جلد 34، شماره 132 - ( آبان 1400 )                   جلد 34 شماره 132 صفحات 32-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
2- گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651804 Email: mardanihamoole.m@iums.ac.ir
3- مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، گروه مدیریت پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
4- آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (1616 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به سلامت روانی دانشجویان پرستاری که بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را در آینده تشکیل خواهند داد، بسیار حائز اهمیت است. دانشجویانی که آموزش مبتنی بر شفقت‌ورزی دریافت می‌نمایند در مقایسه با همتایان خود از امید، عزت نفس و به طور کلی سلامت روانی بیشتری نیز برخوردارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش مبتنی بر خود- شفقت‌ورزی بر عاطفه مثبت و منفی دانشجویان پرستاری بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارزشیابی اثر آموزش به صورت تک گروهی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که با مشارکت 50 نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی در نیمسال دوم تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام شد. دانشجویان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس از جامعه پژوهش انتخاب شده و از آنان پیش آزمون گرفته شد. سپس، دانشجویان به مدت هشت جلسه طی یک ماه یعنی هر هفته دو جلسه تحت آموزش مجازی (از طریق شبکه اجتماعی واتساپ) قرار گرفتند. یک ماه پس از آخرین جلسه نیز از دانشجویان پس آزمون گرفته شد. ابزار مورد استفاده، فرم مشخصات فردی و مقیاس عاطفه مثبت و منفی Positive Affect and Negative Affect Scales (PANAS) بود. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، انجام شد.
یافته‌ها: نتیجه آزمون تی زوجی نشان داد عاطفه مثبت دانشجویان پرستاری در مرحله پس آزمون با میانگین نمره (5/2 ± 9/37)، به طور معنی‌داری بیشتر از مرحله پیش آزمون (36/2 ± 24/21) بود که به معنی وضعیت بهتر عاطفه مثبت پس از مداخله بوده است (001/0 P<و 388/23t=). همچنین آزمون تی زوجی نشان داد عاطفه منفی در مرحله پس آزمون با میانگین نمره (5/2 ± 44/12) به طور معنی‌داری کمتر از مرحله پیش آزمون (72/1 ± 34/20) بوده است که به معنای وضعیت بهتر عاطفه منفی دانشجویان پرستاری بعد از مداخله بود (001/0 P<و 89/19t=).
نتیجه‌گیری کلی: آموزش خود- شفقت‌ورزی، باعث کاهش معنی‌دار عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری شد. لذا مداخله مذکور می‌تواند به عنوان آموزشی با قابلیت اجرای بالا در دانشکده‌های پرستاری در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت ارتقای سلامت روانی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 891 kb]   (678 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/4/16 | پذیرش: 1400/7/14 | انتشار: 1400/7/14

فهرست منابع
1. Netzer L, Gutentag T, Kim MY, Solak N, Tamir M. Evaluations of emotions: Distinguishing between affective, behavioral and cognitive components. Person Indiv Differ. 2018;135:13-24. [DOI:10.1016/j.paid.2018.06.038]
2. Lv J, Li J, Wang C, Zhao P, Bi Y, Zhang X, Yi R, Li X, Bao J. Positive or negative emotion induced by feeding success or failure can affect behaviors, heart rate and immunity of suckling calves. Physiol Behav. 2018;196:185-9. [DOI:10.1016/j.physbeh.2018.09.006] [PMID]
3. Karreman A, Van Assen MA, Bekker MH. Intensity of positive and negative emotions: Explaining the association between personality and depressive symptoms. Person Indiv Differ. 2013;54(2):214-20. [DOI:10.1016/j.paid.2012.08.040]
4. Evers C, Dingemans A, Junghans AF, Boevé A. Feeling bad or feeling good, does emotion affect your consumption of food? A meta-analysis of the experimental evidence. Neurosci Biobehavl Rev. 2018;92:195-208. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2018.05.028] [PMID]
5. Gilbert P. The origins and nature of compassion focused therapy. Br J Clin Psychol. 2014 Mar;53(1):6-41. [DOI:10.1111/bjc.12043] [PMID]
6. Weurlander M, Lönn A, Seeberger A, Broberger E, Hult H, Wernerson A. How do medical and nursing students experience emotional challenges during clinical placements?. Int J Med Educ. 2018;9:74. [DOI:10.5116/ijme.5a88.1f80] [PMID] [PMCID]
7. Zhang Y, Luo X, Che X, Duan W. Protective effect of self-compassion to emotional response among students with chronic academic stress. Frontiers in psychology. 2016;7:1802. [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01802] [PMID] [PMCID]
8. Barr P. Personality traits, state positive and negative affect, and professional quality of life in neonatal nurses. Journal of Obstetric, Gynecol Neon Nurs. 2018;47(6):771-82. [DOI:10.1016/j.jogn.2018.08.003] [PMID]
9. Hashemi J, Jafari E. The Relationship between Positive and Negative Affect and Metacognitive Beliefs and Procrastination Behavior among Nurses. Journal of Health and Care. 2016;18(3):217-27.
10. Park JJ, Long P, Choe NH, Schallert DL. The contribution of self-compassion and compassion to others to students' emotions and project commitment when experiencing conflict in group projects. Int J Educ Res. 2018;88:20-30. [DOI:10.1016/j.ijer.2018.01.009]
11. Sun X, Chan DW, Chan LK. Self-compassion and psychological well-being among adolescents in Hong Kong: Exploring gender differences. Person Individ Differ. 2016;101:288-92. [DOI:10.1016/j.paid.2016.06.011]
12. Irons C, Lad S. Using compassion focused therapy to work with shame and self-criticism in complex trauma. Australian Clinical Psychologist. 2017;3(1):47-54.
13. Elaine BC, Hollins M. Exploration of a training programme for student therapists that employs Compassionate Mind Training (CMT) to develop compassion for self and others. The Arts in Psychotherapy. 2016;22:5-13.
14. Kurd B. Prediction of nursing students' subjective well-being based on mindfulness and self-compassion. Iranian Journal of Medical Education. 2016;16(34):272-82.
15. Mirzaee E, Shairi MR. Evaluation of effectiveness of mindfulness-based stress reduction model on Positive and Negative Affects and Depression syndrome. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2018;61(1):864-76.
16. Watson D, Clark LA, Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. J Person Social Psychol. 1988;54(6):1063-70. [DOI:10.1037/0022-3514.54.6.1063]
17. Khorami ES, Moeini M, Ghamarani A. The effectiveness of self-compassion training: a field Trial. Global Journal of Medicine Researches and Studies. 2016;3(1):15-20.
18. Esmaeili L, Amiri S, Reza Abedi M, Molavi H. The Effect of Acceptance and Commitment Therapy Focused on Self-Compassion on Social Anxiety of Adolescent Girls. Clinical Psychology Studies. 2018;8(30):117-37.
19. Kord B, Karimi S. The prediction of emotional regulation based on the students' Self-Compassion and body image. Journal of Educational Psychology Studies. 2017;14(28):207-30.
20. Dasht Bozorgi Z. The relationship between Persecution and perfectionism with Academic achievement and Burnout in medical students. Education Strategies in Medical Sciences. 2016;9(1):34-41.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.