Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
26
81
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به سندرم نفروتیک
The Effect of Osteoporosis Prevention Education by Peers and Health personnel on Self-efficacy of Adolescents with Nephrotic Syndrome
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>با توجه به شیوع سندرم نفروتیک و به دنبال آن پوکی استخوان در کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک نیاز به آموزش پیشگیری از پوکی استخوان ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر به منظور مقایسه تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام شد.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>در این مطالعه شبه تجربی، 54 نوجوان مبتلا به سندرم نفروتیک با میانگین سنی 47/2 ± 81/14 مراجعه کننده به درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شرکت داشتند. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه آموزش توسط همسالان و آموزش توسط پرسنل بهداشتی تقسیم شدند. برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی باورهای بهداشتی توسط همسالان آموزش دیده به صورت هفتگی اجرا شد. در گروه کنترل آموزش توسط پرستار صورت گرفت. پرسشنامه روا و پایای سنجش خودکارآمدی در زمینه پوکی استخوان ( Osteoporosis Self-efficacy Scale ) قبل، بلافاصله بعد و 1 ماه پس از مداخلات آموزشی توسط بیماران تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار SPSS نسخه 15و آزمون تی مستقل و تی زوج و آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد استفاده قرار گرفت.</p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>میانگین نمره خودکارآمدی در هر دو گروه بلافاصله بعد از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت ( 001/0 = p ) . یک ماه بعد از مطالعه میانگین نمرات هر دو گروه نسبت به بلافاصله بعد از مداخله کاهش یافت، کاهش نمره کل خودکارآمدی در گروه همسالان ( 13/0 = p ) و همچنین در گروه پرسنل بهداشتی ( 46/0 = p ) از نظر آماری معنادار نبود. به طور کلی هیچ اختلاف معنی داری قبل، بلافاصله و یک ماه بعد بین دو گروه مداخله همسالان و بزرگسالان دیده نشد به این معنی که آموزش توسط همسالان و پرسنل بهداشتی به یک میزان موثر بوده است.</p>
<p> <strong> نتیجه گیری کلی: </strong>با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گرفت که برنامه آموزش پیشگیری از پوکی استخوان مبتنی بر الگوی باورهای بهداشتی هم توسط پرسنل بهداشتی و هم توسط همسالان موثر است و می تواند بر خودکارآمدی افراد تاثیر معنی داری بگذارد. با توجه به نتایج بدیهی است که استمرار این برنامه می تواند تغییرات ایجاد شده را تثبیت نماید.</p>
<p> <strong>Background & Aims: </strong>Regarding the prevalence of osteoporosis followed by Nephrotic syndrome in children, educational programs to prevent this disorder is required. The present study aims to compare the effect of osteoporosis prevention education by peers and health personnel on osteoporosis self-efficacy of adolescents with Nephrotic syndrome.</p>
<p> <strong>Material & Methods: </strong>In this quasi- experimental study , 54 patients (mean age 14.81 ± 2.47 ) with Nephrotic syndrome, referred to the clinics affiliated to Shiraz University of Medical Sciences have participated . The subjects were randomly assigned into two groups either educated by peers or by health personnel . The osteoporosis educational program was conducted weekly based on the health belief model. Data was collected by Osteoporosis self-efficacy scale (OSES) immediately and 1 month after the educational intervention. Data was analyzed by SPSS-PC (v. 15) using independent and paired t - test and RMANOVA .</p>
<p> <strong>Results: </strong>The mean score of self-efficacy was increased significantly in both groups immediately after education (p=0/001) . The scores declined in both groups one month after intervention. Reduction of total score in the peer group (p =0.13) and in health personnel group (P =0.46) was not statistically significant . Generally , no significant difference was found between those educated by peers or by health personals before, immediately and 1 month after education. It means that Peer education and health personnel education are equally effective .</p>
<p> <strong>Conclusion: </strong>According to<strong> </strong>the findings, osteoporosis education program based on health belief model is effective either by peer group or by health personnel and has a significant effect on self-efficacy of adolescents with nephritic syndrome. Regarding the findings, continuation of this program would keep the required changes.</p>
<p> Received: 16 May 2013</p>
<p> Accepted: 10 Aug 2013</p>
<p></p>
آموزش, سندرم نفروتیک, پوکی استخوان, خودکارآمدی, نوجوانان, همسالان, پرسنل بهداشتی
Education, Nephrotic Syndrome, Osteoporosis, Self-efficacy, Adolescents, Peer, Health Personnel
44
53
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-311&slc_lang=fa&sid=1
M
Kargar
مرضیه
کارگر
kargarm@sums.ac.ir
10800319475328460018841
10800319475328460018841
Yes
Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Fars, Iran (*Corresponding author). Tel: +98 711 6474257
کارشناس ارشد پرستاری، مربی عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس:07116474255
N
Jamali Moghadam
ندا
جمالی مقدم
10800319475328460018842
10800319475328460018842
No
PhD candidate of nursing, Student research committee, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical sciences, Fars, Iran
دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران
M
Moattari
مرضیه
معطری
10800319475328460018843
10800319475328460018843
No
Full professor, Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Fars, Iran
استاد عضو هیئت علمی گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران