Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
30
105
online
1
fulltext
fa
رابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار
Relationship between Mindfulness and Meta-Emotion on Predicting Emotional Adjustment of Novice Nurses
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"><strong><span style="font-family:b titr;">چکیده</span></strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: پرستاران تازه کار تنش زیادی </span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">متحمل میشوند که میتواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفهای بر جای گذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطهی ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار بود.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهشهای همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کلیه پرستاران شهرستان تبریز میباشد. از این جامعه نمونهای به حجم 120 پرستار (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامهی هیجانی-شناختی </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/2009647"><span style="text-decoration-line:none;"><span style="color:windowtext;">Emotional Adjustment</span></span></a></span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامهی ذهن آگاهی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Mindfulness</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">و پرسشنامهی فراهیجان (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Meta-Emotion</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از طریق نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 19 استفاده شد. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج نشان داد که بین ذهن آگاهی و فراهیجان، بین تنظیم هیجانی</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">شناختی مثبت و فراهیجان و تنظیم هیجانی</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">شناختی مثبت و ذهن آگاهی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">). همچنین بین تنظیم هیجانی</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">شناختی منفی و ذهن آگاهی همبستگی منفی وجود داشت (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">). با در دست داشتن نمرات مؤلفههای ذهن آگاهی و فراهیجان پرستاران تازه کار، میتوان میزان تنظیم هیجانی شناختی آنها را پیشبینی کرد (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">).</span></span></p>
<p><strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: باتوجه به نتایج بدست آمده میتوان با آموزش مهارتهای ذهن آگاهی و فراهیجان، مهارت تنظیم هیجانی شناختی پرستاران تازه کار را بهبود بخشید تا از طریق آگاهی از هیجانات، از آنها بهتر استفاده کنند و عملکردشان بهبود یابد.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Abstract </strong></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background & Aim</strong>: New graduate nurses suffer high levels of stress which can lead to unpleasant personal and professional outcomes. The aim of this study was to investigate the role of mindfulness and meta-emotion on predicti<span style="color:#000000;">ng </span><a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/2009647"><span style="color:#000000;">Emotional Adjustment</span></a><span style="color:#000000;"> i</span>n novice nurses.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Material & Method:</strong> The descriptive-correlative method was used for conducting this research. The Statistical population was consisted of all the nurses in Tabriz. A sample of 120 subjects (60 females and 60 males) was randomly selected, using multistage random cluster. For data collection, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Mindfulness Questionnaire and Meta-emotion Questionnaire was used. The data gathered were analyzed by Pearson correlation and multiple regression, using simultaneous enter method. The data were analyzed by SPSS statistical software (version 21).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong>: The Finding indicated that there was a positive relationship between mindfulness and meta-emotion (P<0/01) and between positive <a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/2009647"><span style="color:#000000;">Emotional Adjustment</span></a><span style="color:#000000;"> and there was a negative relationship between meta- emotion (P<0/01) and negative emotional– cognitive regulation and mindfulness (P<0/01). The results showed that through using the scores from mindfulness and meta-emotion components of novice nurses, we can predict the rate of </span><a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/2009647"><span style="color:#000000;">Emotional Adjustment</span></a> (P< 0/01).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> According to the results, novice nurse's cognitive emotion regulation can be improved by teaching mindfulness and meta-emotion skills, and through awareness of the emotions, they can use them efficiently and improve their performance.</p>
ذهن آگاهی, فراهیجان, تنظیم هیجانی شناختی, پرستاران
Mindfulness, Meta-Emotion, Emotional Adjustment, Nurses
11
22
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1483-2&slc_lang=fa&sid=1
K
Babaei Nadinluye
کریم
بابایی نادینلویی
10800319475328460018965
10800319475328460018965
Yes
PhD candidate of Psychology, Department of Psychology, University of Urmia, Urmia, Iran. (*Corresponding Author) Tel: +989141102838 E-mail: k.babaei66@gmail.com
دانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. (٭نویسنده مسئول) شماره تماس : 09141102838 k.babayi66@yahoo.comE mail:
F
Mikaeli Manee
فرزانه
میکاییلی منیع
10800319475328460018966
10800319475328460018966
No
Associate Professor, Department of Psychology, University of Uremia, Urmia, Iran
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
H
Pezeshki
هانا
پزشکی
10800319475328460018967
10800319475328460018967
No
MA, psychology, Payam Noor University of Sanandaj, Sanandaj, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور سنندج، بیجار، ایران
H
Bafande
حسن
بافنده
10800319475328460018968
10800319475328460018968
No
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Shahid Madani.Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
H
Abdi
حنانه
عبدی
10800319475328460018969
10800319475328460018969
No
MA, psychology, University of Urmia, Uremia, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران