Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
27
88
online
1
fulltext
fa
فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های استان مازندران
Patient Safety Culture from Mazandaran Clinical Nurses’ Perspective
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>پرستاران یکی از گروه های مهم در بهبودی و امنیت بیماران بوده و نقش مهمی در کاهش میزان مرگ بیماران دارند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیماران از دیدگاه پرستاران انجام شد.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>این مطالعه با طرح توصیفی- همبستگی در یک بازه زمانی دو ماهه در سال 1390 در بیمارستان های تنکابن، چالوس و رامسر انجام شد. نمونه شامل همه پرستاران بود. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه "پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار" بود که در 12 بعد وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار را در بیمارستان ها مورد سنجش قرار می داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون تی و آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار spss نسخه 16 انجام شد<strong>. </strong></p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>از بین 12 بعد پرسش- نامه فرهنگ ایمنی بیمار، پرستاران بالاترین نمره را به بعد "کار گروهی درون بخش های بیمارستانی" ( میانگین و انحراف استاندارد 98/0 ± 02/4 ) و "یادگیری سازمانی- ارتقا مداوم " (میانگین و انحراف استاندارد 75/0 ± 06/4 از حداکثرنمره 5 ) و کمترین نمره را به بعد "کارکنان" ( میانگین و انحراف استاندارد 11/1 ± 39/2 ) و "پاسخ غیر تنبیهی به خطا" ( میانگین و انحراف استاندارد 98/0 ± 53/2 از حداکثر نمره 5 ) دادند. 7/53 درصد از پرستاران "یک تا دو مورد" “ثبت گزارش خطا در بخش محل کارشان را در یکسال اخیر" گزارش کردند. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین ابعاد پرسش-نامه فرهنگ امنیت بیمار و مشخصات شخصی- اجتماعی، تنها بین متغیر سن و سابقه کار با بعد "همکاری گروهی بین واحد های بیمارستانی" (فاکتور شماره اول) همبستگی معنادار منفی ( 05/0 p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span 11pt="" calibri="" dir="rtl" en-us="" fa="" font-size:="" lang="FA" minor-bidi="" minor-latin="" mso-ansi-language:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-language:="" mso-bidi-theme-font:="" mso-fareast-font-family:="" mso-fareast-language:="" mso-fareast-theme-font:="" mso-hansi-theme-font:="" style="LINE-HEIGHT: 115% FONT-FAMILY: "><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><</span>) مشاهده شد.</p>
<strong>نتیجه گیری کلی: </strong>به نظر می رسد فرهنگ ایمنی بیمار در برخی ابعاد نیازمند اصلاح است تا محیط بالینی امن تری برای بیماران ایجاد شود. پیشنهاد می شود فرهنگ "غیر تنبیهی" جایگزین فرهنگ تنبیه و سرزنش شود تا اعضای کادر بهداشتی اشتباهات خود را بیان کنند.
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim: </strong>Nurses are one the important groups in patients’ recovery and safety and have an important role in the reduction of their mortality. The aim of the study was to identify nurses’ perceptions of patient safety culture in Mazandaran‘s hospitals.</p>
<p> <strong> Material & Methods: </strong>It was a descriptive correlational study which has been done in a two month period in the hospitals of Tonekabon, Chaloos, and Ramsar. The sample was recruited by census (n= 456). Data was collected by Persian version of HSOPS, developed by Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) that measures 12 dimensions of patient safety culture, and analysed by descriptive statistics and t- test, one way ANOVA, and Pearson correlation coefficient using SPSS-PC (v. 16).</p>
<p> <strong> Results: </strong>Amongst the 12 dimensions of AHRQ, the nurses assigned the highest score to "team work within units" (4/02 ± 0/98) and "Organizational learning-continuous development" (4/06± 0/75). They assigned the least score to “Staff” (2/39±1/11) and “non-punitive response to error” (2/53±0/98). Nurses (%53/7) reported 1-2 errors during the last year. There were significant negative correlations between the dimension of "team work within units”, age, and years of experience (P< 0/05).</p>
<strong>Conclusion: </strong>It seems the patient safety culture requires some modifications to be able to create a safer clinical environment. It is suggested that punitive culture be replaced with non -punitive culture so that health care staff share their clinical errors.
ایمنی, فرهنگ ایمنی, بیمار, پرستار, بیمارستان
Safety, Patient, Safety Culture, Nurse, Hospital
77
87
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-647-4&slc_lang=fa&sid=1
S
Sharifi
سیمین
شریفی
10800319475328460019321
10800319475328460019321
Yes
Doctoral student, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences (International Branch) and Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran (*Corresponding Author) Tell: 021- 88655379 Email: siminsharifi1@gmail.com
دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران (شعبه بین الملل)- مربی دانشکده ی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 021- 88655379 Emai: siminsharifi1@gmail.com
A
Izadi-tame
احمد
ایزدی طامه
10800319475328460019322
10800319475328460019322
No
Assistant professor, Human Sciences Department. Imam Hussein University. Tehran,Iran
استادیار گروه علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
KH
Hatamipour
خدیجه
حاتمی پور
10800319475328460019323
10800319475328460019323
No
Doctoral student , and faculty member, Dept of Nursing, Tonekabon branch, Islamic Azad University, Mazandaran, Iran
د انشجوی دکتری پرستاری، عضو هینت علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازنداران، ایران
N
Sadeghigooghary
نرجس خاتون
صادقی گوغری
10800319475328460019324
10800319475328460019324
No
Doctoral student. Gerontology department. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran and Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
دانشجوی دکتری سالمند شناسی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران و مربی دانشکده ی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
L
Safabakhsh
لیلا
صفا بخش
10800319475328460019325
10800319475328460019325
No
Doctoral student, Medical education department. Isfahan University of Medical Sciences and Instructor, Faculty of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مربی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران