1- گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
3- گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران. ، fariba.jalali1971@gmail.com
چکیده: (1184 مشاهده)
زمینه و هدف بیماریهای قلبیعروقی علت اصلی 30 درصد از کل مرگومیرها در سرتاسر جهان را تشکیل میدهند. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی اثر آموزش با شبکههای مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندید آنژیوگرافی با استفاده از فیلم و محتوای عکس و متن آموزشی و تلفیق آن با فناوری مبتنی بر گوشی تلفن همراه در بستر اینترنت و شبکه مجازی واتساپ در فضای تعاملی با بیماران انجام شد.
روش بررسی در این مطالعه ارزشیابی، ارزشیابی اثر آموزش با شبکههای اجتماعی مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ماه سال 1400 در دو گروه آزمایش (43=n) و کنترل (43=n) بررسی و مقایسه شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه اضطراب بک و مقیاس آنالوگ دیداری جهت سنجش رضایتمندی بود. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی زوجی، آزمون کای دو، دقیق فیشر در نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها نتایج نشان داد هر دو گروه از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی همگن بودند و بین نمرات اضطراب در دو گروه آزمایش و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنادار آماری وجود نداشت (0/229=P). نتایج آزمون تی مستقل حاکی از تأثیر مداخله در کاهش سطح اضطراب آنها بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد رضایت از آموزش در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهصورت معناداری بیشتر بود (0/001>P). نتایج آزمون تی زوجی نشان داد هم در گروه آزمایش (0/001>P) و هم در گروه کنترل (0/005=P) ) نمرات اضطراب بعد از مداخله نسبت به قبل از آن بهصورت معناداری کاهش یافته است. مقدار اندازه اثر اضطراب 0/9 و اندازه اثر رضایت از آموزش 1/88 محاسبه شد که نشاندهنده اثر بالای مداخله میباشد.
نتیجهگیری در این پژوهش آموزش با شبکه اجتماعی منجر به کاهش اضطراب و بهبود رضایتمندی در افراد کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر شد؛ بنابراین این مداخله میتواند بهعنوان یک روش در کنار روشهای رایج آموزش به بیمار در مراکز درمانی توسط پرستاران مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/11/13 | پذیرش: 1401/10/1 | انتشار: 1401/10/1