Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1384
10
1
gregorian
2006
1
1
18
44
online
1
fulltext
fa
ضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی: گامی بسوی توسعۀ تفکر انتقادی
The Need for Change in Medical Sciences Education: A Step Towards Developing Critical Thinking
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> قرن بیست و یکم، عصر تغییرات دائمی در عملکردهای علمی و پزشکی جدید است. لذا ضرورت سازگاری با سیستم های پیچیده مراقبت های بهداشتی به عنوان یک اولویت مهّم احساس می گردد، که این خود مستلزم تجهیز به سلاح تفکر انتقادی می باشد. آموزش فعالیتی هدفمند در جهت ارتقاء یادگیری است. وظیفۀ اصلی هر مؤسسۀ آموزشی فراهم کردن امکان رشد شایستگی و صلاحیت حرفه ای دانشجویانی است که به مؤسسه وارد می شوند، هدف اصلی در آموزش علوم پزشکی علاوه بر رشد شایستگی و صلاحیت های حرفه ای، توسعۀ مهارت های تصمیمگیری، مسئله گشایی و خود کارآمدی می باشد که این مهارتها خود تحت الشعاع توانایی تمرین فکر کردن به صورت انتقادی است . ضرورت پرداختن به تفکر انتقادی در آموزش علوم پزشکی در پاسخ به تغییر سریع محیط مراقبت بهداشتی مورد تأکید قرار گرفته است. پرستاران و پزشکان باید انتقادی فکر کنند تا بتوانند در طول سازگاری با گسترش نقش در رابطه با پیچیدگی های سیستم های مراقبت بهداشتی امروزی مراقبت مؤثر را ارائه نمایند. به نظر می رسد نظام آموزش علوم پزشکی در ایران با نارسایی هایی در تربیت دانشجویان خودکارآمد و متفکر روبرو است. لذا ضرورت تحول در نظام آموزش علوم پزشکی با تاکید بر آموزش تفکر انتقادی به عنوان یک اولویت احساس می گردد. </p><p> در این مقاله پس از طرح برخی از موانع و چالش های عمده توسعۀ تفکر انتقادی، برای رفع آن ها راهکارهایی در قالب یک مدل ترسیم و ارائه خواهد شد. </p><p> راهکارها ی ارائه شده در مدل پیشنهادی می تواند به عنوان گامی هر چند کوچک در جهت توسعه تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش پرستاری همگام با تغییرات سریع محیط مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. </p><p> </p>
<p> The 21<sup>st</sup> century is the era of continuous changes in the way modern medical and scientific world functions, thus the need for adaptation in complex systems becomes paramount. In such a dynamic society optimum standard of survival may depend on the ability of individuals and groups to investigate multiple alternatives or choices and finally make wise decisions. Therefore, the need for critical thinking skills is an absolute vitality for today’s health science professionals. </p><p> Education is the most powerful tool in developing learning skills and the main aim of every educational institution is to assist students and trainees to achieve such end. Besides professional competency, the main aim of medical sciences education is to develop students’ ability in decision making ability and problem solving, and leading them to become efficient critical thinkers. </p><p> Critical thinking skills are vital in coping with the unprecedented rapid changes occurring in health care field. In order to cope with the complexity of today’s medical issues, nurses and physicians need to equip themselves to critical thinking ability so that they can offer the most effective services and treatments for their patients and clients. </p><p> It seems that there is challenge in training capable and skilful graduates in Iran medical education system. Hence, essential actions are needed to uplift the standard of medical education in this country. To this end, urgent priority should be given both to development and improvement of critical thinking skills of students and trainees of health field. </p><p> First, based on authors’ experiences, some of the barriers for critical thinking skills nursing of students is reviewed. Then, based on literature review and panel of experts’ viewpoints a suggested solution in a graphical format, is suggested. Planning for an urgent action is also suggested to improve critical thinking skills of students and trainees in health field which seemingly is a challenge in iran nursing education system. </p>
آموزش علوم پزشکی, تحول, تفکر انتقادی, آموزش پرستاریضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی: گامی بسوی توسعۀ تفکر انتقادی
Critical thinking, Medical education, Medical sciences, Nursing students, Nursing education system
39
49
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-103&slc_lang=fa&sid=1
M. Hasanpour
مرضیه
حسن پور
hasanpour@nm.ac.ir
10800319475328460015410
10800319475328460015410
Yes
R. Mohammadi
رخشنده
محمدی
10800319475328460015411
10800319475328460015411
No
F. Dabbaghi
فاطمه
دباغی
10800319475328460015412
10800319475328460015412
No
F
Oskouie
سیده فاطمه
حقدوست اسکوئی
10800319475328460015413
10800319475328460015413
No
M.Yadavar Nikravesh
منصوره
یادآورنیکروش
10800319475328460015414
10800319475328460015414
No
M. Salsali
مهوش
صلصالی
10800319475328460015415
10800319475328460015415
No
M. Nooritajer
مریم
نوری تاجر
10800319475328460015416
10800319475328460015416
No