Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
35
136
online
1
fulltext
fa
اثربخشی یادگیری الکترونیک مرتبط با ایمنی بیماران بر شایستگی پرستاران بخشهای ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی
Effectiveness of Online Patient Safety Education on the Competency of Nurses in Intensive Care Units: A Quasi-experimental Study
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف:</strong> حفظ ایمنی بیمار یکی از وظایف حرفهایی و اخلاقی تمام ارائه دهندگان خدمات سلامت میباشد. پرستاران بهعنوان بزرگترین گروه حرفهای نظام سلامت، دارای نیروی بالقوه و قابلتوجهی در اثرگذاری بر کیفیت مراقبتهای بهداشتی درمانی هستند و شایستگی آنها در مورد ایمنی بیمار برای اطمینان از مراقبت با کیفیت بالا و ایمن ضروری است. آموزش نقش بسیار مهمی در بهبود ایمنی و ارائه مراقبتهای بهداشتی و پرستاری با کیفیت بالا دارد. باتوجهبه اینکه شیوع کووید-19 و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان برگزاری کلاسهای چهرهبهچهره (بهدلیل مسری بودن این ویروس) وجود ندارد، بنابراین یادگیری الکترونیکی، گزینهای ارزشمند در دوران همهگیری است. مطالعه حاضر با هدف «ارزشیابی اثر یادگیری الکترونیک درزمینه ایمنی بیمار بر شایستگی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه» انجام شد<br>
<strong>روش بررسی:</strong> مطالعه حاضر یک پژوهش ارزشیابی از نوع ارزیابی مبتنیبر نتایج است که بهصورت یک گروهی از نوع پیش آزمون- پس آزمون در سال 1399 در شهر تهران انجام شد. شرکتکنندگان 50 پرستار شاغل در بخش مراقبتهای ویژه بودند که بهروش طبقهای متناسب با تعداد پرستاران از بخشهای مراقبتویژه (بخش مراقبتهای ویژه تنفسی و قلبی) در مراکز آموزشی-درمانی حضرت رسول اکرم و فیروزگر وابسته به دانشگاه علومپزشکی ایران انتخاب شدند. محتوای الکترونیکی با استفاده از دستورالعملهای بالینی و محتواهای موجود تهیه شد و شامل مطالبی در مورد 1. ایمنی بیمار و شاخصهای آن (خطاهای دارویی، هموویژلانس، زخمهای فشاری، سقوط، پیشگیری و کنترل عفونتهای بیمارستانی، بهداشت دست، شستوشو و ضدعقونی سطوح و ابزار، مدیریت پسماندها)، 2. فرهنگ ایمنی بیمار، 3. تأثیر عوامل انسانی و کار تیمی در بروز خطا، 4. اهمیت ارتباط با بیماران قبل و پس از وقوع خطا و بازخورد مناسب در برابر خطا، 5. بررسی علل ریشهای بروز خطا، 6. تحلیل فعالیت پس از یک حادثه نامطلوب، 7. مدیریت خطر که با استفاده از نرمافزار استوری لاین تهیه شدند. محتوای یادگیری الکترونیک ازطریق شبکه اجتماعی تلگرام در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. قبل و 3 ماه بعد از مداخله، دادهها با استفاده از پرسشنامه خود ارزشیابی شایستگی در ایمنی بیمار برای دانشجویان پرستاری جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی زوجی، در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها: </strong>نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین نمرات آگاهی (3/28±21/75)، نگرش (4/19±61/52) و مهارت (53/7±84/66) پس از مداخله بهطور معناداری بیشتر از قبل از مداخله بود (0/001<p).> <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس نتایج پژوهش، آموزش الکترونیکی باعث افزایش دانش، مهارت و نگرش مطلوب و در نهایت ارتقای شایستگی پرستاران درزمینه ایمنی بیمار میشود. مدیران پرستاری باتوجهبه اثربخشی آموزش الکترونیکی بهعنوان یک روش آموزشی مؤثر میتوانند از این روش برای اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و بازآموزی آشنایی با مفاهیم ایمنی استفاده کنند. بنابراین استفاده از این روش یادگیری در پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه مخصوصاًَ در بحرانهای همهگیری مانند کووید-19 توصیه میشود.</p).>
<strong>Background & Aims:</strong> Maintaining patient safety (PS) is one of professional and ethical duties of health care providers. Nurses, as the largest professional group in the health system, have a potential and significant power in influencing the health care quality. Their competency in PS is essential to ensure quality and safe care. Education plays a vital role in improving PS and providing high quality nursing care. Due to the prevalence of COVID-19 and the need to observe social distancing, it is not possible to hold face-to-face courses. Hence, e-learning is a valuable option during this pandemic. This study aims to evaluate the effectiveness of online PS education on the competence of nurses in intensive care units (ICUs).<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> This is a single-group quasi-experimental study with a pre-test/post-test design that was conducted in 2020 in Tehran, Iran. Participants were 50 nurses working in the ICUs of Hazrate Rasoole Akram Hospital and Firoozgar Hospital affiliated to Iran University of Medical Sciences, who were by a proportional stratified sampling method. The content of the educational program was prepared using clinical guidelines and the literature which included materials about (1) PS and its different aspects (medication error, hemovigilance, pressure ulcer, fall, nosocomial infections, hand hygiene, surface and equipment disinfection, and waste management), (2) PS culture, (3) the effects of human factors and teamwork on error incidence, (4) importance of communication with patients before and after the occurrence of errors and giving appropriate feedback on errors, (5) root cause analysis of errors, (6) activity analysis after an adverse event, and (7) risk management. The program was prepared using Storyline version 3 software. Educational content was provided to participants on Telegram application. Before and three months after the intervention, data were collected using the Patient Safety Competency Self-evaluation (PSCSE) questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics (paired t-test) in SPSS software, version 22.<br>
<strong>Results: </strong>The mean scores of PS knowledge (21.75±3.28), attitude (61.52±4.19) and skill (84.66±53.7) after the intervention were significantly higher compared to their pretest scores (P<0.001). The mean of total competency score (167.93±11.61) was also significantly higher after the intervention. Results showed that the educational program improved the nurses' competence by 17.86%. The education had the highest effect on PS knowledge, followed by PS skills and attitudes.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Online education can increase PS knowledge, skills, and attitudes in ICU nurses and can ultimately promote their competence in PS. Nursing managers can use e-learning method to provide in-service training and retraining courses on familiarity with PS concepts, which can help manage medical errors caused by nurses. This learning method is recommended for nurses working in ICUs, especially during the COVID-19 pandemic.
شایستگی, ایمنی بیمار, محتوای الکترونیکی, یادگیری الکترونیک, پرستار, بخش مراقبت ویژه
Competence, Patient safety, E-content, E-learning, Nurse, intensive care unit
162
177
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2769-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Najafi Ghezeljeh
طاهره
نجفی قزلجه
najafi.t@iums.ac.ir
10800319475328460029149
10800319475328460029149
No
Nursing and Midwifery Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Zohreh
Samadi Beiram
زهره
صمدی بیرام
samadizohre1391@gmail.com
10800319475328460029150
10800319475328460029150
Yes
Department of Critical Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Soghra
Omrani
صغری
عمرانی
Dr.bahareomrani@gmail.com
10800319475328460029151
10800319475328460029151
No
Department of Distance education planning, Iran University of Medical Sciences,Tehran, Iran.
برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Shima
Haghani
شیما
حقانی
shima_haghani@yahoo.com
10800319475328460029152
10800319475328460029152
No
Nursing and Midwifery Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.