جلد 37، شماره 148 - ( تیر- در حال انتشار 1403 )                   جلد 37 شماره 148 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Naeemi A, Mardani-Hamooleh M, Ghaljeh M, Haghani S. Problematic internet use among students: a descriptive study in Tehran. IJN 2024; 37 (148)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3824-fa.html
نعیمی آرمان، مردانی حموله مرجان، قلجه مهناز، حقانی شیما. استفاده مشکل دار از اینترنت در میان دانش آموزان: مطالعه توصیفی در شهر تهران. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (148)

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3824-fa.html


1- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
2- ر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران ، mardanimarjan@gmail.com
3- گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، زاهدان، ایران
4- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (136 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه با گسترش کاربردهای اینترنت در میان دانش آموزان استفاده مشکل دار از آن نیز رو به افزایش می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی استفاده مشکل زا از اینترنت در میان دانش آموزان شهر تهران انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 256 دانش آموز از بین مدارس مقطع دوم متوسطه شهر تهران با روش نمونه گیری سهمیه ای در سال 1401 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرداوری اطلاعات در این مطالعه فرم اطلاعات فردی و مقیاس روا و پایا شده استفاده مشکل زا از اینترنت (Problematic Internet Use Questionnaire) بود که به روش خودگزارشی توسط نمونه های مورد مطالعه تکمیل شد. سپس داده ها توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 و با به‌کارگیری آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس) مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمره استفاده مشکل دار از اینترنت در بین دانش آموزان 8/19 ± 50/27 از نمره کل 100 بود. بیشترین میانگین استفاده مشکل زا از اینترنت در بعد مداخلات اجتماعی برابر با 0/55 ± 2/59 و کمترین در بعد اثرات سوء برابر با 0/51 ± 2/44 بود.  استفاده مشکل دار از اینترنت با هیچیک از مشخصات فردی دانش آموزان ارتباط معنی دار آماری نداشت (0/05<P).
نتیجه‌گیری: طراحی برنامه هایی در جهت آموزش به دانش آموزان مقطع متوسطه جهت کاهش استفاده مشکل زا از اینترنت توسط مسئولین مدارس پیشنهاد می شود. این برنامه ها می تواند توسط روانپرستاران در سطح مدارس به اجرا گذاشته شود.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/4/11 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.