Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
26
84
online
1
fulltext
fa
فرهنگ ایمنی بیمار ازدیدگاه پرستاران
Nurses’ Perspectives on Patient Safety Culture
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>سازمان های مراقبت سلامت در جهت ارتقای کیفیت خدمات توجه روز افزونی به مساله ایمنی بیمار پیدا کرده اند و فرهنگ ایمنی بیمار شرط کلیدی برای بهبود ایمنی بیمار است. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه فرهنگ جاری ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران در بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی شهر اهواز می باشد.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>در این مطالعه توصیفی، 142 نفر پرستار ا ز سه بیمارستان خصوصی و پنج بیمارستان دانشگاهی شهر اهواز به روش تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تعیین فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانها ( HSOPSC ) جمع آوری شد. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیکی و سازمانی پرستاران و بخش دوم دارای تعداد 42 سوال است که 12 بعد فرهنگ ایمنی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.</p>
<p> <strong> یافته­ها: </strong>میانگین درصد پاسخ های مثبت به پرسشنامه فرهنگ ایمنی در بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی به ترتیب برابر (16% 8/55%) و (15% 3/56%) بود. نقاط قوت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های دانشگاهی سه بعد یادگیری سازمانی و بهبود مداوم ( 54/71% )، کار تیمی درون واحد­های بیمارستان (03/76%)، پاسخ غیر تنبیهی در مواقع رخ دادن خطا ( 1/81% ) و در بیمارستان های خصوصی دو بعد یادگیری سازمانی و بهبود مداوم ( 14/72 ) و پاسخ غیر تنبیهی در مواقع رخ دادن خطا ( 5/83 ) بود. از بین ابعاد نیازمند بهبود، کمترین امتیاز فرهنگ ایمنی در بیمارستان های دانشگاهی مربوط به بعد ارتباطات و ارائه بازخورد در رابطه با خطاها ( 7/26%) و در بیمارستان های خصوصی بعد انتقال بیمار در بیمارستان و تبادل اطلاعات مربوط به وی مابین واحدها ( 87/33 %) می باشد. اغلب پرستاران ( 3/66% بیمارستانهای دانشگاهی و 2/68% بیمارستانهای خصوصی ) هیچ گزارشی را در زمینه حوادثی که در 12 ماه گذشته به وقوع پیوسته به سرپرست بخش ارائه نداده اند و تفاوت آماری معناداری بین فرهنگ ایمنی بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی وجود ندارد.</p>
<p> <strong> نتیجه گیری کلی: </strong>اقدامات مدیران برای بهبود ایمنی، ارائه بازخورد در رابطه با خطاها، زمینه سازی برای تناوب گزارش­دهی حوادث و تبادل اطلاعات مربوط به بیمار در بیمارستان های تحت مطالعه جهت ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار ضروری بنظر می رسد.</p>
<p> <strong>Abstract </strong></p>
<p> <strong>Background & Aim: </strong>Health care organizations have growing recognition to patient safety for improving the quality of services. The main requirement to improve patient safety is patient safety culture. The aim of this study was to determine the current patient safety culture from the perspective of nurses working in university and private hospitals of Ahvaz city.</p>
<p> <strong>Material & Methods: </strong>In this analytic cross-sectional study, 142 nurses working in five academic and three private hospitals in Ahvaz city were randomly selected. Data was collected by Hospital Survey on Patient Safety Culture questionnaire (HSOPSC). The first part of the questionnaire included nurses’ and organizational characteristics the second part consisted of 42 questions to evaluate 12 dimensions of patient safety culture. Data was analyzed by descriptive statistics and independent T test using SPSS-PC (v.16).</p>
<p> <strong>Results: </strong>The average percentage of positive responses to patient safety culture<strong> </strong>questionnaire<strong> </strong>was %55.8 %16 and %56.3 %15 in academic and private hospitals respectively. The strengths of patient safety culture in academic hospitals were<strong> </strong>related to<strong> </strong>three dimensions of organizational learning-continuous improvement (71.54%), teamwork across hospital units (76.03%), and non-punitive response to errors (81.1%) and the strengths in private hospitals were related to the dimensions of organizational learning-continuous improvement and non-punitive response to errors. The lowest score of patient safety culture was related to communications and giving feedback about errors in university hospitals (26.7%), and patient transportation in hospital and communication among units in private hospitals (33.87%). Most nurses (68.2% in private and 66.3% in academic hospitals) have not reported any events to supervisor in the past 12 months. There was no statistically significant difference between academic and private hospitals in patient safety scores.</p>
<p> <strong>Conclusion: </strong>Managers actions to promote safety, giving feedback in response to errors, creating an appropriate context for reporting accidents and exchange of patient information in the studied hospitals seems to be crucial.</p>
<p> Received: 8 Jul 2013</p>
<p> Accepted: 9 Oct 2013</p>
<p></p>
ایمنی بیمار, فرهنگ ایمنی, بیمارستان, پرستاران
Patient safety, Safety culture, Hospital, Nurses
24
33
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-336&slc_lang=fa&sid=1
S
Salavati
صدیقه
صلواتی
10800319475328460019254
10800319475328460019254
No
Ph.D candidate of health policy, Health Management and Economic Dept, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran and School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Ahvaz. Iran
دانشجوی دکتری سیاستگذاری سلامت، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران و دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
T
Fanoosi
طناز
فانوسی
10800319475328460019255
10800319475328460019255
Yes
Master student of Health Services Management, student research committee, School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz and School of Health Management and Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.(*Corresponding author) Tel: 09360268441 E-mail: tannaz.fanusi@yahoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران و دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.(*مولف مسئول)
D
Dehghan
دانیال
دهقان
10800319475328460019256
10800319475328460019256
No
BS in Health Services Management, student research committee, School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz and Ebne-Sina hospital, Shiraz, Iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز و بیمارستان ابن سینا، شیراز، ایران
H
Tabesh
حامد
تابش
10800319475328460019257
10800319475328460019257
No
Assistant professor of biostatistics, biostatistics Dept , School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
استادیار و عضو هیئت علمی گروه آمار و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران