواده های شرکت کننده در این مطالعه دارای اضطراب متوسط (4/36 درصد) و افسردگی متوسط (8/36 درصد)می باشند. همچنین 36 درصد از آن ها دارای پرخاشگری کم و 8/35 درصد نیز حساسیت بین فردی متوسط داشتند.   نتیجه گیری کلی: بنا بر یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که اعتیاد افراد در خانواده می تواند بر سلامت روانی دیگر اعضای خانواده تأثیر گذار باشد، لذا پرستاران می توانند با تدوین برنامه های آموزشی برای افراد در معرض خطر، با افزایش آگاهی و تغییر در رفتار آن ها در فرایند پیشگیری از مشکلات ناشی از اعتیاد قدم بردارند. }, keywords_fa = {خانواده, اعتیاد به مواد, مشکلات روانی }, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1605-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1605-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Shafiei, Z and Babaee, S and Nazari, A}, title = {Relationship between Mood State and Quality of Life in Patients Undergoing Coronary Artery Bypass Graft Surgery}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Regarding to the increasing prevalence of Coronary Artery Bypass Graft (CABG) surgery and the significant role of psychological factors in quality of life, prognosis and relapse of cardiac disease, the present study is designed to determine the relationship between mood states and quality of life of patients following CABG in 2010-2011.   Material & Methods: It was a descriptive cross-sectional study. The sample consisted of 110 patients undergoing CABG surgery and referred to Shahid Chamran Rehabilitation Center . Data was collected by Mood States (POMS) and Quality of Life (SF-36) Questionnaires and analyzed using independent t-test, Pearson correlation, and analysis of co-variance by SPSS-PC (v. 18).   Results: The overall score mood state was 98.21(36.1) and total score of quality of life was 60.06 (16.1). The findings showed an inverse relationship between mood state and quality of life (r = -0.93 and p < 0.001) this means that by mood improvement ( reduction in mood scores ), quality of life increases and vice versa.   Conclusion: With regard to the significant correlation between mood state and quality of life in this study, it is suggested that nurses design and execute appropriate interventions to promote these patients’ mood states, and in this way help to improve their quality of life. Conducting a longitudinal study of Mood and quality of life in these patients is also recommended.   Received: 1 Jun 2013   Accepted: 4 Sep 2013}, Keywords = {Mood, Quality of Life, Coronary Artery Bypass Graft Surgery }, volume = {26}, Number = {83}, pages = {57-67}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {ارتباط وضعیت خلقی و کیفیت زندگی در بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: با توجه به افزایش شیوع جراحی پیوند عروق کرونر و نقش برجسته عوامل روانشناختی در کیفیت زندگی و همچنین پیش آگهی و عود این بیماری، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط وضعیت خلقی و کیفیت زندگی در بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر در سال 90-1389 انجام شد.   روش بررسی: در این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی، 110 بیمار تحت جراحی پیوند عروق کرونر مراجعه کننده به کلینیک بازتوانی قلب بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان به روش هدفمند انتخاب شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه های کیفیت زندگی SF-36 و وضعیت خلقی POMS جمع آوری شد و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز کوواریانس توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: نمره کلی وضعیت خلقی در واحدهای مورد پژوهش (1/36) 21/98 و نمره کلی کیفیت زندگی در آن ها (1/16) 06/60 بود. نتایج مطالعه نشان داد که بین نمره وضعیت خلقی با کیفیت زندگی رابطه معکوس وجود داشت (93/0- = r و 001/0> P )؛ به این معنی که با بهبود وضعیت خلقی (کاهش نمره وضعیت خلقی) کیفیت زندگی افزایش می یابد و برعکس. نتیجه گیری کلی: با توجه به وجود ارتباط معنادار بین نمره وضعیت خلقی و کیفیت زندگی واحدهای مورد پژوهش در این مطالعه، شایسته است پرستاران با طراحی و اجرای مداخلات مناسب، زمینه را برای بهبود وضعیت خلقی این بیماران فراهم کرده و از این طریق به ارتقای کیفیت زندگی این افراد کمک کند. در نهایت پیشنهاد می شود که وضعیت خلقی و کیفیت زندگی این بیماران در قالب یک مطالعه طولی نیز بررسی شود.}, keywords_fa = {خلق, کیفیت زندگی, جراحی پیوند عروق کرونر}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1611-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1611-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} } @article{ author = {Mortazavi, S and Lagzian, M and SeyyedHosseini, SS}, title = {The Intermediary Role of Envy in the Impact of Leader- member Exchange on Knowledge Sharing and Uncivil Behaviors}, abstract ={  Abstract   Background & Aims: Leader- member quality of relationship is essentially important because it can incredibly change staff emotions and behaviors. The aim of this study was to determine the effect of leader- member exchange and envy on the knowledge sharing and uncivil behaviors of nurses working in Ghaem hospital of Mashhad city.   Material & Methods: It was a survey analysis based on structured equation modelling. Questionnaire was used in order to collect related data (n=110).To collect data related to envy, the quality of leader-member exchange, uncivil behaviors, and knowledge sharing, Vecchio questionnaire, Van Yperen& Janssen questionnaire, Cortina, Magley, Williams &Langhout questionnaire and Lee questionnaire was used respectively.The validity of the questionnaires was assessed by Confirmatory Factor Analysis and Cronbach’s Alpha coefficient verified their reliability using SPSS-PC (v.18). Lisrel software based on Structural Equation Modelling method was used to analyze data and testing hypotheses.   Results: The results of the study showed that, all the direct and indirect relationships between model variables are statistically significant except the direct relationship between envy and uncivil behaviors, since the Regression Coefficient is negative (P1 , P2 , P3 : 0/000). The mediating effect of envy in the relationship between leader- member exchange and knowledge sharing, leader- member exchange and uncivil behaviors was also confirmed (P4 : 0/003& P5 : 0/043).  Conclusion: Not only the knowledge sharing and uncivil behaviors are affected by the leader- member exchange, but also decreasing of envy has a positive effect on the growth of knowledge sharing and the reduction of uncivil behaviors.   Received: 3 Jun 2013   Accepted: 7 Sep 2013}, Keywords = {Envy, Knowledge sharing, Leader- member exchange, Uncivil behaviors, Structural Equation Modelling.}, volume = {26}, Number = {83}, pages = {68-77}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {نقش واسط حسادت در تأثیر سبک رهبری تبادل رهبر- عضو بر تسهیم دانش و رفتارهای غیرشهروندی پرستاران}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف : کیفیت رابطه سرپرست با زیردستان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، چراکه می­تواند بر احساسات و رفتارهای کاری اعضا تأثیر زیادی داشته باشد. در این راستا، هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیش­بینی­پذیری تسهیم دانش و رفتارهای غیرشهروندی کارکنان در محیط کار از طریق سبک رهبری تبادل رهبر- عضو، به­ واسطه­ی حسادت کارکنان بیمارستان قائم (عج) بوده است.   روش بررسی : مطالعه حاضر پیمایشی – تحلیلی و مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری است.در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. به این ترتیب که برای بررسی حسادت از پرسشنامه Vecchio ،برای اندازه گیری کیفیت تبادل رهبر- عضو از ابزار ساخته شده توسط Van Yperen & Janssen و جهت ارزبیابی رفتارهای غیر شهروندی از پرسشنامه تدوین شده توسط Langhout Magley,Cortina,Williams & و برای ارزیابی تسهیم دانش از پرسشنامه ساخته شده توسط Lee استفاده شد.داده­های 110 پرستار شاغل در بیمارستان قائم(عج) در شهر مشهد که به صورت تصادفی نمونه­ی مورد مطالعه را تشکیل داده بود، مبنای تحلیل واقع شد. برای تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. از نرم­افزار لیزرل مبتنی بر روش مدل­یابی معادلات ساختاری نیز به منظور آزمون فرضیه­ها استفاده به عمل آمد.   یافته­ها : نتایج پژوهش حاکی از این بود که روابط مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرهای مدل، به جز رابطه­ی مستقیم بین حسادت و رفتارهای غیرشهروندی، آن هم به دلیل منفی بودن ضریب رگرسیون (49/0-) معنادارند (000/: .P1,P2,P3)همچنین اثر واسط حسادت در رابطه­ی بین تبادل رهبر- عضو و تسهیم دانش، تبادل رهبر- عضو و رفتارهای غیرشهروندی نیز تأیید شد(043/0: P5 و 003/0 :P4 ).   نتیجه­گیری کلی : تسهیم دانش و رفتارهای غیرشهروندی پرستاران نه­تنها در گرو کیفیت رابطه­ی آنها با سرپرستان می­باشد، بلکه کاهش حسادت از تأثیر مثبت بر میزان افزایش تسهیم دانش و کاهش رفتارهای غیرشهروندی برخوردار است.}, keywords_fa = {تبادل رهبر- عضو, تسهیم دانش, حسادت, رفتارهای غیرشهروندی, مدل یابی معادلات ساختاری}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1612-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1612-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2013} }