Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
27
90
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان اتاق عمل نسبت به رشته تحصیلی خود
Attitude of Operating Room Students towards their Field of Study
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود می تواند کیفیت مراقبت­های بهداشتی را تحت تاثیر قرار ­دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان رشته اتاق عمل نسبت به رشته تحصیلی خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>مطالعه توصیفی حاضر، به صورت مقطعی در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 بر روی کلیه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه سنجش نگرش تحصیلی دانشجویان جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای- دو) تحت نرم­افزار آماری SPSS نسخه 18 استفاده شد.</p>
<p> <strong> یافته­ها: </strong>نتایج نشان داد که 4/61 درصد دانشجویان زن و 8/86 درصد مجرد بوده و میانگین سنی آن­ها 87/20 بود. 8/51 درصد دانشجویان نگرش مثبت به رشته تحصیلی خود داشتند. بر اساس نتایج آزمون کای-دو، نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته تحصیلی­شان با وضعیت تاهل (037/0 =P ) و ترم تحصیلی (004/0 =P ) رابطه معنی­داری داشت.</p>
<strong>نتیجه­گیری کلی: </strong>با توجه بیشتر به مشکلات آموزش بالینی در اتاق­های عمل، لازم است بستری برای ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان این رشته فراهم شود .
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim</strong>: Students’ attitude towards their field of study could affect quality of health care. This study aims to determine the attitudes of operating room students of Tabriz University of Medical Sciences towards their field of study.</p>
<p> <strong> Material & Methods</strong>: It was a descriptive, cross- sectional study. The subjects were all operating room students of Tabriz University of Medical Sciences in their second semester of academic year 2013- 2014. Data was collected by student's attitude questionnaire and was analyzed by descriptive and analytical statistics methods (Chi-Square test) using SPS-PC (v. 18).</p>
<p> <strong> Results</strong>: The findings showed that 61.4% of students were female and 86.8% were single and mean score of their age was 20.87. Of all students, 51.8% had a positive attitude towards their field of study. According to the results, there was a significant relationship between marital status and education semester and students' attitude towards their field of study (P=0.037 and P=0.004 respectively).</p>
<strong>Conclusion</strong>: Regarding the clinical training problems in operating rooms, providing an appropriate environment in operating rooms to improve students’ attitude is recommended.
نگرش, دانشجویان, اتاق عمل
Attitude, Operating Room, Students
65
72
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1282-2&slc_lang=fa&sid=1
F
Abdollahzadeh
فرحناز
عبدالله زاده
10800319475328460019085
10800319475328460019085
No
Lecturer, Member of operating room group, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
M
Lotfi
مژگان
لطفی
10800319475328460019086
10800319475328460019086
No
Senior lecturer, Dept. of Medical- Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دکتری پرستاری داخلی جراحی، عضو هیئت علمی، گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
A
Mirza Aghazadeh
احمد
میرزا آقازاده
10800319475328460019087
10800319475328460019087
No
Assistant Professor, Bio- statistics Dept., Paramedical Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دکتری آمار، استادیار و عضو هیئت علمی گروه آموزشی علوم پایه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Z
Etebari Asl
زهرا
اعتباری اصل
10800319475328460019088
10800319475328460019088
Yes
Master student of Medical- Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran (*Corresponding author). Tel: +98 09104070767 Email: etebariz@yahoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09104070767 Email: etebariz@yahoo.com