Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
27
90
online
1
fulltext
fa
تجربه دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی: خشونت عمودی
Undergraduate Student Nurses’ Experiences in Clinical Environment: Vertical Violence
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف</strong>: یادگیری در محیط های بالینی بخش مهمی از برنامه آموزشی دانشجویان پرستاری به شمار می آید. تعامل موثر و پویای دانشجویان با اعضای تیم مراقبت سلامتی، مربیان، محیط های بالینی و عناصر آن منجر به تکامل حرفه ای آنها می گردد. هدف این مقاله، گزارش بخشی از یک مطالعه اصلی است که به توصیف تجارب منفی دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی می پردازد.</p>
<p> <strong> روش بررسی</strong>: در این مطالعه کیفی، دوازده دانشجوی کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در دو دانشکده پرستاری و مامایی بزرگ شهر تهران و دو دانش آموخته کارشناسی پرستاری با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های مطالعه از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته در دوره کارآموزی های بالینی جمع آوری و با روش نظریه پایه استراس و کوربین مورد تحلیل قرار گرفت.</p>
<p> <strong> یافته ها</strong>: خشونت عمودی به عنوان یکی از یافته های مهم مطالعه اصلی با شواهد متعدد و متنوعی از قبیل؛ تحقیر شدن، سرزنش شدن، عدم پذیرش، بهره کشی، تبعیض، زورگویی، فقر حمایت و محدودیت در یادگیری تظاهر نمود. منشاء این رفتارها عمدتا پرسنل پرستاری بخش ها و مربیان بالینی بودند.</p>
<strong>نتیجه گیری کلی: </strong>یافته های مطالعه حاضر فضای غیر حمایتی عرصه های بالینی را آشکار ساخت. درک و شناسایی مسائل و چالش های فراروی دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی و اداره موثر آنها می تواند شرایط پذیرش آنها را به عنوان نیروهای جوان حرفه میسر نماید.
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim</strong>: Clinical practice is an important part of the educational curriculum of nursing students. Effective and dynamic interactions among the students, health care providers, instructors, and the clinical environment and its elements affect their professional development. The aim of this report as a part of a more extensive research is describing the negative experiences of nursing students in the clinical environment.</p>
<p> <strong> Material & Methods</strong>: It was a qualitative study. Data was collected by purposeful sampling from two new graduated staff nurses and 12 undergraduate nursing students in two large nursing and midwifery schools through in-depth semi-structured individual interviews during their clinical placements and after graduation. The data was analyzed using the Strauss and Corbin version (1998) of grounded theory method.</p>
<p> <strong> Results</strong>: Vertical violence was emerged as one of the significant findings of the study. Its manifestations included humiliation, blaming, not being accepted, exploitation, discrimination, bullying, limited learning opportunities and lack of support in the clinical environment. The main origin of these behaviors was mostly nurses and clinical instructors.</p>
<strong>Conclusion</strong>: The findings revealed the non-supportive climate of clinical settings. Nursing students were vulnerable during learning in the clinical setting. Identification and proper management of the issues and challenges faced by nursing students in the clinical environment can provide a welcoming climate for younger colleagues of the profession.
خشونت عمودی, آموزش بالینی, تجربه یادگیری, دانشجوی پرستاری, تحقیق کیفی
Vertical violence, Clinical education, Learning experience, Student nurse, Qualitative study
83
93
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-810-2&slc_lang=fa&sid=1
MR
Dinmohammadi
محمد رضا
دین محمدی
10800319475328460019094
10800319475328460019094
Yes
Assistant Professor, School of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran. (*Corresponding Author). Tel: +98 09123411908 Email: mdinmohammadi@zums.ac.ir
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09123411908، Email: mdinmohammadi@zums.ac.ir
H
Peyrovi
حمید
پیروی
10800319475328460019095
10800319475328460019095
No
Professor, Center for Nursing Care Research, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری تخصصی پرستاری، استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
N
Mehrdad
ندا
مهرداد
10800319475328460019096
10800319475328460019096
No
Associate Professor, Endocrinology and Metabolism Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری تخصصی پرستاری، دانشیار، مرکز تحقیقات متابولیسم و غدد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران