Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
24
74
online
1
fulltext
fa
نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده : کاربردی از تکنیک دلفی
Need Assessment for Master of Science in Family Nursing Curriculum: Using Delphi Technique
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> زمینه و هدف: کشور ما نیازمند پرستاران متخصص در زمینه خانواده بوده و ما نیازمند تعریف وظایف حرفه ای به عنوان پایه ای جهت برنامه ریزیهای آتی در خصوص رشته پرستاری خانواده در ایران می باشیم. به این منظور در این مطالعه به نیازسنجی برنامه درسی پرستاران خانواده با استفاده از نظرات متخصصین پرستاری پرداختیم. </p><p> روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه نیازسنجی با استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعه پژوهش شامل متخصصین پرستاری می باشد ( اعضای بورد پرستاری در بخش پرستاری خانواده در وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و معاونین آموزشی و مدیران گروه های پرستاری در کلیه دانشکدههای پرستاری- مامایی دانشگاه های علوم پزشکی کشور) . نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحلهای انجام شد و 93 نمونه در مرحله اول مطالعه شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش دلفی و از طریق ارسال پرسشنامهها از طریق پست در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول 80 درصد و در مرحله دوم،90 درصد از پرسشنامهها بازگشت. جهت تکمیل و نهایی سازی وظایف، از نظرات فوکوس گروپ استفاده شد. تحلیل دادهها توسط SPSS انجام و میانگین نمرات هر گویه محاسبه شد. </p><p> یافته ها: در مرحله اول دلفی 56 آیتم در حیطه مراقبتی، 34 آیتم در حیطه آموزشی- مشاوره ای، 14 آیتم در حیطه پژوهشی و 15 آیتم در حیطه مدیریتی استخراج گردید. در مرحله دوم تمامی گویه ها میانگین امتیاز بالای 4 در یافت نمودند. در نهایت به منظور تعدیل وظایف در فوکوس گروپ های تشکیل شده تعداد 15 وظیفه در حیطه مراقبتی، 11 وظیفه در حیطه آموزشی- مشاوره ای، 5 وظیفه در حیطه پژوهشی و 5 وظیفه در حیطه مدیریتی استخراج و نهایی سازی شد. </p>نتیجه گیری کلی: یافته ها نشان دهنده اهمیت نقش پرستاران خانواده در حیطه مراقبتی درمانی به ویژه در قبال بیماران مزمن است. از یافته های این پژوهش جهت برنامه ریزی در خصوص سایر عناصر برنامه درسی در رشته پرستاری خانواده می توان استفاده نمود.
<p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% TEXT-INDENT: 0in MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none mso-list: none tab-stops: .5in" class="a"><font face="Times New Roman"><b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">Background & Aims:</span></b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> Our country needs nurses who are expert in family nursing. Accordingly, we need to determine their professional tasks as a basis for future planning regarding establishment of family nursing discipline in Iran. This study was a need assessment for family nursing curriculum using the viewpoints of nursing experts. <i><p></p></i></span></font></p><p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% TEXT-INDENT: 0in MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none mso-list: none tab-stops: .5in" class="a"><font face="Times New Roman"><b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">Material & Methods:</span></b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> It was a need assessment study using Delphi technique. Study population included nursing experts such as members of nursing board in Ministry of Health and Medical Education, vice dean for education and head of the departments in nursing schools in Iran who were selected through cluster multistage sampling and 93 experts participated in the first stage of the study. Data was gathered through Delphi technique and using questionnaire in two stages. The questionnaires were send by post. Focus groups viewpoints were used to complete and finalize the tasks. Data was analyzed using SPSS- PC by calculating mean and standard deviation for each statement.<i><p></p></i></span></font></p><p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% TEXT-INDENT: 0in MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none mso-list: none tab-stops: .5in" class="a"><font face="Times New Roman"><b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">Results:</span></b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> In the first stage of Delphi 56 items in care domain, 34 items in consultation domain, 14 items in research domain and 15 items in management domain were determined. In the second phase of Delphi all tasks received a mean score more than4. At last, 15, 11, 5, and 5 tasks were determined and finalized in care, consultation, and research and management domains, respectively. <p></p></span></font></p><p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% TEXT-INDENT: 0in MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none mso-list: none tab-stops: .5in" class="a"><font face="Times New Roman"><b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">Conclusion:</span></b><span style="COLOR: black FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> Findings of the study revealed the importance of family nursing role in care domain especially regarding the care of patients suffering from chronic diseases. The results of this study could be used in curriculum development of family nursing discipline.<p></p></span></font></p>
وظایف حرفه ای، پرستاری خانواده، فن دلفی
Professional Tasks, Family Nursing, Delphi Technique
8
19
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-55&slc_lang=fa&sid=1
Yamani N. PhD
نیکو یمانی
1080031947532846008231
1080031947532846008231
No
Assistant Professor, Medical Education Research Center, Department of Medical Education, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Alizadeh M. MSc
مریم علیزاده
alizade.aban@gmail.com
1080031947532846008232
1080031947532846008232
Yes
MSc, PhD student of Medical Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tell: 09364213298
کارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09364213298
Changiz T. PhD
طاهره چنگیز
1080031947532846008233
1080031947532846008233
No
Taleghani F. PhD
فریبا طالقانی
1080031947532846008234
1080031947532846008234
No