جلد 36، شماره 143 - ( شهریور 1402 )                   جلد 36 شماره 143 صفحات 285-270 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مدیر پرستاری، مرکز جامع درمان بیماریهای خاص، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
2- گروه اپیدمیولوژی و آمار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
3- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، mogh13444@bums.ac.ir
چکیده:   (2222 مشاهده)
زمینه و هدف مراقبت از بیمار همودیالیز به‌طور معمول یک تجربه استرس‌‌زا می‌‌باشد که بار مراقبتی بالایی دارد. به دنبال شیوع ویروس کرونا، مراقبین این بیماران ترس‌ها و نگرانی‌های متعددی را دررابطه‌با حضور بیمار و خودشان در مراکز دیالیز و افزایش امکان مواجهه و ابتلاء به ویروس کرونا دارند که بر بار مراقبتی می‌‌افزاید. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای مقابله‌‌ای بر بار مراقبتی مراقبین خانوادگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش بررسی مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1399 است که بر روی 60 مراقب بیماران تحت همودیالیز مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند که به‌طور تصادفی در دو گروه ازمایش و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. راهبردهای مقابله‌‌ای در 6 جلسه جهت مراقبین گروه آزمایش ارائه شد و شرکت‌کنندگان قبل، بلافاصله بعد و 1 ماه پس از مداخله پرسش‌نامه بار مراقبتی زاریت را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه  19تحلیل شد.
یافته‌ها ازنظر اطلاعات جمعیت‌شناختی هر دو گروه همگن بودند (P<0/05).

نتیجه‌گیری آموزش مهارت‌‌های مقابله‌‌ای باعث کاهش بار مراقبتی مراقبین بیماران تحت همودیالیز می‌شود. آموزش‌‌های روان‌شناختی و به‌خصوص راهبردهای مقابله‌‌ای که قابلیت اجرایی بالایی دارند، به منظور کاهش بار مراقبتی مراقبین بیماران به‌ویژه بیماران تحت همودیالیز، می‌تواند مدنظر مدیران پرستاری قرار گیرد.
متن کامل [PDF 5896 kb]   (192 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (165 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/8/15 | پذیرش: 1402/6/1 | انتشار: 1402/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.