Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
35
139
online
1
fulltext
fa
تجربه اجرای برنامه پرستار خوشامدگو در مرکز روانپزشکی ایران: برنامه بهبود کیفیت
The Experience of Implementing the Welcoming Nurse Program in Iran Psychiatric Center: Quality Improvement
پرستاری
nursing
گزارش مورد
case report
<div style="text-align: justify;"><strong>زمینه و هدف</strong> باتوجهبه سودمندیهایی که یک محیط خوشامدگو میتواند داشته باشد، دفتر پرستاری مرکز روانپزشکی ایران تصمیم گرفت ایده پرستار خوشامدگو را برای بیماران با اختلالات روانی و خانواده های آنها اجرا کند. <br>
<strong>روش بررسی</strong> واحد خوشامدگویی مرکز از شهریور سال 1396 بهصورت رسمی راه اندازی و شروع به فعالیت کرد. پرستار خوشامدگو ابتدا خود را به مددجو و خانواده معرفی و در صورت آماده بودن شرایط، به معرفی مرکز، اهداف بستری و آشناسازی با فضای مرکز، نحوه دسترسی به روانپزشکان، مقررات ملاقات و مقررات حین بستری می پرداخت. این برنامه، با آشناسازی مراجعین با مقررات بیمارستان، منشور حقوق بیماران، تیم درمان، امکانات رفاهی، بخش های بستری، واحد الکتروشوک، درمانگاه و مددکاری مرکز و رسیدگی به شکایات و انتقادات ادامه مییافت. به منظور ارزیابی درونی فرم نظرسنجی با طرح 5 سؤال بازپاسخ و بدون ذکر مشخصات جمعیتشناختی طراحی و در بخشها توزیع شد. پاسخهای مشارکتکنندگان جمعآوری و بهروش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافتهها</strong> نتایج ارزیابی درونی نشان داد 92 درصد بیماران و خانواده های آنها از اجرای پرستار خوشامدگو رضایت داشتند و اجرای برنامه را بسیارخوب و عالی ارزیابی کردند. نیمی از بیماران و خانواده آنها ( درصد) معتقد بودند بعضی پرستارها دلسوز و بعضی بیتوجهاند و به مشکلات خوب رسیدگی نمیکنند و فکر میکردند روانپزشک و روانشناس وقت زیادی برای بیمار ندارند و ویزیت پزشکها خیلی دیر به دیر انجام میشود. <br>
نتیجهگیری پاسخ بیماران و خانوادههای آنان به سؤالات طرحشده در برنامه پرستار خوشامدگو نشان داد که بهطورکلی بیماران و خانوادههای آنان از این برنامه رضایت داشتند. ازنظر نویسندگان گزارش این تجربه بهعنوان یک ایده نو میتواند انگیزه لازم را برای اجرای آن در سایر مراکز روانپزشکی و غیر روانپزشکی فراهم کند. </div>
<pre style="text-align: justify;">
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>Background & Aims </strong>Considering the benefits that a welcoming environment can have for the patients and their families, and specifically for people with mental disorders, this study aims to launch a welcoming program in the Iran psychiatric Hospital and assess its effectiveness in improving the quality of and satisfaction with the services for patients with mental disorders.
<strong>Materials & Methods </strong>The welcoming unit of the hospital was officially launched and began to operate since September 2017. In the welcoming program, the nurse first introduced herself to the patients and their families, and if needed, made them familiar with the hospital and its goals and environment, how to reach psychiatrists, and regulations during hospitalization. This program continued by acquainting patients with their rights, the hospital's rules, treatment team, welfare amenities, inpatient wards, electroconvulsive therapy unit, clinics, support center, and by handling complaints and criticisms. For internal evaluation, a survey form with 5 open-ended questions was designed without including demographic characteristics and distributed among the hospital departments. The responses were collected and analyzed using the content analysis method.
<strong>Results </strong>The results of internal evaluation showed that 92% of the patients and their families were satisfied with the welcoming program and perceived it as very good and excellent. Half of the patients and their families (50%) believed that some nurses were caring and some were careless and did not take care of problems well. They perceived that psychiatrists and psychologists did not spend much time with the patient, and their visits were done very late.
<strong>Conclusion </strong>Based on the perceptions of the patients and their families about the welcoming program, it seems that they are satisfied with the program in overall. The result can motivate other psychiatric and non-psychiatric centers in Iran for the implementation of a welcoming program. </span></span>
</pre>
روانپرستاری, خدمات مراقبت روانی, بهبود کیفیت, ایران
Psychiatric Nursing, Mental Health Services, Quality Improvement, Iran
520
533
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3170-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Talebnia
زهرا
طالب نیا
zahratalebnia@yahoo.com
10800319475328460030126
10800319475328460030126
No
Department of Nursing, Matron, Iran Psychiatry Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، مدیر خدمات پرستاری، مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Fariba
Masoumi
فریبا
معصومی
Masoumi.fariba52@gmail.com
10800319475328460030127
10800319475328460030127
No
Department of Nursing, Supervisor Iran Psychiatry Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Malihe
Ranjbar
ملیحه
رنجبر
malihe1278037@gmai.com
10800319475328460030128
10800319475328460030128
No
Department of Nursing, Supervisor Iran Psychiatry Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Mojgan
Maghroor
مژگان
مغرور
mojgan.maghroor@gmail.comr
10800319475328460030129
10800319475328460030129
Yes
Department of Nursing, Supervisor Iran Psychiatry Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Amir Abbas
Keshavarzakhlaghi
امیرعباس
کشاورز اخلاقی
keshavarz.a@iums.ac.ir
10800319475328460030130
10800319475328460030130
No
Department of Psychiatry, Head of Psychiatric Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانپزشکی، رئیس مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.