Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
27
90
online
1
fulltext
fa
نقش پیشبینی کننده خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در فرسودگی شغلی پرستاران
The Predictive Role of Self-efficacy and Social Support in Nurses’Burnout
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<table border="0" cellpadding="3" cellspacing="1" frame="void" rules="none">
<tbody>
<tr>
<td valign="top"></td>
<td valign="top">
<p> <strong>چکیده </strong></p>
<p> <strong>زمینه و هدف:</strong> فرسودگی شغلی پدیدهای شایع در پرستاران میباشد که به عوامل متعددی بستگی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در فرسودگی شغلی بود.</p>
<p> <strong>روش بررسی:</strong> این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی پرستاران شهر اصفهان بودند که در سال 92-91 در بیمارستانهای این شهر فعالیت میکردند. تعداد نمونه 165 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه حمایت اجتماعی Najarian & Samavati، خودکارآمدی عمومی Schwarzer & Jerusalem و فرسودگی شغلی ماسلاچ ( MBI ) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.</p>
<p> <strong>یافتهها: </strong>نتایج همبستگی نشان داد که حمایت اجتماعی و خودکارآمدی به ترتیب با مؤلفههای فرسودگی شغلی شامل احساس کفایت شخصی 32/0 r = و 47/0 r = ، مسخ شخصیت 32/0- r = و 23/0- r = و خستگی هیجانی 26/0- r = و 27/0- r = رابطه دارد (همبستگیها در سطح 01/0 میباشد). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی و حمایت اجتماعی پیشبینی کننده فرسودگی شغلی بودند.</p>
<strong>نتیجه</strong><strong>گیری کلی</strong>: نتایج نشان داد که خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی رابطه داشته و پیشبینی کننده آن هستند. این پژوهش میتواند به مدیران بیمارستانها در زمینه کاهش فرسودگی شغلی پرستاران با توجه به آگاهی از خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی کمک نماید.</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p> <strong>Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim: </strong>Burnout as a common phenomenon among nurses is related to a number of factors. The study aimed to determine the role of social support and self-efficacy in the prediction of nurses’ burnout.</p>
<p> <strong> Material & Methods: </strong>It was a descriptive, correlational study. The statistical population consisted of all nurses of Isfahan working in the hospitals of this city in 2011-2012. A total of 165 nurses were recruited by random cluster sampling. Data was collected by Social Support Questionnaire of Samavati & Najarians, General Self-efficacy Questionnaire of Schwarzer & Jerusalem’s and Maslash Burnout Inventory (MBI) and analyzed by person correlation & stepwise regression tests using SPSS (v.20).</p>
<p> <strong> Results: </strong>Social support and self-efficacy were correlated with burnout subscales of personal accomplishment r=0.32 and r=0.47, depersonalization, r=-0.32 and r=-0.23 and emotional exhaustion r=-0.26 and r=-0.27 respectively (P< 0.01). The regression results also showed that self-efficacy and social support predict burnout.</p>
<strong>Conclusion: </strong>The results showed that self-efficacy and social support predict the nurses’ burnout. The results would help the hospitals’ administrators to reduce the nurses’ burnout by awareness of their general self-efficacy and social support.
پرستار, فرسودگی شغلی, حمایت اجتماعی, خودکارآمدی
Nurses, Burnout, Social Support, Self-efficacy
140
149
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1162-4&slc_lang=fa&sid=1
SS
Vaezfar
سید سعید
واعظ فر
10800319475328460021396
10800319475328460021396
No
Ph.D Student of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
MM
Azadi
محمد مهدی
آزادی
10800319475328460021397
10800319475328460021397
No
M.A of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
A
Akbari Balotanbegan
افضل
اکبری بلوطبنگان
10800319475328460021398
10800319475328460021398
Yes
Ph.D Student of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98 09383411790 Email: akbariafzal@ymail.com
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09383411790 Email: Akbariafzal@ymail.com
M
Rahimi
معصومه
رحیمی
10800319475328460021399
10800319475328460021399
No
Master of clinical psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران