جلد 24، شماره 70 - ( تیر ماه 1390 )                   جلد 24 شماره 70 صفحات 48-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pour vakhshoori N. MSc, Pasha A. MSc, Ghanbari A. PhD, Atrkar Roshan Z. PhD Student. Relationship between Self-efficacy and Health Behaviors of Faculty Members of Guilan University of Medical Science . IJN 2011; 24 (70) :39-48
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-984-fa.html
سیده نگار پور وخشوری ، افسانه پاشا ، عاطفه قنبری ، زهرا عطرکار روشن . ارتباط خودکارآمدی و رفتارهای بهداشتی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. نشریه پرستاری ایران. 1390; 24 (70) :39-48

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-984-fa.html


1- کارشناس ارشد آموزش پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران (مولف مسئول) شماره تماس: 09111364733 ، nvakhshoori@gmail.com
2- مربی عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران
3- استادیار گروه داخلی – جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران
4- مربی گروه آمار حیاتی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران
چکیده:   (10231 مشاهده)

  زمینه و هدف: رفتارهای بهداشتی نقش مهمی در سلامت افراد دارند و خودکارآمدی یکی از عوامل موثر در رفتار می باشدکه نشانگر قضاوت فرد در مورد توانایی در انجام عملی مشخص است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی و رفتارهای بهداشتی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد .

  روش بررسی: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 203 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بصورت سرشماری شرکت کردند. داده‌های مربوط به خودکارآمدی و رفتارهای بهداشتی به ترتیب به وسیله نسخه تعدیل شده پرسشنامه های SRAHPS و ΙΙ HPLP جمع آوری شد . داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و از طریق SPSS تحلیل شد.

  یافته ها: اعضای هیئت علمی 1/84 درصد نمره خودکارآمدی و 9/65 درصد نمره رفتارهای بهداشتی را کسب نمودند. بین رفتارهای بهداشتی و خودکارآمدی ارتباط معنی دار مستقیم وجود داشت ( 0001/0 = P ) و ارتباط متغیرهای اصلی با جنس، سن، مدرک تحصیلی، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، درآمد، رتبه علمی و عدم سابقه بیماری مزمن معنادار بود ( 0001/0 = P ) .

  نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط خودکارآمدی و رفتارهای بهداشتی، استفاده از روش‌های تقویت خودکارآمدی اعضاء هیئت علمی از طریق آموزش قابل توصیه است.

متن کامل [PDF 257 kb]   (3439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1390/9/6 | پذیرش: 1393/6/3 | انتشار: 1393/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb