Neisanisamani L, Arjmand S, Seyedfatemi N, Haghani S. Evaluating the Impact of Stress Management Virtual Training on the Sexual Performance of Around Menopausal Women. IJN 2024; 37 (148)
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3683-fa.html
نیسانی سامانی لیلا، ارجمند شیما، سیدفاطمی نعیمه، حقانی شیما. ارزشیابی تاثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر عملکرد جنسی زنان حوالی یائسگی. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (148)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3683-fa.html
1- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران, تهران ، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ،تهران ، ایران ، shimaarjmand406@gmail.com
3- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ،تهران ، ایران
چکیده: (78 مشاهده)
زمینه و هدف: دوران حوالی یائسگی معمولاً در اواسط تا اواخر دهه پنجم زندگی آغاز می شود و اغلب بی صدا و بدون حادثه است. دراین دوران عمدتا پیامدهای کاهش استروژن سیستمیک ظهور پیدا می کند. بی نظمی الگوی قاعدگی، بی ثباتی وازوموتور، تغییرات خلقی، اختلالات خواب و دردهای عضلانی از جمله این پیامدها می باشند. یکی از مهم ترین عارضه این تغییرات، افت کیفیت زندگی زنان در دوران حوالی یائسگی است. برای برخی از زنان، توانایی باروری از منابع اصلی هویت و اعتماد به نفس می باشد؛ بنابراین، تصور افول قدرت باروری ممکن است دیسترس شدیدی را به وجود آورد. علاوه بر این، صرف نظر از اثر فقدان قدرت باروری، دیسترس ناشی از فقدان جوانی که فرد دراثر یائسگی متوجه آن می شود، ممکن است مبهم اما آشفته کننده باشد. گرچه استرس امری شایع و گاهی لازم در زندگی است اما اگر میزان آن از سطح مطلوب بالاتر باشد، ناهنجار تلقی می شود. یکی از مسائل حائز اهمیت در این رابطه، تاثیر استرس بر عملکرد جنسی است. از این رو یکی از مسائل دوره گذر به یائسگی در زنان، اختلال عملکرد جنسی است که غالبا از سن ۴۵ سالگی آغاز می شود. بنابراین آموزش مدیریت استرس را می توان به صورت یک راهبرد پیوستار کلیدی برای اصلاح شیوه زندگی و مقابله با افکار ناکارآمد به شیوه منطقی برای مقابله با هیجانات پذیرفت. آموزش مجازی مدیریت استرس به واسطه در دسترس بودن، پاسخگویی سریع و شیوه های جذاب ارائه مطلب در بسیاری از موقعیت ها، اولین منبع اطلاعاتی انتخابی زنان می باشد. لذا این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر عملکرد جنسی زنان حوالی یائسگی شهرستان شهریار انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی یک گروهی قبل و بعد بر روی 50 زن 40 تا 50 ساله شهرستان شهریار در سال۰۱-۱۴۰۰ انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه کلیه زنان سالم حوالی یائسگی شهرستان شهریار بودند. معیارهای ورود به مطالعه در این پژوهش شامل زنان با سوادی که توانایی استفاده از گوشی هوشمند داشته، در کنار همسر زندگی می کنند و رابطه جنسی فعال داشته باشند و هیچ داروی هورمونی، یا روانی استفاده نکنند. همچنین این شرکت کنندگان باید حداقل 1 بار در سه ماهه اخیر قاعدگی داشته و در این مدت نیز هیچگونه تجربه تنش زایی نداشته باشند. در این پژوهش نمونه گیری به روش مستمر و تا رسیدن به حد نصاب حجم نمونه در مرکز جامع خدمات سلامت سهراب علی بخشی انجام شد. آموزش مدیریت استرس برای 5 گروه 10 نفره به صورت 8 جلسه آموزشی بود. مباحث جلسه اول شامل: شناخت مسائل مربوط به دوران حوالی یائسگی از جمله اختلالات خواب، گرگرفتگی، پوکی استخوان و ...، کمک به ایجاد امید و رابطه همدلانه بین شرکت کنندگان و پژوهشگر بود. جلسه دوم شامل: مرور جلسه قبل، توضیح ادامه مبحث یائسگی، استرس، تعریف استرس و مدیریت آن: شناخت سایر مسائل و مشکلات دوران یائسگی، درک معنای استرس، توانایی انجام تکنیک های رفتاری و چهار مرحله ای مدیریت استرس بود. جلسه سوم شامل: مرور جلسات قبل، مراحل فعالیت جنسی طبیعی، آگاهی از تاثیرات استرس بر یائسگی، آگاهی از پیامدهای احتمالی استرس بر سلامت و عملکرد جنسی در یائسگی: آشنایی شرکت کنندگان با مراحل فعالیت جنسی طبیعی و آشنایی آن ها با شکایات جنسی شایع در دوران یائسگی و توصیف آن ها بود. جلسه چهارم شامل: مرور جلسات قبل، شناسایی افکار و باورهای ناکارآمد و غلط در مورد فعالیت جنسی در یائسگی، شناسایی خود گویی منطقی و غیر منطقی: آشنایی با باورهای نادرست در مورد فعالیت جنسی در دوران یائسگی، توانایی شناخت خودگویی منطقی و غیر منطقی و افتراق این دو بود. . جلسه پنجم شامل مرور جلسات قبل، درک ارتباط افکار، احساسات، هیجان ها و حس های بدنی، شناخت انواع تفکرات منفی و تحریف های شناختی، تمرین شناسایی افکارمنفی، گام های جایگزین افکار منطقی و انجام تمرین های جایگزینی افکار منطقی به جای افکار تحریف شده: توانایی شناخت افکار منفی و جایگزین کردن آن ها با افکار مثبت، توانایی تنظیم هیجانات و احساسات غیرقابل کنترل، توانایی افتراق افکار از احساس بود. جلسه ششم مرور جلسات قبل، انجام تمرین های آرمیدگی عضلانی برای 6 گروه ماهیچه ای، یادگیری فرآیند و انجام تمرین های تنفس دیافراگمی، تصویرسازی به منظور کسب آرمیدگی عضلانی تدریجی، انجام تمرین های ترکیب تنفس دیافراکمی با تصویرسازی و آرمیدگی عضلانی تدریجی همراه با تصویرسازی مکان خاص، توانایی انجام صحیح تمرین های آرمیدگی عضلات و تنفس دیافراگمی طبق آموزش های داده شده بود. جلسات هفتم و هشتم دو جلسه تعاملی با حضور همه اعضا پس از هماهنگی جهت حضور مجازی همزمان آن ها و به بحث گذاشتن تکالیف داده شده در جلسات قبل و رفع اشکالات و ابهامات اعضا بود. هر جلسه یک کلیپ 30 دقیقه ای، 2 بار در هفته به مدت 4 هفته به صورت مجازی و آنلاین در محیط شبکه اجتماعی واتساپ ارائه شد. جهت اطمینان از مشارکت شرکت کنندگان پرسش و پاسخ در صفحه شخصی افراد صورت پذیرفت. پرسشنامه های مشخصات فردی اجتماعی و پرسشنامه استاندارد عملکرد جنسی قبل از مداخله و 4 و 8 هفته بعد از شروع مداخله از طریق خود گزارشدهی به صورت مجازی تکمیل گردیده و از طریق شبکه اجتماعی واتساپ یا پست الکترونیکی به پژوهشگر ارسال شدند. داده ها با استفاده از آزمون تی زوجی و ANOVA تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی زنان شرکت کننده 77/44 سال با انحراف معیار 07/3 سال بود. 56 درصد از آن ها تحصیلات زیر دیپلم داشتند، اکثرا خانهدار (64٪) و قومیت نیمی از آن ها فارس بود. اکثریت آن ها (۹۸٪) ساکن شهرستان بودند. میانگین و انحراف معیار نمره کل عملکرد جنسی قبل از مداخله 22/2 ± 70/19 و بلافاصله پس از اتمام مداخله 4/52± 0/86 بود. عملکرد جنسی در هفته 4 و 8 به جز در حیطه تحریک پذیری و ارگاسم در سایر حیطه ها اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0 p<).
نتیجه گیری: آموزش مجازی مدیریت استرس موجب بهبود حیطه های میل، انگیزش، رضایت، درد و نمره کل عملکرد جنسی در زنان حوالی یائسگی شده بود. آموزش مجازی موجب بهبود تحریک پذیری و ارگاسم در زنان حوالی یائسگی نشده بود .استفاده از این نوع مشاوره یک روش آسان، در دسترس و کم هزینه به عنوان یکی از روش های مفید و موثر در امرآموزش عملکرد جنسی به زنان حوالی یائسگی می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مامایی دریافت: 1402/1/24 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/4/1