Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
27
90
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی در دانشجویان پرستاری
Relationship between Nursing Students’ Achievement Motivation and Self-efficacy of Clinical Performance
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه وهدف</strong>: انگیزه پیشرفت علت و دلیل رفتارها و تلاش های موفقیت آمیز در دانشجویان می باشد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط میان انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی در دانشجویان پرستاری در سال 1393 انجام شده است.</p>
<p> <strong> روش بررسی</strong>: در این مطالعه همبستگی-توصیفی، 115 نفر از دانشجویان پرستاری کارورزی در عرصه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها بوسیله فرم مشخصات فردی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یو من ویتنی به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید.</p>
<p> <strong> یافته ها</strong>: انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی دارای همبستگی مثبت و معناداری بود (01/0 > P و 61/0 = r ). سابقه اشتغال به کار دانشجویی پرستاری و مدت زمان آن و همچنین معدل کل دانشجویان با افزایش انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی ارتباط داشت (01/0 > P ).</p>
<p> <strong> </strong></p>
<strong>نتیجه گیری کلی</strong>: باتوجه به یافته ها، اتخاذ راهبردهای آموزشی مناسب در راستای ارتقاء انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی بالینی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim</strong>: The Achievement Motivation is the cause of successful behavior and efforts in students. This study aims to determine the relationship between achievement motivation and self-efficacy of clinical performance in nursing students.</p>
<p> <strong> Material & Methods</strong>: This descriptive-Correlational study was conducted on 115 internship nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. The sample was recruited by census. Data was collected by Hermans’ Achievement Motivation Questionnaire and self-efficacy in clinical performance scale and analyzed by descriptive, non-parametric tests and Spearman correlation coefficient using SPSS-PC (v. 16).</p>
<p> <strong> Results</strong>: There was a significant relationship between achievement motivation and self-efficacy in clinical performance (r=0.61, P<0.01). Also an increase inachievement motivation and self-efficacy in clinical performance were significantly associated with student work experience and its duration, and students’ total grade average (P<0.01)</p>
<strong>Conclusion</strong>: Regarding the findings, adoption of suitable educational strategies in line with promotion of achievement motivation and clinical self-efficacy is of high importance .
انگیزه, پیشرفت, خودکارآمدی, عملکرد بالینی, دانشجویان پرستاری
Achievement, Motivation, Self-efficacy, Clinical Competenc, Nursing Students
33
43
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1261-2&slc_lang=fa&sid=1
E
Mohamadi
الهام
محمدی
10800319475328460019072
10800319475328460019072
Yes
Master. Student of Nursing. Faculty of Nursing and Midwifery, ShahidBeheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran (٭Corresponding author). Tel: 09365567410 Email: elm.mohamadi64@gmail.com
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول) شماره تماس: 09365567410 E-mail:Elm.Mohamadi64@gmail.com
H
Bana Derakshan
همایون
بنادرخشان
10800319475328460019073
10800319475328460019073
No
Lecturer, Department of Operating Room, Faculty of Nursing and Midwifery, ShahidBeheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی، عضو هیات علمی، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
F
Borhani
فریبا
برهانی
10800319475328460019074
10800319475328460019074
No
Assistant Professor, Department of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، عضو هیات علمی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
MJ
Hoseinabadi Farahani
محمد جواد
حسینآبادی فراهانی
10800319475328460019075
10800319475328460019075
No
Lecturer, Department of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
مربی، عضو هیات علمی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
MA
Pour Hoseingholi
محمد امین
پور حسینقلی
10800319475328460019076
10800319475328460019076
No
Assistant Professor, Department of Bio-Statistics, Faculty of Paramedical School, ShahidBeheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، عضو هیات علمی، گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
N
Naderi Ravesh
نادره
نادریروش
10800319475328460019077
10800319475328460019077
No
Lecturer, Department of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, ShahidBeheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی، عضو هیات علمی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران