Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
26
84
online
1
fulltext
fa
عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران از دیدگاه بیماران
Nurses' Performance on Iranian Nursing Code of Ethics from Patients' Perspective
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف</strong>: توسعه روز افزون کیفیت گرایی و مشتری محوری در خدمات بهداشتی، از طریق بازخورد مداوم انتظارات بیماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات میسر می شود. هر چند اکثر پرستاران و دانشجویان پرستاری از ابعاد اخلاقی کارشان و اهمیت آن اطلاع دارند، اما نگرانی اصلی در مورد توانایی به فعل درآوردن جنبه های اخلاقی در بالین است. لذا در این پژوهش، عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران از دیدگاه بیماران مورد مطالعه قرار گرفت.</p>
<p> <strong> روش بررسی</strong>: این مطالعه توصیفی در سال 1391 با مشارکت 500 بیمار بستری در بخش های داخلی-جراحی مراکزآموزشی-درمانی تبریز و با نمونه گیری آسان انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران گردآوری و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی، آزمون های t مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.</p>
<p> <strong> یافته ها</strong>: اکثریت بیماران، مرد ، متأهل، دارای تحصیلات در سطح دبیرستان و سابقه بستری بوده و در بخش های جراحی بستری بودند. از دیدگاه بیماران، 8/41 درصد پرستاران در سطح اول (خوب)، 8/51 درصد در سطح دوم (متوسط) و 4/6 درصد در سطح سوم (ضعیف) به آیین اخلاق پرستاری ایران عمل کردند.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p> <strong> نتیجه گیری کلی</strong>: یافته های این مطالعه می تواند مدیران پرستاری را در طراحی برنامه های ترویجی و مدیریتی جهت بهبود رعایت اصول اخلاق پرستاری و اعتلای حقوق و در نهایت جلب رضایت بیمار رهنمون سازد .</p>
<p> <strong>Abstract </strong></p>
<p> <strong>Background & Aim</strong>: Increasing quality improvement and customer orientation in health services results from continuous feedback of patients' expectations and enhancement of service delivery. Although most nurses and nursing students are aware of ethical dimensions of their profession and its importance, the main concern is about their ability to respect ethical aspects of clinical act. In this study, nurses' performance on Iranian nursing code of ethics was studied from patients' perspective .</p>
<p> <strong>Material & Methods</strong><strong>: </strong>It was a descriptive study that was conducted in 2012. The sample consisted of 500 hospitalized patients in medical-surgical wards of Tabriz teaching hospitals. Data was collected by a researcher-made questionnaire based on Iranian nursing code of ethics and analyzed using Descriptive and inferential statistics , independent t -test, ANOVA and Pearson correlation coefficient by SPSS -PC (v.13).</p>
<p> <strong>Results: </strong>The majority of patients were male, married, at high school level of education, and hospitalized in surgical wards, with a history of previous hospitalization. Nurses’ performance on Iranian nursing code of ethics was good (first level) in 41.8% of cases, moderate (second level) in 51.8% of cases and low (third level) in 6.4% of cases from patients’ perspective.</p>
<p> <strong>Conclusion: </strong>The findings would act as a guide for nurse managers to design programs for improving respect to nursing code of ethics, consideration of patients' rights and patient satisfaction.</p>
<p> Received: 3 Jul 2013</p>
<p> Accepted: 5 Oct 2013</p>
عملکرد پرستار, دیدگاه بیمار, آیین اخلاق پرستاری ایران
Nurses’ performance, Patient's perspective, Iranian nursing ethic codes
1
11
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-334&slc_lang=fa&sid=1
A
Mohajjel Aghdam
علیرضا
محجل اقدم
10800319475328460019246
10800319475328460019246
No
Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
H
Hassankhani
هادی
حسنخانی
10800319475328460019247
10800319475328460019247
No
Assistant professor, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
V
Zamanzadeh
وحید
زمانزاده
10800319475328460019248
10800319475328460019248
No
Associate professor, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
S
Khameneh
سعید
خامنه
10800319475328460019249
10800319475328460019249
No
Professor, Faculty of Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
استاد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
S
Moghaddam
سارا
مقدم
10800319475328460019250
10800319475328460019250
Yes
Master degree, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98-4114796770 Email: sm.nursing@yahoo.com
کارشناس ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (*نویسنده مسئول)