Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1386
2
1
gregorian
2007
5
1
19
48
online
1
fulltext
fa
تأثیر ایفای نقش مربیگری توسط سوپروایزران بالینی بر روحیه پرستاران
The Effect of Coaching Role Playing by Clinical Supervisors on Staff Nurses' Morale
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>ایفای نقش مناسب مدیران پرستاری باعث افزایش تعهد حرفه ای و ارتقاء اعتماد به نفس در پرستاران خواهد شد. در حالیکه اهمیت رفتارهای مدیریتی و تأثیر این رفتارها بر روحیه پرستاران از مباحث مهم مدیریتی می باشد. هدف این تحقیق تعیین تأثیر ایفای نقش مربیگری توسط سوپروایزران بالینی بر روحیه پرسنل پرستاری میباشد. </p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong>تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی است که به صورت قبل و بعد و در دو گروه شاهد و آزمون صورت گرفت. یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس 8 بخش داخلی-جراحی این بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد که هر یک شامل 4 بخش داخلی- جراحی بودند، تقسیم گردید. سوپروایزرانی که در دوره بهسازی مدیران شرکت کرده بودند به عنوان سوپروایزران گروه آزمون، نظارت بر بخشهای گروه آزمون را بر عهده داشتند، این سوپروایزران نیز به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. 27 پرستار در هر دو گروه شاهد و آزمون انتخاب شدند. این پرستاران از نظر ویژگیهای فردی همسان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بررسی روحیه کاری پرستاران بود. برنامه ایفای نقش مربیگری در دو مرحله انجام شد: مرحله اول، آشناسازی مدیران پرستاری با برنامه بهسازی مدیریت و در مرحله دوم، بهسازی محیط با طراحی راهنمای به کارگیری نقش های مربیگری توسط سوپروایزران در نظارت بالینی. برنامه اجرای نقش مربیگری توسط سوپروایزران بالینی به مدت 16 هفته به طول انجامید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 2 قسمتی اطلاعات دموگرافیک و قسمت بررسی روحیه کاری پرستاران بود. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>با استفاده از آزمون آماری مجذورکای تفاوت معنی داری بین دو گروه شاهد و آزمون از نظر ویژگیهای فردی (سن، جنس، وضعیت استخدامی و ...) مشاهده نشد. میانگین نمره روحیه پرستاران گروه آزمون قبل از مداخله 30/59 و بعد از مداخله 30/71 بود (001/0 P< ). در گروه شاهد میانگین نمره روحیه قبل از مداخله 33/69 و بعد از مداخله 07/64 بود (020/0 P< ). بدین ترتیب، ایفای نقش مربیگری توسط سوپروایزران بالینی باعث افزایش میانگین نمره روحیه پرستاران شده بود. </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>یکی از راههای افزایش روحیه پرستاران به کارگیری روشهای اصولی نظارتی و رهبری است. لذا با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان ایفای نقش مربیگری توسط سوپروایزران بالینی را به عنوان یک روش نظارتی و رهبری نوین و اصولی پیشنهاد کرد.<strong></strong> </p><p align="right"> <strong> </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim: </strong>Currently, the most concern in the clinical nursing practice is the increasing problems related to the low morale in nurses. However, the importance of managerial behaviors and their influence on nurses' morale are obvious. Therefore, the objective of this study was to investigate "the effects of coaching role of clinical supervisors on staff nurses' morale ". </p><p> <strong> Material & Method: </strong>A quasi-experimental research with pre and post-test in two groups (experimental and control) was conducted in one of the teaching hospitals in Tehran which was selected randomly. There were eight medical–surgical units that randomly allocated in two groups. The study samples included 54 nurses, 27 nurses in each group of experimental and control. Data was gathered in two periods of pre and post intervention by a Staff Nurse Morale Questionnaire. The intervention had two stages the first was orientation: nursing management development program and the second was optimizing environment by designing an applied supervision guide for coaching roles of supervisors. After this stage, clinical supervisors played coaching role for 16 weeks as coaching role players. </p><p> <strong> Results: </strong>The Chi-square test revealed no significant differences between the two groups of experimental and control regarding individual characteristics (such as age, gender, job…). The mean scores of nursing morales in the experimental group at pre and post-intervention were 59.30 and 71.30 respectively that the difference was statistically significant (P<0.001) whereas in the control group the mean of morale scores at pre and post-intervention were 69.33 and 64.07, that the reduction was significant (P<0.020). Therefore, coaching role playing by clinical supervisors resulted to staff nurses’ morale improvement. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>One of the approaches for improvement of nursing morale is applying suitable supervision and leadership methods. Thus, according to the study findings, coaching role playing by supervisors as a novel principle of supervision and leadership can be used for nurses' morale promotion. </p><p> </p>
مربیگری، سوپروایزر بالینی، روحیه پرستاران
Staff nurse morale, Clinical supervision, Coaching role
37
46
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-137&slc_lang=fa&sid=1
A. Habashizade
اعظم
حبشی زاده
1080031947532846009438
1080031947532846009438
No
Z. Vanaki
زهره
ونکی
1080031947532846009439
1080031947532846009439
Yes
H. Navipor
حسن
ناوی پور
1080031947532846009440
1080031947532846009440
No