Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
26
86
online
1
fulltext
fa
تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبرید
Concept Analysis of Social Support of New Graduate Nurses in the Workplace: A Hybrid Model
مامایی
Midwifery
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>حمایت اجتماعی مفهومی پیچیده، مبهم و عنصری حیاتی برای دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار است. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، پژوهشگران بر آن شدند تا در این مقاله به تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی و واضح سازی معنای آن در جمعیت دانش آموختگان جدید پرستاری به روش هیبرید بپردازند.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>این پژوهش، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام شد . در مرحله نظری، مقالات مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی در دسترس مانند PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWEL در محدوده زمانی 1990 تا 2012 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 9 نفر از پرستاران انجام شد. سپس متن مصاحبه ها، دستنویس شد و تحلیل درون مایه ای صورت گرفت . در مرحله نهایی تحلیل کلی انجام شد.</p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>بر اساس مرحله نظری، بهترین تعریف و خصوصیات مفهوم حمایت اجتماعی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به این که مصاحبه با پرستاران در بافت پرستاری ایران انجام گردید، علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرحله نظری، 4 درون مایه اصلی برای مفهوم حمایت اجتماعی شامل " تسهیل کننده تطابق با زندگی کاری"، "حمایت اجتماعی به عنوان یک نیاز اساسی"، "عامل کاهش دهنده استرس" و "فرایندی رشد دهنده " پدیدار شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله اول ویژگی های بیشتری از حمایت اجتماعی به منصه ظهور رسیدند و ماهیت این مفهوم پیچیده کشف شد.</p>
<strong>نتیجه گیری کلی</strong>: این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، فرایندی چند بعدی، پیچیده، تعاملی و دو سویه بین دانش آموخته جدید پرستاری و همکاران در محیط کار بالینی بوده و منجر به رشد، ارتقای مهارت ها، افزایش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای دانش آموخته جدید و همچنین احساس خشنودی و رضایت در پرستار حمایت دهنده می شود. یافته های این مطالعه می تواند برای ایجاد و توسعه ابزاری به منظور بررسی میزان حمایت اجتماعی در محیط کار به کار رود و پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و گسترش بدنه دانش پرستاری باشد.
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim: </strong>Social support is a complex and ambiguous concept and also a critical element for new nursing graduates in the work environment. In this study, due to many uncertainties about this concept, the researchers decided to analyze the concept of social support of new nursing graduates in workplace to clarify its meaning using hybrid model.</p>
<p> <strong> Material & Methods: </strong>This study was done in three phases (theoretical, field work, and final analysis). In theoretical phase, the related articles in valid scientific databases such as PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWELL were assessed from 1990 to 2012. In field work phase, nine nurses were interviewed. Then the interviews were transcribed and thematic analysis was done. Total analysis and comparison was done in the final stage.</p>
<p> <strong>Results: </strong>Based on the theoretical phase, the best definition and characteristics of social support was selected. Considering doing interviews with Iranian nurses, in addition to attributes and characteristics found in the theoretical phase, four major themes were immerged in the field work phase including: " facilitator of adaptation with working life", "social support as a basic need", "the factor of stress reduction", and "a developing process". In final stage with the integration of the first two stages, more attributes of social support were manifested and the nature of this complex concept was discovered.</p>
<strong>Conclusion: </strong>This study showed that social support have been a multi-dimensional , complex, interactive, and reciprocal process between the new nursing graduates and their colleagues in the clinical work environment and have led to growth, skills enhancement, increasing confidence and flourishing new graduates and also feeling of satisfaction in supportive nurse. The findings of this study can be used to develop a tool t o assess the amount of social support in nursing work environment and would be a basis for further research in this area and to expand nursing knowledge.
حمایت اجتماعی, دانش آموختگان جدید پرستاری, تحلیل مفهوم, مدل هیبرید
Social support, New Graduate Nurses, Concept Analysis, Hybrid Model
71
89
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-356&slc_lang=fa&sid=1
F
Rafii
فروغ
رفیعی
10800319475328460019381
10800319475328460019381
No
Professor, Center for Nursing Care Research, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Sajadi Hezaveh
محبوبه
سجادی هزاوه
10800319475328460019382
10800319475328460019382
Yes
Assistant Professor, Dept. of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98 9183488403 E-mail: dr.sajadi@arakmu.ac.ir
استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک (٭نویسنده مسئول) شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.ir Email:
N
Seyed Fatemi
نعیمه
سید فاطمی
10800319475328460019383
10800319475328460019383
No
Associate Professor, Center for Nursing Care Research, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Rezaei
محبوبه
رضایی
10800319475328460019384
10800319475328460019384
No
Assistant Professor, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران