جلد 17، شماره 37 - ( بهار 1383 )                   جلد 17 شماره 37 صفحات 31-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (12292 مشاهده)

 ارزشیابی کیفیت یکی از مهم ترین ابزارهای مدیریت جهت بهبود عملکرد و در زمره وظایف مهم مدیران است. ارزشیابی باعث تحقق اهداف سازمانی و ارتقاء سطح توانایی های کارکنان می شود . از سوی دیگر موجب بالا بردن کیفیت بهبودی بیماران و بازگرداندن آن ها به خانه و خانواده می شود.

  این مطالعه مقطعی با هدف تعیین کیفیت ارائه مراقبت پرستاری در انجام تزریق وریدی در بخش های بیمارستان بقیه الله (عج) انجام شده است. تعداد 95 نفر از کارکنان پرستاری واجد شرایط ب ه عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیستی بود که اعتبار علمی و اعتماد آن مورد تأیید قرار گرفته بود.

  نتایج این بررسی نشان داد که کیفیت ارائه مراقبت پرستاری در انجام تزریق وریدی توسط کارکنان پرستاری در 16 درصد موارد خوب، در 66 درصد در حد قابل قبول و در 18 درصد با کیفیت غیر قابل قبول بوده است. به عبارت دیگر می توان گفت نحوه فعالیت 82 درصد کارکنان پرستاری در انجام تزریق وریدی در سطح خوب و قابل قبول ارزیابی شده است.

  به علاوه یافته ها بیانگر آن بود که بین کیفیت انجام مراقبت های مربوط به ارتباط تزریق وریدی با متغیرهای سن، سابقه کار، جنس و مدرک تحصیلی کارکنان پرستاری رابطه معنی دار آماری وجود داشته است.

  با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهاد می شود با اجرای برنامه های آموزش حین خدمت و ترغیب کارکنان پرستاری به ارائه مراقبت براساس دستور العمل های استاندارد موجبات بهبود کیفیت ارائه مراقبت در انجام تزریق های وریدی فراهم گردد.

متن کامل [PDF 263 kb]   (2338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1385/10/4 | انتشار: 1383/1/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.