مقدمه
پرستاری جزء مهمترین گروههای شغلی و از ارکان مهم سازمانهای ارائهدهنده خدمات بهداشتی و درمانی به شمار میآید. ازآنجاکه عملکرد مؤثر شاغلین در این گروه، در بهبود پیامدهای عملکردی مراکز بهداشتی و درمانی اثر میگذارد و موفقیت سازمان ارائهدهنده خدمات را تضمین میکند. بنابراین بایست نسبت به این کارکنان و عوامل مؤثری که بر عملکرد آنان تأثیر میگذارد، توجه عمیقتری شود [
1]. یکی ازعوامل مهم در عملکرد پرستاران خودکارآمدی است [
2].
خودکارآمدی مفهومی شناختهشده و بهعنوان باور فرد به توانایی خود برای انجام وظایف بهطور موفقیتآمیز تعریف شده است [
3]. خودکارآمدی پرستاران، بر اعمال و رفتار آنها در حین مراقبت از بیماران تأثیر میگذارد [
4] و بهعنوان یک متغیر قدرتمند تأثیرگذار بر انگیزه، فرآیندهای تفکر، تصمیمگیری و اولویتبندی مداخلات شناخته شده است [
5،
6]. خودکارآمدی، به پرستار کمک میکند هنگام برخورد با دشواریها و موقعیتهای گوناگون پایداری کند و منعطف باشد [
7]. نکته مهم این است که خودکارآمدی به مهارتها و توانائیهای فرد مربوط نمیشود، بلکه به باور فرد در مورد توانایی خود در شرایط خاص مرتبط میشود. بنابراین ممکن است رفتار فرد با توانایی واقعی وی در تناقض باشد یا افرادی که ازنظر دانش و مهارت یکسان هستند، بهگونهای متفاوت رفتار کنند [
8]. پژوهش کارنیاوان و همکاران در این زمینه، نشان داد خودکارآمدی پیشبینیکننده رضایت شغلی و عملکرد پرستاران، بهویژه پرستاران تازه کار میباشد [
7]. همچنین چانگ و همکاران در مطالعه خود نشان دادند پرستاران با خودکارآمدی کمتر، فرسودگی شغلی بیشتری را تجربه میکنند [
9]. سطوح بالاتر خودکارآمدی با سطوح بالاتر مراقبت و تعامل پرستار-بیمار همراه است [
10].
بااینحال، نتایج پژوهشها در این زمینه نشان داده است پرستاران از خودکارآمدی کافی برخوردار نیستند [
11-
14]. نتایج مطالعات بر روی پرستاران ایتالیا [
14] و تایوان [
11] نیز مبین خودکارآمدی پایین و ناکافی پرستاران میباشد. البته در پژوهشهای انجامشده، از جنسیت بهعنوان یک عامل مهم در خودکارآمدی نام برده شده است، بهطوریکه خودکارآمدی در زنان، کمتر از مردان گزارش شده است [
15]. درواقع، جنسیت یک ساختار اجتماعی است و به سیستمی اشاره دارد که بر رفتار تأثیر میگذارد [
16]. از زمانهای گذشته، زنان بهعنوان افرادی که شایستگی کمتری نسبت به مردان دارند، در نظر گرفته میشوند و دیدگاههای آنها در تصمیمگیری اغلب نادیده گرفته میشود. این موارد میتواند دلیلی برای خودکارآمدی پایینتر آنها نسبت به مردان باشد. بسیاری بر این عقیدهاند که این نگرش، امروزه هم وجود دارد، هرچند ممکن است صریح و آشکار نباشد [
17, 18].
معمولاً در فرهنگهای کاری تحت تسلط مردان، زنان فرصتهای کمتری برای دستیابی به موفقیتهای عملکردی دارند یا در مورد دستاوردهای خود آنقدر متقاعد نمیشوند که منجر به تقویت باورهای خودکارآمدی آنان شود. بهعبارتدیگر برخلاف مردان، زنان تمایل دارند انجام موفقیتآمیز کار را به شانس و انجام ناموفق کار را به ناتوانی نسبت دهند [
6].
یکی از عوامل مرتبط با خودکارآمدی، ذهنآگاهی میباشد، بهطوریکه با افزایش ذهنآگاهی، خودکارآمدی افزایش مییابد [
19]. ذهنآگاهی به معنای توجه کردن به شیوهای خاص و هدفمند در زمان حال است [
2] که از سنتهای معنوی شرق سرچشمه گرفته است [
20]. پرستاران ذهنآگاه، واقعیات درونی و بیرونی را آزادانه و بدون تحریف درک میکنند و توانایی زیادی در رویارویی با دامنه گستردهای از تفکرات، هیجانات و تجربهها اعم از خوشایند و ناخوشایند دارند [
21]. تمرین ذهنآگاهی، یک ظرفیت ذاتی و قابل تغییر ذهن انسان است [
22] که با ترکیب مراقبه و جهتگیریهای ذهنی خاص نسبت به یک تجربه، درگیری در افکار و احساسات را به حداقل میرساند [
2]. هرچند هدف اصلی ذهنآگاهی آرامسازی نیست، اما مشاهده رویدادهای منفی بدون هیچگونه قضاوتی در مورد آنها یا بدون برانگیختگی فیزیولوژیک سبب بروز آرامش میشود [
23].
در دهه اخیر استفاده از مداخلات مبتنی بر ذهنآگاهی که مهارتهای حضور ذهن را برای ارتقای سلامت و بهزیستی روانشناختی آموزش میدهد، افزایش یافته و روزبهروز در حال گسترش است. درواقع از تمرینات ذهنآگاهی برای کاستن و یا از بین بردن مشکلات زندگی و ناراحتیها و پریشانیهای روانشناختی ازجمله استرس استفاده میشود [
20]. حرفه پرستاری ازجمله مشاغلی است که بهعلت مسئولیت تأمین راحتی-آسایش و مداوای بیماران و نجات جان آنان، تحت تأثیر عوامل مختلف تنشزا قرار دارد و پرستاران استرس زیادی را متحمل میشوند [
24]. علاوهبراین نتایج پژوهشها حاکی از سطوح بالاتر استرس در پرستاران زن نسبت به مردان میباشد [
25]. نتایج مطالعات حاکی از آن است که تمرینات ذهنآگاهی منجر به کاهش استرس، افسردگی، پرخاشگری و فرسودگی شغلی [
26،
27] و افزایش خودکارآمدی [
28] میباشد. باتوجهبه مطالب بیانشده، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای تمرینات ذهنآگاهی بر خودکارآمدی پرستاران زن انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه تجربی در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش متشکل از پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد بود. محیط پژوهش بیمارستان افشار یزد بود که یک بیمارستان بزرگ فوق تخصصی قلب و عروق میباشد که خدمات تخصصی و فوق تخصصی درزمینه جراحی قلب، داخلی قلب، آنژیوگرافی، آنژیو پلاستی و غیره ارائه میدهد. با در نظر گرفتن سطح معناداری 5 درصد و توان آزمون 80 درصد و باتوجهبه مقدار انحرافمعیار 8/5 [
22]، تعداد 30 نفر در هر گروه در نظر گرفته شد. نمونهگیری بهروش دردسترس براساس معیار ورود و خروج انجام و سپس نمونهها بهشیوه تصادفی ساده به دو گروه کنترل و آزمون تخصیص داده شدند. بدین صورت که با مراجعه به دفتر پرستاری بیمارستان، از میان پرستاران واجد شرایط، از 60 نفر ثبت نام به عمل آمد و سپس شرکتکنندگان با استفاده از جدول اعداد تصادفی و نرمافزار نرم افزار تولید توالی تصادفی با نسبت یک به یک، به گروه کنترل و آزمون تخصیص داده شدند (
تصویر شماره 1).
References
1.
Rafiei S, Kiaei MZ, Sadeghi P, Makhtoomi V, Asghari D. [Assessing the moderating role of job burnout on the relationship between quality of working life and job performance among nursing staff of teaching hospitals affiliated to Qazvin University of Medical Sciences (Persian)]. Hospital. 2019; 17(4):47-55.[Link]
2.
Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clin Psychol Sci Pract. 2003; 10(2):144-56. [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
3.
Shirey MR. Self-efficacy and the nurse leader. Nurse Lead. 2020; 18(4):339-43. [DOI:10.1016/j.mnl.2020.05.001]
4.
Pronajaya G, Anindita R, Pamungkas RA. Self efficacy model and career development in increase employee engagement and nurse performance. Dinasti Int J Educ Manag Soc Sci. 2021; 2(4):663-75. [DOI:10.31933/dijemss.v2i4.830]
5.
Henderson A, Rowe J, Watson K, Hitchen-Holmes D. Graduating nurses’ self-efficacy in palliative care practice: An exploratory study. Nurse Educ Today. 2016; 39:141-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.01.005] [PMID]
6.
Durand F, Bourgeault IL, Hebert RL, Fleury MJ. The role of gender, profession and informational role self-efficacy in physician-nurse knowledge sharing and decision-making. J Interprof Care. 2022; 36(1):34-43. [DOI:10.1080/13561820.2021.1890006] [PMID]
7.
Kurniawan MH, Hariyati RTS, Afifah E. The relationship between caring preceptor, self-efficacy, job satisfaction, and new nurse performance. Enfermería Clínica. 2019; 29:464-70. [DOI:10.1016/j.enfcli.2019.04.069]
8.
Klassen RM, Klassen JRL. Self-efficacy beliefs of medical students: A critical review. Perspect Med Educ. 2018; 7(2):76-82. [DOI:10.1007/S40037-018-0411-3] [PMID] [PMCID]
9.
Chang HY, Friesner D, Chu TL, Huang TL, Liao YN, Teng CI. The impact of burnout on self-efficacy, outcome expectations, career interest and nurse turnover. J Adv Nurs. 2018; 74(11):2555-65. [DOI:10.1111/jan.13776] [PMID]
10.
Eren H, Sonay Turkmen A. The relation between nursing students’ levels of self-efficacy and caring nurse-patient interaction: A descriptive study. Contemp Nurse. 2020; 56(2):185-98. [DOI:10.1080/10376178.2020.1782763] [PMID]
11.
Hu SH, Yu YM, Chang WY, Lin YK. Social support and factors associated with self-efficacy among acute-care nurse practitioners. J Clin Nurs. 2018; 27(3-4):876-82. [DOI:10.1111/jocn.14129] [PMID]
12.
Harsul W, Irwan AM, Sjattar EL. The relationship between nurse self-efficacy and the culture of patient safety incident reporting in a district general hospital, Indonesia. Clin Epidemiol Glob Health. 2020; 8(2):477-81. [DOI:10.1016/j.cegh.2019.10.013]
13.
Zarezadeh S, Barkhordari-Sharifabad M, Salaree MM. [Association between ethical leadership with self-efficacy and general health of nurses (Persian)]. J Nurs Educ. 2021; 10(3):34-44.[Link]
14.
Simonetti V, Durante A, Ambrosca R, Arcadi P, Graziano G, Pucciarelli G, et al. Anxiety, sleep disorders and self-efficacy among nurses during COVID-19 pandemic: A large cross-sectional study. J Clin Nurs. 2021; 30(9-10):1360-71. [DOI:10.1111/jocn.15685] [PMID] [PMCID]
15.
Scholz U, Doña BG, Sud S, Schwarzer R. Is general self-efficacy a universal construct? Psychometric findings from 25 countries. Eur J Psychol Assess. 2002; 18(3):242-51. [DOI:10.1027/1015-5759.18.3.242]
16.
Goktan AB, Gupta VK. Sex, gender, and individual entrepreneurial orientation: Evidence from four countries. Int Entrep Manag J. 2015; 11:95-112. [Link]
17.
Bell AV, Michalec B, Arenson C. The (stalled) progress of interprofessional collaboration: The role of gender. J Interprof Care. 2014; 28(2):98-102. [DOI:10.3109/13561820.2013.851073] [PMID]
18.
MacMillan KM. The challenge of achieving interprofessional collaboration: Should we blame Nightingale? J Interprof Care. 2012; 26(5):410-5. [DOI:10.3109/13561820.2012.699480] [PMID]
19.
Sharma PK, Kumra R. Relationship between mindfulness, depression, anxiety and stress: Mediating role of self-efficacy. Personality and Individual Differences. 2022; 186:111363. [Link]
20.
Baer RA. Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clin Psychol Sci Pract. 2003; 10(2):125-43. [DOI:10.1093/clipsy.bpg015]
21.
Brown KW, Ryan RM, Creswell JD. Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychol Inq. 2007; 18(4):211-37. [DOI:10.1080/10478400701598298]
22.
Jaenudin J, Komariah A, Chupradit S, Chupradit PW, Kurniady DA, Singh K, et al. Study of the role of mindfulness intervention based on stress reduction in psychological distress and self-efficacy among the health industry staff during COVID-19 pandemic. Int J Work Organ Emot. 2022; 13(2):172-85. [DOI:10.1504/IJWOE.2022.123512]
23.
Khoury B, Lecomte T, Fortin G, Masse M, Therien P, Bouchard V, et al. Mindfulness-based therapy: A comprehensive meta-analysis. Clin Psychol Rev. 2013; 33(6):763-71. [PMID]
24.
Fatehi F, Mohammadi M, Karimian M, Azmoon M, Gharibi F, Shahabi H. [The relationship between job stress and self-efficacy and public health of nurses and midwives in the Besat hospital (Persian)]. Shenakht J Psychol Psychiatry. 2015; 2(3):100-11.[Link]
25.
Rayan A. Mindfulness, self-efficacy, and stress among final-year nursing students. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2019; 57(4):49-55. [DOI:10.3928/02793695-20181031-01] [PMID]
26.
Cheli S, De Bartolo P, Agostini A. Integrating mindfulness into nursing education: A pilot nonrandomized controlled trial. Int J Stress Manag. 2020; 27(1):93. [DOI:10.1037/str0000126]
27.
Rastgoo N, Herfedost M, Kheyrjoo E. [The effectiveness of a group-based mindfulness training on teacher’s burnout, job satisfaction, and some psychopathological symptoms (Persian)]. J CognStrateg Learn. 2017; 4(7):179-98. [Link]
28.
Chang VY, Palesh O, Caldwell R, Glasgow N, Abramson M, Luskin F, et al. The effects of a mindfulness-based stress reduction program on stress, mindfulness self-efficacy, and positive states of mind. Stress Health. 2004; 20(3):141-7. [DOI:10.1002/smi.1011]
29.
Sherer M, Maddux JE, Mercandante B, Prentice-Dunn S, Jacobs B, Rogers RW. The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychol Rep. 1982; 51(2):663-71. [DOI:10.2466/pr0.1982.51.2.663]
30.
Asgharnejad T, Ahmadi Dehghotboddini M, Farzad V, Khodapanahi MK. [Psychometric properties of sherer’s general self-efficacy scale (Persian)]. J Psychol. 2006; 10(3):262-74. [Link]
31.
Yeom YR, Choi KB. The effect of mindfulness meditation programs on nursing college students’ perceived stress, depression, and self-efficacy. J East-West Nurs Res. 2013; 19(2):104-13. [DOI:10.14370/jewnr.2013.19.2.104]
32.
Tang N, Han L, Yang P, Zhao Y, Zhang H. Are mindfulness and self-efficacy related to presenteeism among primary medical staff: A cross-sectional study. Int J Nurs Sci. 2019; 6(2):182-6. [DOI:10.1016/j.ijnss.2019.03.004] [PMID] [PMCID]
33.
Heidari M, Morovati Z, Khanbabai R, Farshchi N. [The role of mindfulness, general self-efficacy and emotional intelligence in predicting perceived stress in female students (Persian)]. Women’s Stud Soc Psychol. 2017; 15(1):189-212. [Link]
34.
Ehsani A, Sohrabi Esmrood F, Ghorban Jahromi R. [The effect of mindfulness-based stress management intervention on students’ self-efficacy and optimism (Persian)]. Razi J Med Sci. 2021; 28(8):90-8. [Link]
35.
Ridgeway CL, Bourg C. Gender as status: An expectation states theory approach. In: Eagly A, Sternberg R, Beall AE, editors. The psychology of gender. New York: Guilford Press; 2005. [Link]
36.
Guillaumie L, Boiral O, Champagne J. A mixed-methods systematic review of the effects of mindfulness on nurses. J Adv Nurs. 2017; 73(5):1017-34. [DOI:10.1111/jan.13176] [PMID]