Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
31
112
online
1
fulltext
fa
مصاحبه الکترونیک در پژوهشهای کیفی
Electronic Interview in Qualitative Research
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">مصاحبه یکی از ابزارهای معمول و متداول در بسیاری از پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی است کـه بـا گسـترش رویکردهـای کیفی و تلفیقی</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">در سالهای اخیر بهطور فزایندهای بدان توجه شده است</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> مصاحبه گفتگویی هدفمند و معمولاً از قبل طراحی شده درباره موضوعی مشخص است که حداقل دو نفر در آن شرکت دارند. فردی که پرسشهای مصاحبه را تدوین و مطرح میکند، مصاحبهگر و فردی که به پرسشها پاسخ میدهد، مصاحبهشونده است. در پژوهشهای کیفی، بهمنظور جمعآوری دادهها، با توجه به تعداد افراد درگیر در مصاحبه، شرایط مکانی و زمانی و اهـداف تحقیـق و ویژگیهای مصاحبهشوندگان، نوع مصاحبه مورداستفاده متفاوت خواهد بود. یکی از انواع مصاحبهها، مصاحبههای الکترونیکی است که از جایگزینهای مصاحبه به روش مرسوم است. این روش مصاحبه، میتواند مانند سایر مصاحبهها برای بررسی نگرشها، نظرها، باورها و تجربههای واقعی افراد جامعه موردمطالعه، استفاده شود. این مصاحبهها میتوانند به دو صورت همزمان</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">و غیر همزمان انجام شوند. درروش همزمان مصاحبهکننده بهطور همزمان با مصاحبهشوندگان ارتباط برقرار میکند. مکالمات تلفنی، استفاده از </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">Webcam</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">و همچنین </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">Chat</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> در شبکههای اجتماعی مثالهایی از این روش هستند. مصاحبههای غیر همزمان آنهایی هستند که مصاحبهکننده و مصاحبهشونده در زمانهای متفاوتی در فرآیند مصاحبه شرکت میکنند. ایمیل، انجمنهای اینترنتی و تابلوی اعلانات اینترنتی </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">Bulletin Boards</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">و یا سایتهای شبکههای اجتماعی مثالهایی از مصاحبه به روش غیر همزمان هستند<sup>(1)</sup>.</span></span><br>
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">بر همین اساس این مصاحبهها میتوانند در طیف ساختاریافته تا بدون ساختار قرار بگیرند. بهطور مثال ممکن است پژوهشگر یک سری از سؤالات را از طریق نامه الکترونیک به شرکتکنندگان ارسال کند و یا پژوهشگر دیگری مصاحبه نیمه ساختار یافتهای را به صورت گفتگو در بستر اینترنت انجام دهد؛ اما باید توجه داشت که مصاحبه الکترونیک نیز دارای مزایا و محدودیتهایی است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">از مزایای مصاحبه الکترونیکی میتوان به مواردی مانند حذف بُعد مسافت، مصاحبه با افرادی که دسترسی حضوری به آنها مشکل است،</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">مصاحبه در محل طبیعی کار یا زندگی افراد و توجه بهراحتی آنها، صرفهجویی در هزینه، ذخیره اطلاعات به آسانی و با سرعت، حذف تأثیر حضور مصاحبهگر و حفظ حریم خصوصی افراد و بدون نام بودن آنها (روش نامههای الکترونیکی)، مصاحبه با گروههای آسیبپذیر مانند مبتلایان به ایدز، بزهکاران و مانند آن اشاره کرد. محدودیتهای مصاحبه الکترونیک، کاهش توجه و تمرکز شرکتکنندگان، عدم توانایی استفاده از فناوری، دسترسی ناکافی به اینترنت، مشکل تأیید هویت شرکتکنندگان و عدم دسترسی به واکنشهای غیرکلامی است<sup>(3،2)</sup>.</span></span><br>
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">از چالشهای مهم مصاحبههای الکترونیک، ملاحظات اخلاقی است که در این خصوص میتوان به مواردی همچون خطر افشای اطلاعات </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">شرکتکنندگان و </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">نحوه اخذ رضایت برای شرکت در مطالعه، اشاره داشت. این مسئله در شرایطی که مصاحبهشوندگان گروه کودکان، نوجوانان یا افرادی که مشکلات ذهنی دارند، باشند بیشتر نمود پیدا میکند. یکی دیگر از مصادیق اخلاقی، استفاده نامناسب از قدرت برای بررسی فعالیتهای مردم از طریق فنّاوری بدون جلب رضایت آنها است که به آن </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">Lurking</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> گفته میشود و از موارد نقض حریم خصوصی انسانها محسوب میشود. با اینحال در مصاحبه الکترونیک شرکتکنندگان بهراحتی میتوانند از ادامه همکاری صرفنظر کنند. به همین منظور قوانین و مجموعهای از بایدها و نبایدهای استفاده از اینترنت و حضور در شبکههای اجتماعی به نام نتیکت </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">(netiquette)</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> وجود دارد که از ترکیب دو واژه</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">network</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> و</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">etiquette</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">بهدستآمده که میبایست هم مصاحبهشونده و هم مصاحبهکننده با آن آشنا باشند<sup>(4)</sup>. صرفنظر از ملاحظات اخلاقی، یکی دیگر از چالشها، مسائل مربوط به اعتبار دادهها و یافتههای جمعآوریشده از طریق مصاحبههای غیر همزمان است. بدین منظور پژوهشگران چگونه میتوانند مطمئن باشند که شرکتکنندگان حقیقی چه کسانی هستند؟ چگونه میتوانند اطمینان یابند، پاسخنامههای الکترونیک که منتسب به فرد پاسخدهنده است، توسط خود او پاسخ داده شده است؟</span></span><br>
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">بدین منظور پژوهشگران باید قبل از استفاده از روشی جدید در مصاحبه، به مزایا و محدودیتهای آن توجه کنند. سطح تناسب آن را با پژوهش خود ارزیابی کنند و سپس در مورداستفاده یا عدم استفاده از این روش تصمیم بگیرند. بنابراین پیشنهاد میشود در صورت امکان از روش مصاحبه حضوری و چهره به چهره استفاده شود و از روشهای الکترونیک در مواقعی که امکان مصاحبه حضوری، به دلیل عدم دسترسی حضوری یا دور بودن محل شرکتکنندگان، وجود دارد استفاده شود. از بین روشهای الکترونیکی بهتر است از مصاحبههای همزمان و تصویری استفاده کرد تا تعامل بین مصاحبهکننده و مصاحبهشونده برقرار شود؛ در غیر این صورت باید از روشهای مصاحبه غیر همزمان مانند نامههای الکترونیکی استفاده کرد که البته آن نیز میتواند با تورش و عدم اطمینان به دادههای گردآوریشده همراه باشد.</span></span><br>
<span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">امروزه فناوری اطلاعات تقریباً در تمامی حوزههای پژوهش ورود پیدا کرده است و مصاحبه که به وفور توسط پژوهشگران کیفی استفاده میشود از این قاعده مستثنا نیست. همانطوری که اشاره شد این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد که در پارهای از موارد استفاده از آن اجتنابناپذیر است. نویسندگان این نامه به هیچ عنوان مدعی جایگزینی این روش به جای مصاحبه حضوری و رو در رو نیستند ولی با توجه به شرایط امروز و پیشرفتهای فناوری آن را بهعنوان یک روش مکمل پیشنهاد میکنند بنابراین مصاحبه الکترونیک تنها میتواند یکی از اشکال مصاحبهای باشد که در کنار سایر روشها برای جمعآوری دادهها بکار میرود.</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">مصاحبه الکترونیک ممکن است بهترین روش جمعآوری داده در هر شرایطی نباشد، اما با توجه به گسترش روز افزون فناوری در فرآیندهای اجتماعی و همچنین آموزش و پژوهش، امیدواریم که مصاحبه الکترونیک به عنوان یک گزینه ارزشمند و مکمل در جعبهابزار پژوهشگران کیفی جای خود را باز کند.</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">ما امیدواریم که این نامه شروعی برای تحقق این آرزو باشد و بینشهای مفیدی را برای پژوهشگرانی که ممکن است در آینده مصاحبههای الکترونیکی انجام دهند، ارائه کرده باشد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Interview is one of the most common tools among many social and human researches, which has been increasingly taken into account in recent years by expanding the quality and integrative approaches. An interview is usually a deliberate pre-designed conversation about a specific topic in which at least two person are involved. The person who devise the interview questions is the interviewer and the one who answers the questions is the interviewee. In order to collect data in qualitative researches, the type of interview will be different according to the number of those involved in the interview, the spatial and temporal conditions, the research objectives, and characteristics of interviewees,. One type of interviews is an electronic interview, which is an alternative to the traditional method. This method can be used, like others, to examine the attitudes, opinions, beliefs, and experiences of individuals in the study. These interviews can be done simultaneously and asynchronous. In the simultaneous method, the interviewer communicates with the interviewees simultaneously. Telephone conversations, webcam use, and chat on social networks are some examples. Asynchronous interviews are those that interviewer and interviewee take part in an interview at different times. Emails, online communities and Bulletin Boards or social network sites are examples of interviews that are asynchronous<sup>(1)</sup>.<span dir="RTL"></span><br>
Accordingly, these interviews can be ranged from structured to unstructured. For example, the researcher may send a series of questions through e-mail to the participants, or another researcher may conduct a semi-structured interview on the Internet, but it should be noted that the electronic interview also has advantages and limitations. <span dir="RTL"></span><br>
The benefits of electronic interview include issues such as long-distance removal, interview with people who are difficult to access, interview in the normal place of work or living with regard to their convenience, cost-effectiveness, saving information easily and quickly, deleting the impact of the presence of the interviewer and the privacy of individuals, and their anonymity (e-mail), interviewing vulnerable groups such as those infected with HIV, criminals, etc. Limitations of electronic interview included the reduced attention and concentration of participants, inability to use technology, insufficient Internet access, the problem of verifying the participant's identity and the lack of access to non-verbal reactions<sup>(2,3)</sup>.<span dir="RTL"></span></div>
<table cellpadding="0" cellspacing="0">
<tbody>
<tr>
<td height="47">
<table cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td>
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL">4</span></div>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;">One of the important challenges of electronic interviews is ethical considerations, which include the risk of disclosure of participants' information and how to obtain consent for participation in the study. This is more likely when interviewees are children, adolescents or people with mental problems. Another example is the inappropriate use of power to examine people's activities through technology without their consent, which is called Lurking; it is considered to be a violation of human privacy. However, during an e-mail interview, participants can easily ignore the collaboration. For this reason, there are rules and a set of norms for the usage of Internet and social networks,called netiquette, which combines the two terms of network and etiquette that both the interviewee and the interviewer should be familiar with them<sup>(4)</sup>. Regardless of ethical considerations, one of the challenges is data validity issues and findings which are gathered through asynchronous interviews. How can researchers be sure who the true participants are? How can they ensure that the electronic responses attributed to the respondent are answered by him/her?<br>
So, researchers should consider the benefits and limitations before using the new method in the interview. Then, they should assess their appropriateness to their research and then decide whether to use this method or not. Therefore, it is suggested to use face-to-face interviewing methods, if possible, then use electronic methods when there is a problem of the presence of the participants or distance. From electronic methods, it is better to use simultaneous and video interviews to establish interaction between the interviewer and the interviewee; otherwise, asynchronous interviewing methods should be used, such as e-mail, which may also be associated with unreliability to data collection. Today, information technology has entered almost every area of research, and interviews that are abundantly used by qualitative researchers are no exception. As noted, this method has its own advantages and disadvantages, which is inevitable in some cases. The authors of this letter have no claim to replace this method with face-to-face interviews, but according to today's conditions and technological advances, it is suggested as a complementary method, so an electronic interview can only be one of the forms of interview along with other methods for data collection. Electronic interviews may not be the best way to collect data in any circumstances, but given the increasing use of technology in social processes, as well as education and research, we hope that electronic interview will be a valuable option in the qualitative research toolbox. We hope this letter will be the first step to fulfill this wish and provide useful insights for researchers who may conduct future electronic interviews.<br>
</div>
مصاحبه الکترونیک, پژوهش کیفی
Electronic Interview, Qualitative Research
1
5
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1904-2&slc_lang=fa&sid=1
M
Parvaresh-Masoud
محمد
پرورش مسعود
10800319475328460023770
10800319475328460023770
No
Lecturer, Faculty of Paramedical Sciences, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
SH
Varaei
شکوه
ورعی
10800319475328460023771
10800319475328460023771
Yes
Assistant Professor, Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: +98 (21) 66937120 Email: Shvaraei@sina.tums.ac.ir
استادیار، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 66937120(21) 98+ Email: Shvaraei@sina.tums.ac.ir