Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
28
93
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار
The Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Intervention on the Stress Levels of New Graduate Nurses
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>پرستاران تازه کار استرس زیادی را متحمل می شوند که می تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه ای بر جای گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار بود.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>طرح پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد که با انتخاب هدفمند اولیه و تخصیص تصادفی 80 نفر از پرستاران تازه کار به دو گروه 40 نفره، شامل گروه آزمون و گروه کنترل به روش مبتنی بر هدف انجام شد. برای گروه آزمون، 8 جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی 2 بار در هفته اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها از طریق پرسش نامه سنجش میزان استرس پرستاری ( Expanded Nursing Stress Scale ) قبل و پس از پایان مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح معنا داری 05/0 تحلیل شد.</p>
<p> <strong> یافته­ها: </strong>نتایج نشان داد که میانگین استرس در گروه آزمون از 44/44 قبل مداخله به 44/29 بعد از مداخله کاهش یافته و نتایج از نظر آماری معنی دار بوده است ( 001/0> p ). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (276/0 = p ). تفاوت میانگین استرس دو گروه پس از مداخله نیز معنی دار بود ( 001/0> p ).</p>
<p><strong>نتیجه­گیری کلی</strong>: با توجه به این مطالعه مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی می تواند منجر به کاهش میزان استرس پرستاران تازه کار شود. لذا پیشنهاد می شود از این مداخله در ابتدای شروع به کار برای پرستاران تازه کار استفاده گردد.</p>
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim</strong><strong>: </strong>New graduate nurses bear high levels of stress which could lead to unpleasant personal and professional outcomes. This study aimed to determine the effectiveness of cognitive behavioral group intervention on the stress levels of new graduate nurses.</p>
<p> <strong> Material & Methods: </strong>It was a quasi-experimental pretest -posttest study with control group. A total of 80 new graduate nurses were first recruited by purposeful sampling and then were randomly assigned into two experimental and control groups (n=40). Eight, 90 minutes sessions of cognitive behavioral group intervention was performed for the experimental group two times a week. Control group received no intervention. The data was collected before and after the intervention by “Expanded Nursing Stress Scale” and analyzed by inferential statistics such as chi-square and independent T test using SPSS- PC (v. 20).</p>
<p> <strong> Results: </strong>The findings showed that the mean score of stress level has reduced significantly after the intervention (from 44/44 to 29/44) (p<0/001). No significant reduction was found in the stress levels of control group (p=0/276). There was also a significant difference between the mean score of stress levels of the two groups after intervention (p<0/001).</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>According to the findings cognitive behavioral group intervention can reduce the stress levels of new graduate nurses. Therefore, using this intervention in the beginning of new graduate nurses’ work is suggested.</p>
مداخله شناختی رفتاری, استرس, پرستاران تازه کار
Cognitive behavior therapy, Stress, Licensed practical nurses
11
21
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1334-2&slc_lang=fa&sid=1
N
Aliyari
نجمه
علی یاری
10800319475328460017266
10800319475328460017266
No
Master student of psychiatric nursing management, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت روان پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
M
Fallahi Khoshknab
مسعود
فلاحی خشکناب
10800319475328460017267
10800319475328460017267
Yes
Associate professor, Nursing group, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran (٭Corresponding author). Tel: 09125097144 Email: msflir@yahoo.com
دانشیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09125097144 Email: msflir@yahoo.com
HR
Khankeh
حمید رضا
خانکه
10800319475328460017268
10800319475328460017268
No
Associate professor, Nursing group, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و نوانبخشی، تهران، ایران
MA
Hoseini
محمد علی
حسینی
10800319475328460017269
10800319475328460017269
No
Assistant professor, Nursing group, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
M
Yazdani
محسن
یزدانی
10800319475328460017270
10800319475328460017270
No
Master student of nursing, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران