Asghari Elnaz، جبارزاده فرانک، سربخش پروین، صابری امیر. استدلال بالینی و ارتباط آن با نوآوری در پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز. نشریه پرستاری ایران. 1402; 37 (146)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3750-fa.html
1- تبریز، دانشکده پرستاری
2- تبریز، دانشکده پرستاری ، amir.tanha107@gmail.com
چکیده: (52 مشاهده)
مقدمه
پرستاران بخش اورژانس باید افراد ورزیده ای باشند که علاوه بر داشتن دانش، مهارت و نوآوری، قادر به قضاوت در موقعیت های خطیر بالینی، تصمیم گیری جهت حفظ حیات، حل مشکلات پیچیده در مواقع بحرانی باشند. اما مطالعات موجود بیانگر ضعف استدلال بالینی و نوآوری پرستاران و دانشجویان پرستاری است. با توجه به اهمیت بهبود عملکرد پرستاران، مطالعه روی این دو مقوله در بخشهای اورژانس مراکز بهداشتی درمانی که رابطه تنگاتنگ با جان و زندگی انسانی دارد، حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف تعیین استدلال بالینی و ارتباط آن با نوآوری در پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز انجام شد.
روش کار
در این مطالعه همبستگی-توصیفی 170 پرستار شاغل در کلیه اورژانسهای مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از ابزارهای استدلال بالینی و نوآوری جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و همبستگی صورت گرفت. برای تعدیل اثر مخدوشگرها در بررسی ارتباط بین استدلال بالینی و نوآوری از رگرسیون خطی استفاده شد. از SPSS نسخه 26 برای تحلیل استفاده شد.
نتایج
میانگین سنی پرستاران 97/6±54/34 بود و اکثر پرستاران مونث (%5/56)، متاهل (%4/69) و رسمی (%5/56) بودند. میانگین و انحراف معیار استدلال بالینی 079/7±91/60 ( محدوده 75-15) و نوآوری پرستاران 26/10±11/102 (محدوده 140-20) بود. ارتباط بین استدلال بالینی با نوآوری از نظر آماری معنادار بود، به طوری که پس از تعدیل متغیرهای مخدوش گر، به ازای یک واحد افزایش در استدلال بالینی، نوآوری 35/0 واحد افزایش پیدا می کند.
نتیجه گیری
میانگین نمره استدلال بالینی و نوآوری برای پرستاران اورژانس بالاتر از میانه بود. از این رو تلاش برای تقویت این دو مفهوم مهم، ضروری به نظر می رسد. ارتباط آماری معنی دار این دو مفهوم کمک می کند که با تقویت هر کدام از این مفاهیم، بتوان در رشد مفهوم دیگر نیز موثر بود. عواملی همچون برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط، ایجاد فضا و شرایط مناسب از جمله سیستم پاداش و انگیزش میتواند باعث تقویت این دو مفهوم مهم شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار: 1402/12/1