Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
23
68
online
1
fulltext
fa
گروه متمرکز، روشی در گردآوری اطلاعات
Focus group, a data gathering method
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> مقدمه: </strong>استفاده از گروه متمرکز برای گردآوری اطلاعات، روش با ارزشی برای محققین کیفی میباشد. این روش به طور روزافزونی جایگاه خود را در تحقیقات پرستاری باز نموده است. با استفاده از این روش می توان اطلاعات غنی را طی پویایی گروه، در ارتباط با موضوعی خاص به دست آورد. هدف از این مقاله، مروری نسبتا جامع با استفاده از کتب مرجع و مقالات موجود، بر مشخصات گروه متمرکز و چگونگی برگزاری آن به عنوان یکی از روش های گردآوری اطلاعات میباشد. </p><p align="right"> <strong><i> محتو </i></strong><strong>ا: </strong>گروه متمرکز یک جلسه مصاحبه گروهی نیمه ساختاری است که به وسیله رهبر گروه هدایت و در شرایطی غیررسمی با هدف گردآوری اطلاعات در مورد عنوانی خاص، برگزار میشود. خصوصیت اصلی که گروه متمرکز را متمایز می سازد، آگاهی و اطلاعاتی است که از طریق تعامل بین شرکت کنندگان ایجاد میشود. شکل باز سؤالات در گروه متمرکز موجب میشود که اطلاعات وسیع، عمیق و غنی با کلمات خود شرکت کنندگان به دست آید. هم چنین پاسخ های غیر کلامی مثل وضعیت بدنی شرکت کنندگان نیز اطلاعات مربوط به پاسخ های کلامی را تکمیل می نماید. گروه های متمرکز برای مطالعه موضوعات کیفی، سیاست ها، رضایت مصرف کنندگان، بررسی مشکلات بهداشتی، ارزیابی کیفیت مراقبت، تصمیمگیری های حرفهای، ابزارسازی، و بسیاری زمینه های دیگر کاربرد دارند. </p><p align="right"> عناصر اصلی یک گروه متمرکز شامل مصاحبه گر ماهر، شرکت کنندگانی که به درستی انتخاب شده اند، مکان و زمان مناسب، و اجرای صحیح فرآیند بحث گروهی می باشند. مصاحبه گر باید بحث را هدایت نماید و اطمینان یابد که طی بحث عنوان تحقیق به خوبی پوشش داده میشود. نقش مصاحبه گر تشویق کلیه شرکت کنندگان به شرکت در بحث، تحریک بحث در گروه، تسهیل ارتباطات در گروه، ایجاد تعامل و حفظ پویایی گروه، میباشد. توصیه شده است که در هر جلسه گروه متمرکز حداقل دو محقق باتجربه، یکی به عنوان مصاحبه گر و دیگری به عنوان یادداشت بردار، حضور داشته باشند. استفاده از یک راهنمای بحث یا راهنمای سؤالات می تواند به گردآوری موثر اطلاعات کمک نماید. در طی بحث محقق از سؤالات ژرفکاو نیز جهت دست یابی به عمق اطلاعات استفاده می کند. انتخاب شرکتکنندگان مناسب برای هر یک از گروه های متمرکز حیاتی است. جهت نمونه گیری معمولا از روش مبتنی بر هدف که طی آن افراد دارای تجربه مورد نظر انتخاب می گردند، استفاده میشود. محقق باید مطمئن باشد که افراد دعوت شده به گروه دارای تجربه یا صفتی مشترک در مورد موضوع مورد نظر می باشند. زمان و مکان انجام گروه متمرکز و مدت زمان برگزاری هر جلسه نیز باید متناسب با موضوع تحقیق و شرایط شرکت کنندگان باشد. ضبط صدا و پیاده سازی کلمه به کلمه گفتگوها، به همراه یادداشت برداری و نوشتن یادداشت های عرصه؛ روش های معمول ثبت اطلاعات در گروه متمرکز میباشد. رعایت اخلاق در پژوهش نیز از مسائل بسیار مهم می باشند که باید در برگزاری گروه متمرکز مورد نظر باشند. </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری کلی: </strong>گروه متمرکز یک سری بحث های گروهی برنامه ریزی شده جهت دست یابی به ادراکات گروهی از افراد، در مورد موضوعی خاص به شکلی مجاز و غیر تهدیدکننده میباشد. گروهی که به درستی سازماندهی و هدایت شده است، منجر به ایجاد اطلاعاتی غنی و عمیق در مورد پدیده مورد نظر می گردد. البته این روش نیز دارای نقاط قدرت و ضعفی است که باید در هنگام به کارگیری آن مورد توجه قرار گیرند. </p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Using focus group to collect data is a valuable method for qualitative researchers. This method is being used increasingly in nursing research. It can provide rich information about a special topic through group dynamics. This article aims to provide a comprehensive review on characteristics of and implementing focus group as a data collection method. </p><p> <strong> Content: </strong>A focus group is a semi-structured group session which is moderated by a group leader and held in an informal setting to collect information about a designated topic. The main characteristic of a focus group is the presentation of information and knowledge through interaction between the moderator and the group, as well as group members. Open-ended questions result in extended, in-depth and rich information. Also, participants' non-verbal responses can complete their verbal responses. Focus groups are used to study several qualitative subjects in the fields of politics, consumers' satisfaction, health subjects, quality of care evaluation, designing instruments and so on. </p><p> Main components of a focus group include skilled moderator, proper participants, appropriate place and time, and correct implementation of the process. The moderator is responsible not only for guiding the participants through the discussion, but also for looking after the group dynamics to ensure that all participants dominate the discussion. Ideally, two people will be needed to conduct each focus group, one as the moderator and the other as note-taker. Using a discussion guide can help in effective data collection and the researcher can also use probing questions to reach in-depth information. Selecting proper participants is necessary, and sampling is usually purposive in which individuals with common experience about the phenomena under investigation, are selected. Time and the place of performing a group discussion must be proportionate to the subject and participants` condition. Tape recording and verbatim transcription along with field notes are usual methods of documenting data in focus groups. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Focus group is a carefully planned series of discussions, designed to obtain perceptions on a defined area of interest in a permissive, non-threatening environment. A well-organized and guided group discussion results in rich and in-depth information about the phenomena at interest. However, this method has its own strengths and weaknesses which must be considered. </p><p> </p>
گروه متمرکز، مصاحبه گروهی، بحث گروهی، گردآوری اطلاعات، پژوهش کیفی
Focus group - Group interview - Group discussion - Data collection - Qualitative research
19
30
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-308-2&slc_lang=fa&sid=1
Sh. Khosravi
شراره خسروی
khsh08@gmail.com
1080031947532846008734
1080031947532846008734
Yes
Doctoral Student, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding Author) Tell: 09121714150
دانشجوی دکتری پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (*مولف مسئول) شماره تماس: 09121714150
Zh. Abed saeedi
ژیلا عابد سعیدی
1080031947532846008735
1080031947532846008735
No
Assistant Professor in Health Care Service Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti Universaly of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران