Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
30
109
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماههی دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر- جنین در مادران نخست باردار
A Comparison between the Effect of Education of Fetal Movement Counting during the Second and Third Trimesters on Maternal Fetal Attachment in First Time Pregnant Women
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;">چکیده</span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">دلبستگی مادر- جنین از اجزای اصلی دستیابی به هویت مادری است. یکی از راهکارهای توصیه شده در این مورد، توجه به حرکت جنین است. در این پژوهش تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر- جنین در مادران نخست باردار بررسی و مقایسه شده است. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی: </span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">در این مطالعه نیمه تجربی</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> 47 مادر باردار </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">از مراکز بهداشتی درمانی منتخب، در سال 1394 </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">به روش نمونهگیری آسان انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نحوه کنترل و ثبت روزانه حرکتهای جنین به صورت فردی آموزش داده شد. سپس شرکت کنندگان گروه اول از هفته 24 تا 28 و گروه دوم از هفته 28 تا 32 بارداری، به شمارش و ثبت روزانه حرکتهای جنین در فرمهای مخصوص پرداختند. پرسشنامه دلبستگی مادر- جنین </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Cranley</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> در ابتدا و انتهای مداخله در هر گروه تکمیل شد. تجزیه تحلیل دادهها با نرم افزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 16 و سطح معنیداری 05/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">انجام شد. آزمون آماری تی زوج برای مقایسه میانگین نمره دلبستگی مادر و جنین ابتدا و انتهای مطالعه در هر گروه و آزمون آماری تی مستقل برای مقایسه بین گروهی استفاده شد. </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">در ابتدای مداخله میانگین نمره دلبستگی مادر- جنین در گروه اول 62/11 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">63/86 و در گروه دوم 93/8 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> 50/90 بود و تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه وجود نداشت. پس از پایان مداخله میانگین نمره دلبستگی در گروه اول و دوم به ترتیب 81/10 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">30/96 و 40/11 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">92/95 شد. تغییر ایجاد شده در هر گروه معنیدار بود (گروه اول: 001/0</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، گروه دوم: 01/0</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)، اما تغییرات میانگین نمره دلبستگی بین دو گروه معنیدار نبود. </span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزش شمارش روزانه حرکتهای جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری تأثیر مشابهی با یکدیگر بر دلبستگی مادر- جنین داشت. برای بررسی دقیقتر تأثیر هر مداخله، انجام این مطالعه با گروه کنترل توصیه میشود.</span></span></span> </div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Background & Aim:</strong> Maternal-Fetal Attachment (MFA) is one of the most important components in achieving motherhood identity. One of the recommended interventions in this regard is to consider fetal movement. Therefore, the present study evaluated the effect of education of fetal movement counting during the second and the third trimesters of pregnancy on MFA in first-time pregnant women.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> In this semi-experimental study, 47 pregnant mothers were selected through simple sampling from selected health-care centers in 2015. Then, they were randomly allocated into two groups. Face-to-face training was provided on counting and recording the daily fetal movement. Next, the subjects in the first group counted and recorded the fetal movement in specific forms between the 24th and 28th weeks of pregnancy once a day and the second group did it between 28th and 32nd weeks. Before and after the intervention, both groups completed Cranley’s Maternal-Fetal Attachment Scale.<br>
Data analysis was conducted, using SPSS 16, with a significance level of p < 0.05. Paired t-test was used to compare the mean score of MFA before and after the intervention in each group and independent t-test was used for between groups comparison.<br>
<strong>Results:</strong> The mean score of MFA before the intervention in the first group was 86.63 ± 11.62 and in the second group was 90.50 ± 8.93. No significant difference was observed between the two groups. After the intervention, the mean score of MFA was 96.30 ± 10.81 in the first group and 95.92 ± 11.40 in the second group. This change was statistically significant in both groups (first group: p = 0.001, second group: p = 0.01); but the changes of maternal-fetal attachment had no significant difference between the two groups.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Education of fetal movement counting during the second and third trimesters had a similar effect on MFA. For more accurate evaluation of the effect of this intervention in different times, it is recommended to perform this study with a control group.</div>
آموزش, ارتباط مادر- جنین, حرکت جنین, سه ماهه دوم بارداری, سه ماهه سوم بارداری
Education, Fetal movement, Maternal fetal relation, Second pregnancy trimester, Third pregnancy trimester
23
31
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1667-2&slc_lang=fa&sid=1
K
Salehi
کبری
صالحی
10800319475328460019864
10800319475328460019864
Yes
PhD candidate in Reproductive Health, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. (*Corresponding Author) Tel:09132348704 E-mail: k_salehi@nm.mui.ac.ir
دانشجوی دکتری بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09132348704 Email: k_salehi@nm.mui.ac.ir
Z
Salehi
زهرا
صالحی
10800319475328460019865
10800319475328460019865
No
MS in Adult Health Nursing, Shohada Lenjan Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد پرستاری، بیمارستان شهدای لنجان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Z
Sohrabi
زهرا
سهرابی
10800319475328460019866
10800319475328460019866
No
PhD candidate in Reproductive Health, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.