Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1367
1
1
gregorian
1988
4
1
2
2
online
1
fulltext
fa
بررسی و تعیین انواع فعالیتهای بالینی که دانشجویان لیسانس پرستاری بر حسب درک فردی خود به عنوان تجارب بالینی تنیدگی آور قلمداد میکنند
Defining stressor clinical activities from nursing students perception
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> آنچه در پیش چشمهای شماست، حاصل پژوهشی است توصیفی، که بر روی 195 دانشجوی دختر سالهای دوم،سوم و چهارم لیسانس پرستاری انجام پذیرفته است. در این پژوهش پرسشنامه ای حاوی 93 سوال – هر یک از سوالها معرف یک تجربه پرستاری اولیه و اساسی – مورد استفاده قرار گرفته است. این تجارب تحت عنوان چهار گروه کلی،(یعنی مراقبتهای جسمانی از بیمار،تماسهای بین فردی با بیمار و خانواده اش، تماسهای بین فردی، با کادر آموزشی و درمانی در محیطهای کارورزی، و برخورد با عوامل محیطی، تقسیم بندی شده، و در یک مرحله، جهت پاسخگویی در اختیار واحدهای مورد پژوهش قرار گرفته است. </p><p> یافته های پژوهش، بیانگر آن است که اولا انواع تجارب بالینی تنیدگی آور، در دانشجویان سالهای مختلف پرستاری متفاوت است. ثانیا با افزایش سالهای تحصیلی از تعداد تجارب پرستاری همراه با تنیدگی در دانشجویان کاسته می شود. به عبارت دیگر سالهای تحصیلی بر نحوه درک فردی دانشجویان از تجارب بالینی پرستاری تنیدگی آور موثر است. </p>
<p> What are you studying is derived from a descriptive study on 195 nursing students in second, third and four years of bachelorette degree in nursing. A questionnaire complained of 93 questions was used. Each of the questions defined one of basic and essential nursing experiences. This experiences categorized in 4 groups: physical patient care, interpersonal relationships with patients and their families, relationships with medical and educational personal in clinical practice and environmental relationships. All the research samples received the questionnaire in one stage. </p><p> Findings showed that kind of clinical stressor experiences are different between students in different years of nursing education. Students in higher years had lesser clinical stressors experiences. In other words years of education has an impact on students' personal perceptions of nursing stressor experiences. </p>
nursing students; Stressors; Experiences
5
14
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-68&slc_lang=fa&sid=1
Maryam Alikhani
مریم عالیخانی
10800319475328460010739
10800319475328460010739
Yes
Farangis Shahpourian
فرنگیس شاهپوریان
10800319475328460010740
10800319475328460010740
No
Fateme Maboodian
فاطمه معبودیان
10800319475328460010741
10800319475328460010741
No
Parviz Kamali
پرویز کمالی
10800319475328460010742
10800319475328460010742
No