RT - Journal Article T1 - The Effect of Anger Management Educational Program on Aggression in the Individuals with the Bipolar Disorder: A Quasi-experimental Study JF - IJN YR - 2020 JO - IJN VO - 33 IS - 123 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3172-fa.html SP - 62 EP - 72 K1 - Education K1 - Anger Management K1 - Aggression K1 - Bipolar Disorders AB - زمینه و هدف: یکی از ویژگی‌های افراد دارای اختلال دو قطبی دوره‌های خشم انفجاری است که سبب آسیب به خود و دیگران می‌شود. پیامد پرخاشگری در این گروه از افراد آسیب‌‌پذیر، رانده شدن آنان به سوی سوء مصرف مواد و الکل خواهد بود و در نهایت عملکرد اجتماعی آنان مختل می‌گردد. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر برنامه آموزشی مدیریت خشم بر پرخاشگری افراد دارای اختلالات دو قطبی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ‌تجربی و تک گروهی بود که در سال 1398 در مرکز روانپزشکی ایران انجام شد. مشارکت‌کنندگان به تعداد 39 نفر و به روش مستمر از بین افراد بستری دارای اختلالات دوقطبی بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، مقیاس روا و پایا شده پرخاشگری Perryو Buss بود. برنامه آموزشی مدیریت خشم شامل راه‌های برخورد با خشم و پرخاشگری، آموزش مهارت‌های مدیریت خشم مؤثر، ایفای نقش در زمان خشم، آموزش مهارت حل مسأله و آموزش مهارت قاطعیت برای افراد دارای اختلالات دوقطبی ارائه شد. این برنامه در گروه‌های کوچک به مدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه 60 دقیقه‌ای به صورت سخنرانی توسط پژوهشگر همراه با پرسش و پاسخ و بیان تجارب و ایفای نقش اجرا شد. یک ماه پس از اتمام مداخله، از شرکت کنندگان در مطالعه، پس آزمون گرفته شد. تحلیل داده‌ها نیز با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی زوجی) انجام شد. یافته‌ها: در مرحله پیش آزمون، میانگین نمره پرخاشگری افراد، 73/14± 74/99 بود. در مرحله پس آزمون، این میانگین نمره به 68/11± 21/83 کاهش یافت. آزمون تی زوجی نشان داد که نمرات پرخاشگری افراد دارای اختلالات دوقطبی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با هم اختلاف آماری معنی‌داری داشتند (003/0 P=و 061/ 3-t= ). طبق نتایج، برنامه آموزشی بر همه خرده مقیاس‌های پرخاشگری به جز پرخاشگری کلامی (814/0P=) مؤثر بود. نتیجه‌گیری کلی: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت خشم، می‌تواند پرخاشگری افراد دارای اختلال دوقطبی را در خرده مقیاس‌های پرخاشگری فیزیکی، خشم و خصومت، کاهش بخشد. نتایج این تحقیق می‌تواند گامی در جهت پیاده سازی و اجرای آموزش مدیریت خشم برای این گروه از افراد بستری در مراکز روانپزشکی به منظور بهبود پرخاشگری آنان باشد. LA eng UL http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3172-fa.html M3 10.29252/ijn.33.123.62 ER -