Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
27
90
online
1
fulltext
fa
هوش معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی
Spiritual Intelligence and Attitude towards Spirituality and Spiritual Care in Nursing and Midwifery Students
مامایی
Midwifery
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد برعملکرد او تاثیر گذاشته و موجب افزایش انعطاف پذیری در برابر مشکلات می شود . مطالعه حاضر با هدف تعیین هوش معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1391 صورت گرفت.</p>
<p> <strong> روش بررسی</strong><strong>: </strong>این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. نمونه پژوهش 222 نفراز دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 42 سوالی هوش معنوی و پرسشنامه نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ( SSCRS ) بود. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک (تی مستقل و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون ) در نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.</p>
<p> <strong> یافته ها</strong><strong>: </strong>نتایج مطالعه نشان داد که میانگین هوش معنوی (98/16 ± 07/150) و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ( 70/10 ± 57/57) دانشجویان پرستاری و مامایی در حد متوسط قرار دارد و هم چنین از میان متغیرهای دموگرافیک تنها متغیر سن با میانگین نمره نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ارتباط معنی دار داشت (029/0 = P<strong>). </strong></p>
<p> <strong> نتیجه </strong><strong>‎ </strong><strong>گیری کلی: </strong>نتایج این مطالعه اهمیت پرداختن به موضوع معنویت در بین دانشجویان پرستاری و مامایی را نشان می دهد و به همین علت لازم است برای ارتقا سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامه­ریزی های لازم صورت گیرد.</p>
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim</strong>: Spiritual intelligence as the base of individual beliefs affects performance and leads to an increase in flexibility against problems. This study aims to determine spiritual intelligence and attitude towards spirituality and spiritual care in nursing and midwifery students of Kerman University of Medical Sciences in 2012.</p>
<p> <strong> Material & Methods</strong>: It was a cross sectional, descriptive study. A total of 222 nursing and midwifery students of Kerman University of Medical Sciences were recruited by census. Data was collected by the 42-item Spiritual Intelligence Inventory and The Spirituality and Spiritual Care Rating Scale (SSCRS) and were analyzed by parametric statistical tests (i.e. t-test, ANOVA, and Pearson's Correlation Coefficient) using SPSS-PC (v. 20).</p>
<p> <strong> Results</strong>: The mean score of spiritual health (150.07±16.98) and attitude towards spirituality and spiritual care (57.57±10.70) of the nursing and midwifery students was at moderate level. Among demographic variables, there was only a significant relationship between age and the mean score of attitude toward spirituality and spiritual care (P= 0.029).</p>
<strong>Conclusion</strong>: The results of this study suggest the importance of addressing spirituality among nursing and midwifery students. Accordingly, planning to improve the spirituality level of nursing and midwifery students is recommended.
هوش معنوی, مراقبت معنوی, معنویت, دانشجویان پرستاری, دانشجویان مامایی
Spiritual intelligence, Spirituality, Spiritual care, Nursing students, Midwifery students
150
159
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1141-3&slc_lang=fa&sid=1
E
Nouhi
عصمت
نوحی
10800319475328460019117
10800319475328460019117
No
Assistant professor,Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
N
Nakhaee
نوذر
نخعی
10800319475328460019118
10800319475328460019118
No
Associate professor,School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
N
Rahimi
ندا
رحیمی
10800319475328460019119
10800319475328460019119
Yes
Master of nursing, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. (*Corresponding author). Tel: 03434256961 Email: neda.rahimi90@yahoo.com
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 03434256961 Email: neda.rahimi90@yahoo.com