Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
30
109
online
1
fulltext
fa
"گزارش کوتاه"
تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران
“Short Comunication”
The Effect of Clinical Nursing Services Accreditation Training on the Knowledge and Attitude of Nurses
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;">چکیده</span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">سیستم اعتباربخشی در پرستاری یک سیستم ارزیابی است که به توانمندی پرستاران اعتبار میبخشد. با توجه به این که پرستاران توانایی منحصر به فردی برای اجرا و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی دارند بنابراین فرآیندهای اعتباربخشی به وسیله عملکرد پرستاران تحت تأثیر قرار میگیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر نگرش و آگاهی پرستاران طراحی شده است</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">این مطالعه نیمه تجربی روی 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان علوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری استفاده شد. در ابتدا نمونهها از نظر میزان آگاهی و نگرش در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس یک دوره آموزشی در مورد معیارها، ممیزیها، چک لیستها و شاخصهای اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری به آنها آموزش داده شد و دو ماه بعد مجدداً آگاهی و نگرش آنها ارزیابی شد. دادهها با نرمافزار</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نسخه 19 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">میانگین نمره آگاهی پرستاران از اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری قبل از مداخله </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">80/16 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">23/</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">121 بود که پس از مداخله آموزشی به </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">33/14 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">53/141</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">افزایش یافت</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">(001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">). مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره تمامی ابعاد آگاهی بهجز تجهیزات و امکانات شده بود</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">(153/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">). همچنین مداخله آموزشی بر روی نگرش پرستاران نسبت به اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری تاثیر معنی دار نداشت</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">(219/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزش منجر به افزایش آگاهی در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری میشود. اجرای مداخلات خاص در جهت تغییر در نگرش و آگاهی پرستاران برای عملیاتی کردن اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری ضروری به نظر میرسد</span></span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Background & Aim:</strong> Accreditation refers to the systematic assessment of health care centers based on certain standards. The nursing accreditation system is a system that evaluates the capabilities of nurses. Given that nurses have ability to implement and monitor the accreditation process, accreditation process is influenced by nurses’ performance. The present study was conducted to evaluate the effect of educating clinical nursing service accreditation on the attitude and knowledge of nurses.<br>
<strong>Material & Methods:</strong> This semi-experimental study was conducted on 30 nurses working at Alavi hospital affiliated to Ardebil University of Medical Sciences. Data were collected using a researcher-made questionnaire on knowledge (41 items) and attitude (18 items) towards clinical nursing service accreditation. At first, participants were evaluated regarding their level of knowledge and attitude about clinical nursing service accreditation. Then, samples participated in an educational course about the criteria, audits, checklists and the indicators of clinical nursing service accreditation. Two months later, their level of knowledge and attitude were re-evaluated. Data were analyzed by SPSS19 using descriptive and inferential statistics.<br>
<strong>Results:</strong> The mean score of nurses’ knowledge about clinical nursing service accreditation before the intervention was 121.23 ± 16.80 that increased to 141.53 ± 14.33 after the intervention (P= 0.001). The educational intervention led to increase the scores in all the aspects of knowledge except for equipment and facilities (P=0.153). However, the educational intervention had no significant effect on the attitude of nurses towards clinical nursing service accreditation (P=0.219).<br>
<strong>Conclusion</strong>: Education would increase the knowledge about clinical nursing service accreditation. Performing specific interventions for changing nurses’ attitude to operate clinical nursing service accreditation seems necessary.<br>
</div>
اعتباربخشی, آگاهی, نگرش, پرستار
Accreditation, Knowledge, Attitude, Nurse
80
87
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1747-2&slc_lang=fa&sid=1
F
Mir-Habibi
فاطمه
میرحبیبی
10800319475328460019904
10800319475328460019904
No
MS, Department of Nursing, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
M
Salsali
مهوش
صلصالی
10800319475328460019905
10800319475328460019905
Yes
Professor, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Correspondig Author) Tel: +98 9123199223 Email: m_salsali@hotmail.com
استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09123199223 Email: m_salsali@hotmail.com
T
Nasrabadi
طاهره
نصرآبادی
10800319475328460019906
10800319475328460019906
No
Assistant Professor, Department of Nursing, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران