Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
33
126
online
1
fulltext
fa
روابط ساختاری بین سلامت جسمی- روانی بر اساس شکوفایی با میانجیگری خوشبینی در دانشجویان پرستاری
Structural Relations between Physical and Mental Health Based on Flourishing Mediated by Optimism in Nursing Students
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">شغل پرستاری در ارائه‏ی خدمات مراقبت بهداشتی در همه‏ی کشورها دارای نقش محوری بوده و بنابراین سلامت جسمی- روانی پرستاران و همچنین بهبود عملکرد حرفه‏ای آنان در مراقبت از بیماران مؤثر می‏باشد. بنابراین شناسایی و تعیین عوامل مرتبط با سلامت جسمی- روانی پرستاران از اهمیت بالایی برخوردار است. </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">بنابراین </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف اصلی این پژوهش ارائه‏ی یک مدل از شکوفایی و خوش‏بینی برای کمک به فهم بهتر سلامت جسمی- روانی دانشجویان پرستاری بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></strong> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر از نوع تحلیلی، همبستگی بود. </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال 1398،</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">تعداد </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">300 نفر</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> (</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">243 دختر و 57 پسر</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">به شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> انتخاب و </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">با استفاده از پرسشنامه زمینه‏یابی سلامت (فرم کوتاه 36) (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SF-36</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، پرسشنامه شکوفایی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">HFQ</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) و </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهت‏گیری زندگی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">LOT-R</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> با نرم‏افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 16 و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">AMOS-22</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته‏ ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته‏ها</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نشان داد خرده‏مقیاس‏های شکوفایی شامل هیجانات مثبت، روابط و متغیر خوش‏بینی به صورت مستقیم بر سلامت جسمی- روانی دانشجویان تأثیر می‏گذارند. همچنین بر طبق یافته‏ها، خرده مقیاس هیجانات مثبت و روابط در مدل نهایی به گونه مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر خوش‏بینی و خرده مقیاس پیشرفت در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق متغیر خوش‏بینی، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی- روانی دانشجویان رشته پرستاری می‏شوند. خرده مقیاس معنی نه به صورت مستقیم نه به صورت غیر مستقیم معنیدار نبوده وتغییری بر سلامت جسمی روانی ندارد. با توجه به یافته‏های به دست آمده انتظار می‏رود آموزش شکوفایی و همچنین آموزش‏های لازم جهت افزایش خوش‏بینی و استفاده از فنون روان‏شناسی مثبت‏گرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و می‏تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری‏های روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامه‏های مداخله‏ای در زمینه‏ی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس می‏توان بر تأثیر این آموزش‏ها افزود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه ‏گیری کلی:</span></span></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> با توجه به یافته‏های به دست آمده انتظار می‏رود آموزش شکوفایی و همچنین آموزش‏های لازم جهت افزایش خوش‏بینی و استفاده از فنون روان‏شناسی مثبت‏گرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و می</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">‏</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">‏</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">های روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامه‏های مداخله‏ای در زمینه‏ی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس می‏توان بر تأثیر این آموزش‏ها افزود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background & Aims:</strong> Recently, special attention has been paid to physical and mental health and its predictors among the researchers of psychology. Health is a multidimensional concept, and its dimensions affect each other and the health of the individual and community. Health is essential to the fulfillment of social roles, and humans should be fully active if they feel healthy and are considered healthy by the society. The nursing profession plays a pivotal role in the provision of healthcare services in every country. Therefore, the physical and mental health of nurses and improving their professional performance in patient care are of utmost importance. Identifying and determining the influential factors in the physical and mental health of nurses is crucial in this regard. The present study aimed to provide a model of prosperity and optimism to better understand the physical and mental health of nursing students. The importance of the research subject is that health is not only defined as the absence of diseases and encompasses physical, mental, and social welfare as well. However, this comprehensive definition is rather ideal and unattainable, and it may not be easy to distinguish between health and disease as such. By this definition, health should be considered a high peak that can never be conquered, while everyone must strive to achieve it. Researchers believe that health and disease are not an absolute and independent state, but rather a process in which the influence of cultural, social, and psychological factors is highlighted in the development of the disease. Considering the valuable role of positivity, studies on the influential factors in mental and physical health are of particular importance. In this regard, the variables of prosperity, positive emotions, and optimism have been shown to affect physical and mental health. The present study aimed to provide a model for the assessment of physical and mental health using flourishing mediated by positive emotions and optimism.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> This analytical-correlational study was conducted on the nursing students of Hazrat Fatemeh School of Nursing and Midwifery in Shiraz, Iran in 2019, including 300 subjects (243 females and 57 males). The participants were selected via stratified random sampling and using a questionnaire. Data were collected using SF-36, HFQ, and revised life orientation test (LOT-R). Data analysis was performed in SPSS version 16 and AMOS version 22 software.<br>
<strong>Results:</strong> The findings showed that the flourishing subscales of positive emotions, relationships, and optimism directly affected the physical and mental health of the students. In addition, the variables of positive emotions and relationships in the final model directly and indirectly caused changes in physical health through the variable of optimism, and the subscale of progress in the final model only had an indirect impact through the variable of optimism. On the other hand, the subscale of meaning had no effect on the physical or mental health of the students.<br>
<strong>Conclusion:</strong> With regard to the correlation of optimism and physical/mental health, our findings indicated individuals with high optimism are often active, creative, and hardworking, while they are also good initiators and planners. Furthermore, these individuals are able to make the best of stressful situations, which in turn makes them less exposed to the further risks and pressure caused by stressful events. The immune system performs better in the individuals with high optimism, and they have better coping abilities against stress by using more effective coping strategies, such as reassessment and problem-solving. Therefore, it is expected that training on flourishing and increasing optimism through positive psychology techniques could be an effective mechanism to correct false beliefs and prevent psychosomatic and psychological disorders in nursing students. Furthermore, the effects of such training interventions could be intensified with the incorporation of interventional programs in the field of student empowerment against stress.</div>
سلامت, شکوفایی, خوشبینی, روانشناسی مثبت, دانشجوی پرستاری
Health, Flourishing, Optimism, Positive Psychology, Nursing Student
28
43
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2579-2&slc_lang=fa&sid=1
E
Yavari Barhaghtalab
الهام
یاوری برحق طلب
10800319475328460025191
10800319475328460025191
No
Department of Health Psychology, Islamic Azad University, Kish International Branch, Kish Island, Iran
گروه روان شناسی سلامت، واحد بین الملل کیش، دانشگاه ازاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
M
Seirafi
محمدرضا
صیرفی
10800319475328460025192
10800319475328460025192
Yes
Department of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Alborz, Iran (Corresponding author) Tel: 09125072551 Email: mohamadreza.seirafi@kiau.ac.ir
دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09125072551 Email: mohamadreza.seirafi@kiau.ac.ir
M
Kalhornia Golkar
مریم
کلهرنیا گل کار
10800319475328460025193
10800319475328460025193
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Alborz, Iran
دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج، البرز، ایران