Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1386
9
1
gregorian
2007
12
1
20
52
online
1
fulltext
fa
کاربرد دروس پرستاری در محیط بالینی : دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی مازندران
Theoretical Nursing Courses Application in Clinical Field: Clinical Nurse Teachers & Students Perspectives in Mazandaran University of Medical Sciences
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>یک نظام آموزشی توأم با کارآیی و اثربخشی بایستی از جنبه نظری، عملی و شرایط اجرای کار، مورد باز بینی مداوم قرارگیرد تا پاسخگوی نیازهای فعلی و آینده جامعه باشد. این پژوهش با هدف مقایسه نظرات مدرسین بالینی و دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در مورد کاربرد آموختههای نظری در محیط کار بالینی انجام گرفت. </p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong>در این پژوهش مقایسهای جامعه و نمونه مطالعه را 67 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و 41 نفراز مدرسین بالینی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندارن که در زمان تحقیق در این دانشگاه مشغول تحصیل و تدریس بود ند تشکیل داد. ابزارگرد آوری دادهها، پرسشنامه، پژوهشگر ساخته بود. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و با استفاده از منابع معتبر علمی و نظر خواهی ازاساتید صاحب نظر تعیین گردید. برای تعیین پایایی از روش آزمون مجددبا محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن ( 84/0= r )استفاده شد. دادهها در یک نوبت جمع آوری شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی کندال و آزمون کای دو انجام شد. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که در رشته پرستاری، میانگین نمره نظرات مدرسین پرستاری و دانشجویان در مورد ضرورت کلیه دروس به ترتیب86/17،35/16 بود ولی کاربرد آن درمحیط کار از نظر واحدهای مورد مطالعه به ترتیب8/11 ، 08/12 اعلام گردیده است. بین ضرورت تدریس دروس و کاربرد آنها از نظر هر دو گروه ارتباط معنیدار آماری وجود داشت(001/0 P< ). میزان هماهنگی آموزشهای عملی با وظایف پرستاران از نظر مدرسین ودانشجویان کم(3 < ) اعلام شده بود، ولی بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در این مورد تفاوت معنی دار وجود داشت (05 /0 P< ). </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>بر اساس نظرات مدرسین پرستاری و دانشجویان، بین دروس نظری وکاربردآن ( وظایف پرستاران در محیط آموزش) ناهماهنگی وجود دارد. تنظیم برنامه و محتوای آموزشی ادغام شده، آموزش مستمرو تدارک محیط کار مطابق با علم روز و نیاز مدجویان وصاحب نظران پرستاری، میتواند برنامهریزان را در کاهش فاصله بین دروس تئوری و عملی و فراهم نمودن بستر فعالیت جهت کاربرد هر چه بیشتر محتوای آموزشی یاری نماید. </p>
<p> <strong>Background & Aim:</strong> An effective and efficient educational system must be continuously revised to be responsive to the present and future community needs. The purpose of the study was to compare students and teachers opinions regarding theory- practice gap in nursing education in Mazandaran University of Medical Sciences in 1378-79.</p><p> <strong>Material & Method:</strong> This research was a cross sectional study. The data was collected from nursing student (n=67) and clinical nurse teachers (n=41) using questionnaire provided by researcher in two section, the first section included the demographic characteristics and the second section consisted of questions about necessity and application of content education. The content validity of questionnaire was provided by experts and texts. For reliability, test retest method was used (r=089). Data were collected in one stage and were analyzed by t-student test Kendal’s correlation coefficient, and Chi square.</p><p> <strong>Results: </strong>The result revealed that the mean score of students and teachers views about “the necessity of the theoretical courses” were 17.86 and 16.35, but they gave low scores to the “real application of the theory in practice” (11.8 and 12.08). There was a statistically significant relationship between the necessity and application of theory (P=0.00). The degree of coordination between clinical education and tasks were reported low (less than 3) by both teachers and students, but, there was a statistically significant difference between their perspectives (P< 0.05).</p><p> <strong>Conclusion:</strong> This study showed that continuing revision and repair of the program based on students and teachers’ perspectives can help educationalists to reduce theory-practice gap.</p>
دروس نظری وعملی، آموزش پرستاری، مدرسین بالینی،دانشجویان پرستاری
Theory and Practice Gap, Nursing Education, Student Nurse, Clinical Filed
29
38
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-217&slc_lang=fa&sid=1
E. Nouhi
عصمت
نوحی
1080031947532846009278
1080031947532846009278
Yes
S.Kohan
سیمین
کهن
1080031947532846009279
1080031947532846009279
No
A.Haghdoost
علی اکبر
حقدوست
1080031947532846009280
1080031947532846009280
No
R.Nazari
رقیه
نظری
1080031947532846009281
1080031947532846009281
No