یافتهها
در این مطالعه، تعداد 165 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای ویژه مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی مورد مطالعه قرار گرفتند. میانگین و انحرافمعیار سن پرستاران مورد بررسی 73/20±36/7 سال و در محدوده سنی 24 تا 53 سال قرار داشتند. همچنین، 104 نفر (63 درصد) پرستاران مورد بررسی خانم و 61 نفر (37 درصد) آقا بودند. بیشتر پرستاران (59/4 درصد ) متأهل بودند (جدول شماره 1).
یافتههای مطالعه نشان داد که میانگین و انحرافمعیار نمره رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری 19/68±72/26 (در دامنه 23 تا 115) میباشد که نشان میدهد رفتارهای توانمندساز رهبران در حد متوسط میباشد. میانگین و انحرافمعیار نمرات ابعاد رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری شامل تصمیمگیری مشارکتی، اطلاعرسانی و مربیگری بهترتیب 4/43±18/73 (در دامنه 6 تا 30)، 5/75±19/35 (در دامنه 6 تا 30) و 11/21±34/18 (در دامنه 11 تا 55) به دست آمد. همچنین، میانگین و انحرافمعیار نمرات خردهمقیاسهای فرسودگی شغلی شامل مسخ شخصیت، موفقیت فردی و خستگی عاطفی بهترتیب 6/52±23/92 (در دامنه صفر تا 30)، 8/77±25/28 (در دامنه 4 تا 48) و 13/01±38/36 (در دامنه صفر تا 54) به دست آمد.ضرایب همبستگی پیرسون نشاندهنده رابطه معکوس بین نمرات ابعاد پرسشنامه رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری و نمرات ابعاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پرسشنامه فرسودگی شغلی پرستاران بود. بدین معنی که با افزایش نمره رفتارهای توانمندساز رهبران، نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پرستاران کاهش داشته است. بهعبارتدیگر، هرچه رفتارهای توانمندساز رهبران از سطح بالاتری برخوردار باشند، فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پرستاران کاهش پیدا میکند. همچنین رابطه مستقیم بین نمرات ابعاد پرسشنامه رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری و موفقیت فردی دیده شد. بدین معنی که با افزایش نمره رفتارهای توانمندساز رهبران، نمره موفقیت فردی نیز بیشتر شده است. بهعبارتی هرچه رفتارهای توانمندساز رهبران از سطح بالاتری برخوردار باشند، فرسودگی شغلی در بعد موفقیت فردی کاهش پیدا میکند (جدول شماره 2).
در مورد بعد مسخ شخصیت (شخصیتزدایی) فقط متغیر تعداد فرزندان بهعنوان پیشبینیکننده تعیین شد. بدین ترتیب پرستارانی که فرزند نداشتند نسبت به پرستارانی که تعداد 2 فرزند یا بیشتر داشتند، نمره مسخ شخصیت آنها بهطور متوسط 0/842 بیشتر بود (0/842=B، فاصله اطمینان 95%، 3/273-4/956-، 0/686=P) و پرستارانی که یک فرزند داشتند نسبت به پرستارانی که تعداد 2 فرزند یا بیشتر داشتند، نمره مسخ شخصیت آنها بهطور متوسط 3/024 بیشتر بود (3/024=B، فاصله اطمینان 95%، 0/559-5/488، 0/017=P). مقدار ضریب تعیین در مدل رگرسیونی 0/367=R2 به دست آمد. بدین معنی که توسط متغیر تعداد فرزندان تا حدود 37 درصد میتوان تغییرات نمره بعد مسخ شخصیت را تبیین کرد (جدول شماره 3).
متغیرهای وضعیت تأهل (مجرد نسبت به مطلقه یا بیوه: 7/125=B، فاصله اطمینان 95%، 0/120-14/130، 0/046=P، متأهل نسبت به مطلقه یا بیوه: 4/831=B، فاصله اطمینان 95%، 0/216-9/878، 0/060=P) و نمره بعد مربیگری (0/248=B، فاصله اطمینان 95%، 0/064-0/432، 0/009=P) بهعنوان پیشبینیکنندههای نمره بعد موفقیت فردی تعیین شد. مقدار ضریب تعیین در مدل رگرسیونی 0/428=R2 محاسبه شد. بدین معنی که توسط متغیر جمعیتشناختی وضعیت تأهل و همچنین نمره مقیاس مربیگری تا حدود 43 درصد میتوان تغییرات نمره بعد موفقیت فردی پرستاران را تبیین کرد (جدول شماره 4).
در مورد بعد خستگی عاطفی، متغیرهای وضعیت تأهل (مجرد نسبت به مطلقه یا بیوه: 10/843=B، فاصله اطمینان 95%، 1/045-20/641، 0/030=P، متأهل نسبت به مطلقه یا بیوه: 9/365=B، فاصله اطمینان 95%، 2/307-16/424، 0/010=P)، تعداد فرزندان (بدون فرزند نسبت به 2 فرزند یا بیشتر: 2/324=B، فاصله اطمینان 95%، 5/660-، 10/309، 0/566=P، یک فرزند نسبت به 2 فرزند یا بیشتر: 5/384=B، فاصله اطمینان 95%، 10/167- 0/600، 0/028=P)، نمره بعد تصمیمگیری مشارکتی (1/219=B، فاصله اطمینان 95%، 0/623-1/815، 0/001>P) و نمره بعد مربیگری (0/282=B، فاصله اطمینان 95%، 0/024-0/539، 0/032=P) بهعنوان پیشبینیکننده تعیین شد. مقدار ضریب تعیین برای مدل رگرسیونی 0/492=R2 محاسبه شد. بهعبارتدیگر، توسط متغیرهای وضعیت تأهل و تعداد فرزندان و همچنین نمرات ابعاد تصمیمگیری مشارکتی و مربیگری، تا حدود 49 درصد میتوان تغییرات نمره بعد خستگی عاطفی پرستاران را تبیین کرد (جدول شماره 5).
بحث
مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری با فرسودگی شغلی پرستاران در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی در سال 1399 انجام شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد رابطه معکوس بین نمرات ابعاد پرسشنامه رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری و نمرات ابعاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پرسشنامه فرسودگی شغلی پرستاران وجود دارد. بدین معنی که با افزایش نمره رفتارهای توانمندساز رهبران، نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پرستاران کاهش داشته است. بهعبارتدیگر، هرچه رفتارهای توانمندساز رهبران از سطح بالاتری برخوردار باشند، فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پرستاران کاهش پیدا میکند. همچنین رابطه مستقیم بین نمرات ابعاد پرسشنامه رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری و موفقیت فردی دیده شد. بدین معنی که با افزایش نمره رفتارهای توانمندساز رهبران، نمره موفقیت فردی نیز بیشتر شده است. بهعبارتدیگر، هرچه رفتارهای توانمندساز رهبران از سطح بالاتری برخوردار باشند، فرسودگی شغلی در بعد موفقیت فردی کاهش پیدا میکند. در همین راستا مطالعه مودالال و همکاران در کشور اردن نشان داد که رفتارهای توانمندساز رهبران پرستاری باعث کاهش فرسودگی شغلی پرستاران میشود [5].
در مطالعه فراتحلیل کاناداس دلا فونت و همکاران در مورد پرستاران، نتیجه مستقیم و مثبتی بین جنسیت و فرسودگی شغلی دیده شد، بهطوریکه فرسودگی شغلی در مردان، پرستاران مجرد یا مطلقه و پرستاران بدون فرزند بالاتر بود [15]. در مطالعه کیو و ونگ نیز فرسودگی شغلی در پرستاران مجرد و بدون فرزند بالاتر بود [16]. نتایج مطالعه کاناداس دلافونت و همکاران نشان داد که وضعیت تأهل و شیفت کاری، پیشبینیکننده حداقل یکی از ابعاد فرسودگی شغلی هستند [17].
نتایج مطالعه حاضر نشان داد هرچه رفتارهای توانمندساز رهبران از سطح بالاتری برخوردار باشند، فرسودگی شغلی پرستاران کاهش پیدا میکند. در مطالعه مروری که توسط دالورا و همکار انجام شد، شواهد زیادی وجود داشت که نشان داد وجود ارتباطات مثبت کاری و حمایت توسط همکاران و رهبران، ممکن است نقش محافظتکننده در برابر فرسودگی داشته باشد [18]. همچنین، در راستای مطالعه حاضر، نتایج مطالعه مرور نظام مند که وی و همکاران انجام دادند، نشان داد رهبران پرستاری نقش بسیار مهمی در کاهش فرسودگی شغلی پرستاران دارند و از طریق توانمندسازی و مشارکت دادن پرستاران و ایجاد محیط کار سالم میتوانند فرسودگی را کاهش دهند [19].
نتایج مطالعه لسچینگر و فیدا نیز نشان داد که کیفیت شرایط کاری که توسط رهبران ایجاد میشود، میتواند نقش مهمی در تجربه فرسودگی شغلی و به دنبال آن نتایج منفی سلامتی و سازمانی داشته باشد [20]. در همین راستا نتایج مطالعه چاووش و دمیر نشان داد زمانی که مدیران بیمارستان ساختارهای سازمانی را بهگونهای فراهم کنند که باعث توانمندی پرستاران شود، تناسب بهتری بین انتظارات پرستاران از کیفیت زندگی کاری و اهداف سازمانی ایجاد میشود و درنتیجه فرسودگی شغلی کاهش مییابد [21].
نتیجهگیری
براساس نتایج مطالعه حاضر، رفتارهای توانمندساز رهبران در حد متوسط بوده است. هرچه رفتارهای توانمندساز رهبران از سطح بالاتری برخوردار باشند، فرسودگی شغلی پرستاران در ابعاد مختلف کاهش پیدا میکند. بنابراین، پیشنهاد میشود جلسات آموزشی برای سرپرستاران برگزار و تأکید شود که رفتارهای توانمندساز میتواند تأثیر مهمی در کاهش فرسودگی شغلی پرستاران داشته باشد. همچنین، میتوان در مورد توانمندسازی و ابعاد آن به سرپرستاران و مدیران توضیح داد و این نکته را یادآور شد که فرسودگی شغلی پرستاران نه تنها تأثیر منفی و مخربی بر روی کیفیت زندگی شخصی آنها دارد، بلکه تأثیر منفی بر کیفیت کار آنها و مراقبتی که به مددجویان ارائه میدهند نیز دارد. پس با تلاش برای کاهش فرسودگی شغلی پرستاران میتوان کیفیت مراقبت از مددجویان را نیز افزایش داد که این مورد یکی از اهداف مهم سازمان است.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش با کد اخلاق IR.RHC.REC.1399.091 در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی ثبت شده است.
حامی مالی
این مقاله قسمتی از پایاننامه کارشناسی ارشد محدثه چوبانی، پرستاری گرایش مراقبتهای ویژه در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی است. این پژوهش هیچگونه کمک مالی از سازمانیهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی دریافت نکرده است..
مشارکت نویسندگان
تمام نویسندگان در آمادهسازی این مقاله مشارکت یکسان داشتند.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان از مسئولین و پرستاران بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تشکر و قدردانی میکنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |