جلد 37، شماره 147 - ( اردیبهشت- در حال انتشار 1403 )                   جلد 37 شماره 147 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی مؤسسه آموزش سلامت مشگین شهر، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
2- گروه آموزش پرستاری، مؤسسه آموزش عالی سلامت مشگین شهر، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران. ، mirhosseinaghaei69@yahoo.com
3- گروه پرستاری، مؤسسه آموزش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده:   (123 مشاهده)
زمینه و هدف: ایست قلبی ناگهانی یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر و  یک مشکل  مهم مراقبت‌های بهداشتی است و کسب و به‌روز ماندن با آخرین دستورالعمل‌های احیا قلبی ریوی از مهم‌ترین معیارهای شایستگی است باتوجه‌به اهمیت این موضوع  پژوهش حاضر باهدف دانش ، نگرش و عملکرد پرستاران و پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از آخرین دستورالعمل (2020) احیای قلبی و ریوی انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 360 نفر از پرستاران و پرسنل فوریت‌های پزشکی به روش نمونه‌گیری تصادفی  وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ای که شامل مشخصات دموگرافیک شرکت‌کنندگان و سؤالات مربوط به  حیطه دانش، نگرش و عملکرد بود انجام گرفت برای تحلیل داده‌ها از  نرم‌افزار SPSS  و آزمون‌های آمار توصیفی ، ‌ ضریب همبستگی پیرسون، ‌ ANOVA و آزمون t-test استفاده شد.
یافته‌ها: در پژوهش حاضر 176 نفر زن  (48/9%) و 184 نفر مرد  (51/1٪) شرکت داشتند میانگین کل سطح دانش 4/07 ± 15/42،  سطح نگرش 8/73 ± 45/75  و سطح عملکرد 16/65 ± 95/18 به دست آمد؛ اختلاف معنی‌داری بین میانگین حیطه‌های دانش، نگرش و عملکرد بر اساس جنسیت مشاهده شد که میانگین  در گروه آقایان بیشتر از خانم‌ها بود (0/05< P).
نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر حیطه دانش پرسنل بهداشتی نسبت به آخرین دستورالعمل احیا قلبی ریوی به میزان قابل‌توجهی نیازمند توجه بود به‌طوری‌که به‌روزرسانی و آموزش مداوم این تغییرات الزامی به نظر می‌رسد همچنین میانگین سطح دانش آقایان بیشتر از خانم‌ها بود که توجه ویژه به آموزش و ارتقا سطح دانش خانم‌ها را می‌طلبد.
واژه‌های کلیدی: احیا،  پرستار، دانش، نگرش، عملکرد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/9/15 | پذیرش: 1403/2/1 | انتشار: 1403/2/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.