Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1388
11
1
gregorian
2010
2
1
22
62
online
1
fulltext
fa
دانش، نگرش و عملکرد فرهنگیان درباره بیماری های قلبی عروقی
Knowledge, Attitude and Performance of Educational Staff about Cardiovascular Diseases
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه: </strong>نداشتن آگاهی کافی از سبک زندگی درست و شیوع عادات ناسالم نقش مهمی در افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی دارند.<strong></strong> </p><p align="right"> <strong> هدف: </strong>مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد فرهنگیان درباره بیماریهای قلبی عروقی انجام گرفت. </p><p align="right"> <strong> روش کار: </strong>این مطالعه مقطعی در سال 1386 بر روی 703 نفر از فرهنگیان مناطق منتخب آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. طرح نمونهگیری به صورت چند مرحله ای بود و دادهها با استفاده از یک پرسشنامه خود گزارشی مشتمل بر20 سوال سنجش آگاهی و 15 سوال سنجش نگرش درباره عوامل خطر بیماریهای قلبی و 21 سوال مبتنی بر عملکرد افراد در سه حیطه رژیم غذایی، فعالیت بدنی و استعمال دخانیات جمعآوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب به روش محتوایی و آزمون مجدد به فاصله ده روز بدست آمد. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>نتایج این مطالعه نشان داد 67% نمونهها در زمینه عوامل خطرزای بیماری های قلبی از آگاهی و 8/83% از نگرش خوبی برخوردار بودند. در حالی که در زمینه عملکرد تغذیهای و فعالیت بدنی 6/71 % به ترتیب دارای عملکرد متوسط و 4/64 % دارای عملکرد ضعیف بودند. در حالی که 7/77% افراد هیچ گونه استعمال دخانیات نداشتند. همچنین مشخص گردید بین میزان آگاهی و نگرش افراد ارتباط مستقیم معنیدار وجود دارد (000/0= P ). </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>یافتههای این پژوهش نشان داد علیرغم آگاهی و نگرش خوب فرهنگیان درباره عوامل خطر زمینه ساز بیماری های قلبی، عملکرد آن ها در بعضی جنبه ها چندان قابل قبول نیست. لذا تدارک برنامههای آموزشی اثربخش در زمینه ارتقاء عملکرد تغذیهای و فعالیت بدنی افراد به خصوص آموزگاران باید مورد توجه قرار گیرد تا شاید بتوان از این طریق در جهت پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی گام موثری برداشت. </p><p align="right"> <strong></strong></p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>Lack of knowledge about correct life style and prevalence of unhealthy behaviors play an important role in increasing cardiovascular diseases. The purpose of this study was to determine knowledge, attitude and performance of educational staff about cardiovascular diseases. </p><p> <strong> Material and Method: </strong>This cross-sectional study was done in 2007 in selected educational districts of Tehran affiliated to ministry of education. In this study, 703 teachers and health instructors participated. Multi-stage sampling was used and the data was collected by a self-report questionnaire consisting 20 awareness questions and 15 attitude questions about cardiovascular risk factors, and 21 questions about performance in diet, physical activity and smoking. The validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content validity and test-retest reliability within a 10 days period. </p><p> <strong> Results: </strong>The results showed that 67% of the subjects had good knowledge of and 83.8% of the subjects had positive attitude towards cardiovascular risk factors. The majority of the subjects had moderate or weak performance in nutrition (71.6%) and physical activity (64.4%). Also, 77.7% of the subjects had no smoking history. There was a significantly statistical positive relationship between knowledge and attitude of the subjects (P ≤ 0.0001). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>According to the findings, although knowledge and attitude of educational staff about cardiovascular risk factors was good their performance in some aspectss was not acceptable. Therefore, it is suggested to provide effective educational programs for improving the nutrition and physical activity status for teachers and prevention and control of cardiovascular diseases<strong>.</strong> <strong></strong></p>
آگاهی- نگرش- عملکرد- بیماری های قلبی عروقی- عوامل خطر- معلمان
Knowledge- Attitude- Performance- Cardiovascular Diseases- Risk factors- Teacher
32
40
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-16&slc_lang=fa&sid=1
Imanipour
معصومه
ایمانی پور
m_imanipour@tums.ac.ir
1080031947532846008923
1080031947532846008923
Yes