جلد 36، شماره 146 - ( اسفند 1402 )                   جلد 36 شماره 146 صفحات 561-550 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Mardani Hamooleh M, Seyedfatemi N, Haghani S. Meaning of Life in People With Leukemia in Tehran, Iran: A Descriptive Study. IJN 2024; 36 (146) :550-561
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3782-fa.html
احمدی مرجان، مردانی حموله مرجان، سیدفاطمی نعیمه، حقانی شیما. معنای زندگی در افراد مبتلابه سرطان خون: مطالعه توصیفی در شهر تهران- سال 1401. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (146) :550-561

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3782-fa.html


1- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران. ، mardanihamoole.m@iums.ac.ir
3- گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
4- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
متن کامل [PDF 4025 kb]   (113 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (638 مشاهده)
متن کامل:   (50 مشاهده)
مقدمه
الگوی جهانی سرطان نشان می‌دهد در سال 2020، به قاره اروپا 22/8 درصد از کل موارد ابتلا به سرطان و 20/9 درصد به قاره امریکا اختصاص داشته است. در همین سال، 58/3 درصد از مرگ ناشی از سرطان در قاره آسیا رخ داده است [1]. سرطان سومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است و پیش‌بینی می‌شود 184481 مورد سرطان جدید تا سال 2035 در ایران رخ خواهد داد [2].
 یکی از انواع شایع و عمدتاً مهلک بیماری سرطان، سرطان خون می‌باشد که در آن علل مختلفی نقش دارند. این بیماری به‌دلیل سختی فرآیند درمان و یا گاه درمان‌ناپذیری، شروع غیرقابل‌پیش‌بینی و بدون علامت خاص و همچنین سرعت پیشرفت بالا همواره به شکلی منفی‌تر از سایر بیماری‌ها در اذهان عمومی قلمداد می‌شود. سرطان خون نوعی بیماری بدخیم و پیشرونده اعضای خونساز بدن است که با تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش‌سازهای آن در خون و مغز استخوان ارتباط دارد [3]. این بیماری باتوجه‌به منشأ سلولی، به میلویید و لنفویید و باتوجه‌به سیر بیماری، به مزمن و حاد تقسیم می‌شود. مطابق با این تقسیم‌بندی، چهار گروه سرطان خون شامل لنفوبلاستیک حاد، میلوبلاستیک حاد، لنفوبلاستیک مزمن و میلوبلاستیک مزمن وجود دارد. سرطان خون 8 درصد از کل سرطان‌های جمعیت انسانی را شامل می‌شود و پنجمین سرطان شایع در جهان است [4]. 
در سرطان، سلامتی جسمانی فرد در معرض خطر جدی یک بیماری تهدیدکننده حیات قرار گرفته است که عوارض آن بر روی طیفی قرار دارد که نقطه انتهایی آن مرگ است. گاهی با وجود خاموشی علائم بیماری و حصول سلامتی مجدد، ترس از بازگشت بیماری به حدی است که فرد را از روند طبیعی زندگی دور می‌کند. درواقع فرد قادر نیست از قالب ذهنی بیمار مبتلابه سرطان با سرنوشت نامعلوم خارج شود و نگرشی مثبت به خود، دنیا و آینده داشته باشد. ازطرفی، سرطان به‌عنوان یک پدیده اجتماعی، عملکرد روزانه و فعالیت‌های اجتماعی مبتلایان را مختل می‌کند و توانایی فرد را در ایفای نقش‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و در کل معنای زندگی او تحت‌الشعاع قرار می‌دهد [5]. در این شرایط، بیماران مبتلابه سرطان در یافتن معنای زندگی برای خود با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که این امر سبب به مخاطره افتادن سلامت روانی آنان می‌شود؛ به‌گونه‌ای که مشکلات مربوط به عدم تنظیم هیجانی را نشان می‌دهند [6].  
به محض آن که یک فرد درمی‌یابد به سرطان مبتلا شده، معنای زندگی برای او مورد تهدید قرار می‌گیرد [7]، احساس بی‌قدرتی بر او چیره می‌شود [8] و کرامت وی در مراحل پایان زندگی به مخاطره می‌افتد [7]؛ درحالی‌که داشتن معنای زندگی برای بیماران مبتلابه سرطان به ارتقای سلامت جسمی آنان منجر می‌شود [9] و نگرش مثبت به زندگی را برای آنان ارتقا می‌دهد [10]. برخورداری از معنای زندگی از اضطراب کلی و اضطرابِ مرگ این بیماران می‌کاهد، رضایت از زندگی آنان را بهبود می‌دهد [11] و آنان را از پریشانی معنوی می‌رهاند [12]. درواقع، بیماران مبتلابه سرطان با بهره‌مندی از معنای زندگی از دغدغه‌های پایان زندگی خود می‌کاهند [13]، باورهای معنوی آنان تحکیم می‌یابد، مقابله با مرگ احتمالی برای آنان، تسهیل می‌شود و برای مبارزه با بیماری می‌کوشند [1415].
معنای زندگی به‌عنوان یک نیاز اساسی برای انسان مطرح است و جست‌وجوی معنای زندگی به‌عنوان انگیزه اولیه زندگی انسان‌ها به شمار می‌آید و ادامه حیات را برای افراد ممکن می‌سازد. ازطرفی، افراد برای سازگاری موفقیت‌آمیز با موقعیت‌های مشکل‌زا باید فرآیند ساختن معنا را در زندگی طی کنند تا بتوانند سلامت روانی خود را حفظ کنند [16]. به‌عبارت‌دیگر، برخورداری از معنای زندگی لازمه ارتقای سلامت روانی و سلامت فیزیکی افراد مختلف جامعه است [17]. دراین‌میان، در بیماری‌های تهدیدکننده حیات مانند سرطان نیز داشتن معنا در زندگی به پذیرش بیماری و ادامه موفقیت‌آمیز درمان کمک مؤثری می‌کند [1819]. براین‌اساس، اندازه‌گیری معنای زندگی و ابعاد آن برای بیماران مبتلابه انواع سرطان ضرورت پیدا می‌کند. باتوجه‌به مطالب یادشده درزمینه اهمیت و ضرورت بررسی معنای زندگی و نیز مطالعات دیگری که طی سال‌های اخیر بر ضرورت بررسی معنای زندگی در بیماران مبتلابه سرطان تأکید کرده‌اند [20-22]، پژوهشگر به‌عنوان یک روانپرستار بر آن شده است تا به تعیین معنای زندگی در افراد مبتلابه سرطان خون بپردازد. 

روش بررسی
این پژوهش، یک مطالعه توصیفی‌‌مقطعی بود. جامعه پژوهش، تمام مبتلایان به سرطان خون بستری در بیمارستان‌های فیروزگر و حضرت رسول اکرم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران بودند. نمونه پژوهش به شیوه نمونه‌گیری مستمر از جامعه یادشده انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل داشتن تشخیص سرطان خون برای بیمار تأییدشده توسط پزشک متخصص، عدم ابتلا به بیماری زمینه‌ای به گفته خود فرد، داشتن سن 18 سال به بالا و داشتن سواد خواندن و نوشتن بود. حجم نمونه لازم به منظور برآورد معنای زندگی بیماران در سطح  اطمینان 95 درصد، دقت برآورد 2/5 نمره پس از مقدارگذاری در فرمول حجم نمونه 200 نفر محاسبه شد. پژوهشگر در شیفت‌های صبح و عصر به بخش‌های بستری مراجعه کرد. ابزارها به شیوه خودگزارشی تکمیل می‌شد، به این منظور پژوهشگر در زمان گردآوری داده‌ها در کنار بیماران بود و اگر گویه‌ای از ابزار برای آنان غیرقابل‌درک بود آن را برای بیماران توضیح داده و درنهایت عین پاسخ بیماران را در ابزار ثبت می‌کرد. زمان تقریبی برای تکمیل ابزارها 20 تا30 دقیقه بود و کل فرایند گردآوری داده‌ها 4 ماه طول کشید. گردآوری داده‌ها در نیمه دوم سال 1401 انجام شد. 
جهت گردآوری داده‌ها از فرم مشخصات فردی و ابزار معنای زندگی استفاده شد. فرم مشخصات فردی برای سنجش متغیرهای سن، جنس و وضعیت تأهل و اشتغال و اقتصادی، سطح تحصیلات، نوع سرطان، مدت زمان ابتلا به بیماری، نوع درمان انجام‌شده و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان بود. ابزار معنای زندگی را استگر و همکاران در سال 2006 طراحی کرده‌اند [22] و با بهره‌گیری از 10 گویه، دو بعدِ معنای زندگی یعنی حضور معنا و جست‌وجوی معنا را بر مبنای طیف لیکرت 7 درجه‌ای از کاملاً نادرست (1) تا کاملاً درست (7) می‌سنجد. گویه‌های 1، 4، 5، 6 و 9 به بعد حضور، اختصاص دارند و گویه 9 به‌صورت معکوس نمره‌گذاری می‌شود. گویه‌های 2، 3، 7، 8 و 10 به بعد جست‌وجو اختصاص دارند. نمرات هر دو بعد بین 5 تا 35 متغیر می‌باشد. اخذ نمره بالاتر برای ابزار معنا در زندگی و ابعاد آن، نشان‌دهنده بیشتر بودن معنا در زندگی و ابعاد آن است و برعکس آن نیز صادق است. 
طراحان ابزار پایایی آن را با بهره‌گیری از ضریب آلفای کرونباخ در بعد حضور برابر با 86 درصد و در بعد جست‌وجو 87 درصد اخد کرده‌اند [23]. این ابزار در ایران روانسنجی شده و محققان پایایی آن را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در بعد حضور برابر با 82 درصد و در بعد جست‌وجو 88 درصد به دست آورده‌اند [24]. در این پژوهش نیز روایی صوری و محتوی  ابزار توسط 5 نفر از اساتید گروه پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران سنجش شدند که بدین منظور نسخه‌های فارسی و انگلیسی آن در اختیار اساتید قرار گرفت و نظرات اصلاحی‌شان در ابزار اعمال شد. همچنین در مطالعه حاضر پایایی ابزار با مشارکت 15 نفر از افراد همسان با نمونه‌های پژوهش که در پژوهش شرکت نداشتند، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، در بعد حضور برابر با 84 درصد و در بعد جست‌وجو 86 درصد به دست آمد.
تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 صورت گرفت. به این منظور از آمار توصیفی (تعیین فراوانی و درصد و میانگین و انحراف‌معیار) و آمار استنباطی (آزمون‌های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و دو به دوی توکی) استفاده شد. در تحلیل داده‌ها، P-value کمتر از 0/05 از نظر آماری معنادار لحاظ شد. به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، در ابتدا از کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، مجوز گرفته شد و سپس ضمن گرفتن معرفی‌نامه از دانشگاه مذکور با بیمارستان‌ها هماهنگی‌های لازم به عمل آمد. در ادامه به واحدهای پژوهش دررابطه‌با فرآیند تحقیق اطلاعات لازم داده شد و ازنظر اخلاقی به آنان خاطرنشان شد که شرکت در مطالعه اختیاری بوده و آن‌ها برای شرکت در مطالعه آزاد می‌باشند. همچنین به نمونه‌ها درزمینه محرمانه حفظ شدن اطلاعات، اطمینان داده شد.

یافته‌ها
مشخصات فردی نمونه‌های پژوهش در جدول شماره 1 مشاهده می‌شود.


باتوجه‌به جدول شماره 2، میانگین معنای زندگی 57/13 و انحراف‌معیار 11/39 به دست آمد.


همچنین، میانگین نمره معنای زندگی در بعد حضور با میانگین 29/14 و انحراف‌معیار 5/90 بالاتر از بعد جست‌وجوی معنا با میانگین 27/98 و انحراف‌معیار 6/21 به دست آمد. باتوجه‌به جداول شماره 3 و 4، در بعد حضور گویه شماره 9 (زندگی بدون هدف روشن) دارای بیشترین میانگین (6/34) با انحراف‌معیار 1/10 و گویه شماره 6 (هدف رضایت‌بخش) دارای کمترین میانگین (5/65) با انحراف‌معیار 1/62 بود.




همچنین در بعد جست‌وجو، گویه شماره 2 (دنبال معناداری زندگی) دارای بیشترین میانگین (5/87) با انحراف‌معیار 1/58 و گویه شماره 10 (یافتن معنای زندگی) دارای کمترین میانگین (5) با انحراف‌معیار (1/58) بود. طبق جدول شماره 5، معنای زندگی تنها با وضعیت تأهل ارتباط معنادار آماری داشت (011/P=0)، به‌طوری‌که مقایسه دو به دوی توکی نشان‌دهنده آن بود که میانگین نمره معنای زندگی در افراد متأهل به‌طور معناداری بالاتر از سایرین بود.



بحث
در این مطالعه معنای زندگی و ابعاد آن در بیماران مبتلابه سرطان خون ارزیابی شد. طبق نتایج و براساس میانگین نمره به‌دست‌آمده می‌توان گفت معنای زندگی این بیماران در حد متوسط قرار داشت. درواقع، ازآنجاکه سرطان یک بیماری تهدیدکننده زندگی است، بیماران مبتلابه سرطان ازنظر معناگرایی نیز تهدید می‌شوند [25]. براین‌اساس، نتایج مطالعه‌ای در برزیل نشان داد ابتلا به سرطان، معنای زندگی فرد را دگرگون می‌سازد و ضروری است که به ارزش‌های معناگرایانه برای این بیماران توجه شود [26]. در همین رابطه، نتایج مطالعه‌ای در ترکیه نیز نشان داد توجه به معنای زندگی برای بیماران مبتلابه سرطان در مراقبت کل‌نگر برای آنان نقش کلیدی دارد، به رضایتمندی آنان از خدمات مراقبتی منجر می‌شود و سلامت معنوی آنان را بهبود می‌بخشد [27]. نتایج حاصل از مطالعات، اهمیت پرداختن به مفهوم معنای زندگی برای مبتلایان به سرطان خون را تأیید می‌کند. 
در مطالعه حاضر مشخص شد در بعد حضور از معنای زندگی، ازنظر بیماران، گویه «زندگی بدون هدف روشن» دارای بیشترین میانگین بود. درواقع، حضور معنا در زندگی برای فرد با داشتن هدف روشن و رضایت‌بخش در زندگی، داشتن حس خوب به آنچه زندگی را معنادار می‌کند و درک از معنای زندگی برای فرد، مشخص می‌شود اما حضور معنا در زندگی برای بیماران مبتلا به سرطان به دلایلی می‌تواند دچار نوسان شود، به‌طوری‌که نتایج مطالعه‌ای در عمان گویای آن بود که بیماران به دنبال تشخیص سرطان در معنای زندگی خود دچار اختلال می‌شوند و به دنبال آن، حضور معنا در زندگی شان خدشه‌دار می‌شود [28]. پژوهشی در اسپانیا نیز نشان داد هرگاه بیماران مبتلابه سرطان تنش‌های زیادی را تجربه کنند، درزمینه حضور معنا در زندگی خود دچار مشکل می‌شوند [29]. همچنین نتایج مطالعه‌ای در ترکیه حاکی از آن بود که وقتی بیماران مبتلابه سرطان درباره حضور معنا در زندگی مشکل پیدا می‌کنند، توانمندی روانشناختی آنان افت می‌کند [30]. 
ازسوی‌دیگر در مطالعه حاضر مشخص شد در بعد جست‌وجو از معنای زندگی ازنظر بیماران مبتلابه سرطان خون گویه «دنبال معناداری در زندگی» دارای بیشترین اهمیت بوده است. در این خصوص باید اذعان کرد که تلاش برای جست‌وجوی معنا در زندگی، یکی از نیازهای معنوی بیماران سرطانی است [31]، زیرا جست‌وجوی معنا به آنان کمک می‌کند تا به سؤالاتی درخصوص تلاش برای زیستن و اینکه چرا زندگی می‌کنند و چرا باید خوشبخت زندگی کنند، پاسخ دهند [32]. در این ‌رابطه، پژوهش‌ها حاکی از سودمندی‌های جست‌وجوی معنا در زندگی برای این بیماران بوده‌اند. نتایج مطالعه‌ای در ایتالیا نشان داد افراد مبتلابه سرطان که به جست‌وجوی معنا در زندگی خود پرداخته بودند، پریشانی روانشناختی کمتری داشته‌اند. درواقع، آنان سطوح پایین‌تر از اضطراب و افسردگی را تجربه کردند و جهت‌گیری مذهبی بهتری نیز داشتند [33]. نتایج مطالعه‌ای در کٌره نیز بیان کرد که هرگاه افراد مبتلا به سرطان معنای زندگی را بهتر جست‌وجو کرده بودند به همان نسبت نیز بهزیستی معنوی و مهارت‌های مقابله با استرس برای آنان ارتقا یافته است [34]. به‌طورکلی می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که باتوجه‌به اینکه سرطان قادر است معنای زندگی را در افراد مبتلا به سرطان تحت تأثیر قرار دهد، از منظر روانپرستاری، اجرای مداخلات مبتنی بر معناگرایی برای ارتقای معنای زندگی این افراد آسیب‌پذیر الزامی است، زیرا معنای زندگی می‌تواند تأمین‌کننده سلامت روانی بیماران مبتلا به سرطان باشد.
در مطالعه حاضر درزمینه ارتباط مشخصات فردی با معنای زندگی، فقط بین وضعیت تأهل با معنای زندگی ارتباط معنادار آماری دیده شد. به‌طور مشابه در یک مطالعه، معنای زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته در 5 کشور جهان شامل ایالات متحده امریکا، برزیل، شیلی، هند و اردن بررسی شد. یافته‌های مطالعه یادشده نشان داد بیماران متأهل به‌طور معنی‌داری از معنای زندگی بالاتری برخوردار بودند [21]. این یافته را می‌توان چنین توجیه کرد که ممکن است در گروه متأهلین در مقایسه با گروه‌های مجرد و مطلقه، امکان برخورداری از حمایت‌های عاطفی به معناداری زندگی برای مبتلایان منجر شده باشد. بااین‌حال، به منظور پی بردن به ارتباط میان مشخصات فردی بیماران مبتلا به سرطان خون با معنای زندگی، ضروری است مطالعات جامع‌تری انجام شود. 

نتیجه‌گیری
نتایج این تحقیق می‌تواند گامی در جهت پیاده‌سازی و اجرای آموزش‌های مبتنی بر معناگرایی توسط روانپرستاران برای افراد مبتلابه سرطان خون به منظور بهبود حضور معنا در زندگی، جست‌وجوی آن در زندگی و معنای زندگی آنان به‌طورکلی باشد. همچنین، پیشنهاد می‌شود پرستاران شاغل در بخش‌های انکولوژی در راستای ارائه مراقبت‌های کل نگر با مفهوم معنای زندگی و ابعاد آن برای بیماران آشنا شوند تا بتوانند در موقعیت‌های مقتضی در بالین به آن توجه کنند. 
این مطالعه محدودیت‌هایی نیز داشت. ازجمله اینکه حالات جسمی و بی‌حوصلگیِ افراد در پاسخگویی به گویه‌های ابزار می‌توانست مؤثر باشد. از طرفی، شیوه نمونه‌گیری غیراحتمالی در این مطالعه، تعمیم‌پذیری یافته‌ها را با دشواری مواجه می‌کند که در این خصوص باید احتیاط شود. همچنین این مطالعه با مشارکت بیماران بستری مبتلابه سرطان خون انحام شد، پیشنهاد می‌شود مطالعات بعدی با مشارکت بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌ها و بیماران سرپایی صورت گیرد تا بتوان به مقایسه‌های عمیق‌تری درباره معنای زندگی از دیدگاه آنان پرداخت. 

ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش

مجوز اخلاقی برای این مطالعه از کمیته‌ اخلاق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با کد IR.IUMS.REC.1401.636 گرفته شده است. 

حامی مالی
این مطالعه برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد روانپرستاری مربوط به نویسنده اول در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران است و توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران حمایت مالی شده است.

مشارکت نویسندگان
مفهوم‌سازی: مرجان احمدی و مرجان مردانی حموله؛ تحقیق و بررسی: مرجان مردانی حموله و نعیمه سیدفاطمی؛ تحلیل داده‌ها: شیما حقانی.

تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.

تشکر و قدردانی
از تمام شرکت‌کنندگان در پژوهش قدردانی می‌شود. 
 
References
1.Sung H, Ferlay J, Siegel RL, Laversanne M, Soerjomataram I, Jemal A, et al. Global Cancer Statistics 2020: GLOBOCAN Estimates of Incidence and Mortality Worldwide for 36 Cancers in 185 Countries. CA Cancer J Clin. 2021; 71(3):209-49. [DOI:10.3322/caac.21660] [PMID]
2.Farhood B, Geraily G, Alizadeh A. Incidence and mortality of various cancers in iran and compare to other countries: A review article. Iran J Public Health. 2018; 47(3):309-16. [PMID]
3.Jamy OH, Dudley WN, Dudley LS, Scott JM, Wujcik D. Goals, preferences, and concerns of patients with acute myeloid leukemia at time of treatment decision. J Geriatr Oncol. 2023; 14(6):101555. [DOI:10.1016/j.jgo.2023.101555] [PMID]
4.Shen C, Zhang K, Yang J, Shi J, Yang C, Sun Y, Yang W. Association between metal(loid)s in serum and leukemia: A systematic review and meta-analysis. J Environ Health Sci Eng. 2023; 21(1):201-13. [DOI:10.1007/s40201-023-00853-2] [PMID]
5.Saeedi B, Khoshnood Z, Dehghan M, Abazari F, Saeedi A. The effect of positive psychotherapy on the meaning of life in patients with cancer: A randomized clinical trial. Indian J Palliat Care. 2019; 25(2):210-7. [DOI:10.4103/IJPC.IJPC_171_18] [PMID]
6.Hoyt MA, Nelson CJ, Darabos K, Marín-Chollom A, Stanton AL. Mechanisms of navigating goals after testicular cancer: Meaning and emotion regulation. Psychooncology. 2017; 26(6):747-54. [DOI:10.1002/pon.4068] [PMID]
7.Datta A, Aditya C, Chakraborty A, Das P, Mukhopadhyay A. The potential utility of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) for reducing stress and improving wellbeing in cancer patients in Kolkata. J Cancer Educ. 2016; 31(4):721-9.  [DOI:10.1007/s13187-015-0935-8] [PMID]
8.Fukumori T, Miyazaki A, Takaba C, Taniguchi S, Asai M. Cognitive reactions of nurses exposed to cancer patients’ traumatic experiences: A qualitative study to identify triggers of the onset of compassion fatigue. Psychooncology. 2018; 27(2):620-5. [DOI:10.1002/pon.4555] [PMID]
9.Rullán M, Arantzamendi M, Carvajal A, Martínez M, Saenz de Ormijana A, Centeno C. The patient dignity inventory: Just another evaluation tool? Experiences with advanced cancer patients. Palliat Support Care. 2018; 16(1):73-9. [DOI:10.1017/S1478951517000517] [PMID]
10.Sleight AG, Boyd P, Klein WMP, Jensen RE. Spiritual peace and life meaning may buffer the effect of anxiety on physical well-being in newly diagnosed cancer survivors. Psychooncology. 2021; 30(1):52-8. [DOI:10.1002/pon.5533] [PMID]
11.latifzadeh S, khachian A, Sedigh S, Elyasi S, Mortezanasab M, Ghaderi G. The impact of a collaborative care model on leukemia patients’ quality of life and anxiety. Int J Epidemiol Health Sci. 2022; 3(Continuous):e43. [DOI:10.51757/IJEHS.3.2022.254051]
12.Griffiths RR, Johnson MW, Carducci MA, et al. Psilocybin produces substantial and sustained decreases in depression and anxiety in patients with life-threatening cancer: A randomized double-blind trial. J Psychopharmacol. 2016; 30(12):1181-97. [DOI:10.1177/0269881116675513] [PMID]
13.Arch JJ, Fishbein JN, Ferris MC, Mitchell JL, Levin ME, Slivjak ET, et al. Acceptability, feasibility, and efficacy potential of a multimodal acceptance and commitment therapy intervention to address psychosocial and advance care planning needs among anxious and depressed adults with metastatic cancer. J Palliat Med. 2020; 23(10):1380-5. [DOI:10.1089/jpm.2019.0398] [PMID]
14.Adler SR, Coulter YZ, Stone K, Glaser J, Duerr M, Enochty S. End-of-life concerns and experiences of living with advanced breast cancer among medically underserved women. J Pain Symptom Manage. 2019; 58(6):959-67. [DOI:10.1016/j.jpainsymman.2019.08.006] [PMID]
15.Omidvari S. Culturally based coping with COVID-19 pandemic: Using constructive roles of the spiritual systems with appropriate function. Health Promot Int. 2022; 37(2):daab112.[DOI:10.1093/heapro/daab112] [PMID]
16.Chui RC. The role of meaning in life for the quality of life of community-dwelling chinese elders with low socioeconomic status. Gerontol Geriatr Med. 2018; 4:2333721418774147.[DOI:10.1177/2333721418774147] [PMID]
17.Czekierda K, Banik A, Park CL, Luszczynska A. Meaning in life and physical health: Systematic review and meta-analysis. Health Psychol Rev. 2017; 11(4):387-418. [DOI:10.1080/17437199.2017.1327325] [PMID]
18.Quinto RM, De Vincenzo F, Campitiello L, Innamorati M, Secinti E, Iani L. Meaning in life and the acceptance of cancer: A systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19(9):5547. [DOI:10.3390/ijerph19095547] [PMID]
19.Drageset J, Haugan G, Tranvåg O. Crucial aspects promoting meaning and purpose in life: Perceptions of nursing home residents. BMC Geriatr. 2017; 17(1):254. [DOI:10.1186/s12877-017-0650-x] [PMID]
20.Bernard M, Berchtold A, Strasser F, Gamondi C, Borasio GD. Meaning in life and quality of life: Palliative care patients versus the general population. BMJ Support Palliat Care. 2020:bmjspcare-2020-002211. [DOI:10.1136/bmjspcare-2020-002211] [PMID]
21.Gravier AL, Shamieh O, Paiva CE, Perez-Cruz PE, Muckaden MA, Park M, et al. Meaning in life in patients with advanced cancer: A multinational study. Support Care Cancer. 2020; 28(8):3927-34. [DOI:10.1007/s00520-019-05239-5] [PMID]
22.Krok D, Telka E. Meaning in life in cancer patients: Relationships with illness perception and global meaning changes. Health Psychol Rep. 2018; 6(2):171-82. [DOI:10.5114/hpr.2018.71636]
23.Steger MF, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. J Couns Psychol. 2006; 53(1):80-93.  [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.80]
24.Naghiyaee M, Bahmani B, Asgari A. The psychometric properties of the Meaning in Life Questionnaire (MLQ) in patients with life-threatening illnesses. ScientificWorldJournal. 2020; 2020:8361602. [DOI:10.1155/2020/8361602] [PMID]
25.Ripamonti CI, Giuntoli F, Gonella S, Miccinesi G. Spiritual care in cancer patients: A need or an option? Curr Opin Oncol. 2018; 30(4):212-8. [DOI:10.1097/CCO.0000000000000454] [PMID]
26.Leão DCMR, Pereira ER, Pérez-Marfil MN, Silva RMCRA, Mendonça AB, Rocha RCNP, et al. The importance of spirituality for women facing breast cancer diagnosis: A qualitative study. Int J Environ Res Public Health. 2021; 18(12):6415. [DOI:10.3390/ijerph18126415] [PMID]
27.Karadag E, Yüksel S. Complementary, traditional and spiritual practices used by cancer patients in Turkey when coping with pain: An exploratory case study. J Relig Health. 2021; 60(4):2784-98. [DOI:10.1007/s10943-021-01276-9] [PMID]
28.Al-Riyami A, Abdulhadi NN, Al-Azri M. Understanding the perceptions of Omani women regarding life after a breast cancer diagnosis. Sultan Qaboos Univ Med J. 2020; 20(4):e360-7. [DOI:10.18295/squmj.2020.20.04.013] [PMID]
29.Nieto M, Navarro-Bravo B, Moreno B, Ocana A, Serrano JP, Boix Gras C, et al. Functioning of autobiographical memory specificity and self-defining memories in people with cancer diagnosis. PeerJ. 2019; 7:e8126.  [DOI:10.7717/peerj.8126] [PMID]
30.Hi Çdurmaz D, Üzar-Özçetin YS.  “Now I keep my feet on the ground. Earlier, I was arrogant and felt too big for my boots.” Perspectives of people with cancer and oncology nurses on the psychological empowerment process. Eur J Oncol Nurs. 2020; 49:101862. [DOI:10.1016/j.ejon.2020.101862] [PMID]
31.Lormans T, de Graaf E, van de Geer J, van der Baan F, Leget C, Teunissen S. Toward a socio-spiritual approach? A mixed-methods systematic review on the social and spiritual needs of patients in the palliative phase of their illness. Palliat Med. 2021; 35(6):1071-98. [DOI:10.1177/02692163211010384] [PMID]
32.Waxler RP. Moving Into Stage IV: Pancreatic cancer. J Pain Palliat Care Pharmacother. 2016; 30(4):308-20. [DOI:10.1080/15360288.2016.1231741] [PMID]
33.Testoni I, Sansonetto G, Ronconi L, Rodelli M, Baracco G, Grassi L. Meaning of life, representation of death, and their association with psychological distress. Palliat Support Care. 2018; 16(5):511-9. [DOI:10.1017/S1478951517000669] [PMID]
34.Cha KM, Kang SY, Hyun SY, Noh JS, Shin YM, Kim NH. Mediating effect of interpersonal coping on meaning in spirituality and quality of life and the influences of depression and anxiety thereon in cancer patients. Palliat Support Care. 2019; 17(4):388-95. [DOI:10.1017/S1478951518000731] [PMID]

 
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/10/18 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار: 1402/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb