AU - Moghimian M, AU - Karimi T, TI - The Relationship between Personality Traits and Academic Motivation in Nursing Student PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJN JN - IJN VO - 25 VI - 75 IP - 75 4099 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1232-fa.html 4100 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1232-fa.pdf SO - IJN 75 AB  -   زمینه و هدف: انگیزش تحصیلی در کسب دانش و مهار ت های علمی نقش مهمی دارد در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط صفات شخصیت با انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری بود.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که نمونه آن را250 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تشکیل می‌داد که در سال تحصیلی1390-1389 با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری داده، ویراست ایرانی پرسشنامه استاندارد چند عاملی شخصیت (NEO-BFI) و انگیزش تحصیلی Susan Harter بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین نمرات انگیزش تحصیلی و صفات شخصیت و مقایسه ها با رگرسیون گام به گام توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.   یافته ها: انگیزش تحصیلی با صفت وظیفه شناسی (234/0= r 000/0= p ) و برونگرایی(202/0= r 001/0= p ) همبستگی مستقیم و با صفت روان رنجور خویی همبستگی معکوس (219/0= r 000/0= p ) داشت. بین انگیزش تحصیلی و صفت پذیرش و سازگاری رابطه معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد برخی از صفات شخصیت تبیین کننده انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری می باشند. بنابراین پیشنهاد می شود دست اندرکاران آموزش پرستاری در پذیرش دانشجویان برای این رشته تحصیلی به نقش صفات شخصیت توجه کنند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - IJN PG - 9 PT - Research YR - 2012