جلد 33، شماره 127 - ( دی 1399 )                   جلد 33 شماره 127 صفحات 102-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Olyaiekhachic R, Bozorgnejad M, Haghani S, Khayeri F, Seyedfatemi N. Evaluating the Effect of Positive Self-Talk on Job Stress among Nurses Working in the Emergency Wards. IJN 2020; 33 (127) :89-102
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3392-fa.html
علیائی خاچیک رقیه، بزرگ نژاد مهری، حقانی شیما، خیری فریدون، سیدفاطمی نعیمه. ارزشیابی اثر خودگویی مثبت بر استرس شغلی پرستاران در بخش‌های اورژانس. نشریه پرستاری ایران. 1399; 33 (127) :89-102

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3392-fa.html


1- کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه روانپرستاری و پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 021-43651722 Email:seyedfatemi.n@iums.ac.ir
چکیده:   (2254 مشاهده)
زمینه و هدف: در پرستاران بخش اورژانس استرس شغلی می‌تواند موجب بروز واکنش‌هایی مانند اضطراب، بی قراری، بیزاری از کار، غیبت و بیماری شود. خودگویی یکی از مهارت‌های روان شناختی است. در خودگویی مثبت فرد به ذهن خود دستور می‌دهد تا رفتار و تفکرات خود را جهت دهد و همه منابع را برای موفقیت فراهم کند. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی اثر خودگویی مثبت بر استرس شغلی پرستاران در بخش‌های اورژانس انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه ارزشیابی، 62 نفر از پرستاران بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی در مانی دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل حضرت رسول اکرم (ص)، فیروزگر، شهدای هفتم تیر شرکت کردند. جمع آوری داده‌ها از مهر ماه 98 آغاز و پایان آذر ماه به اتمام رسید. از هر مرکز 11 نفر در گروه کنترل و 11 نفر در گروه آزمون به طور تصادفی و به شیوه قرعه کشی انتخاب شدند. در نهایت 33 نفر در گروه آزمون و 33 نفر در گروه کنترل قرار داده شدند و با ریزش جزئی 32 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در گروه آزمون تا پایان مطالعه مشارکت کردند. شرکت کنندگان در مطالعه فرم مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس استرس شغلی پرستاران(ENSS)  را تکمیل کردند. برای گروه کنترل مداخله‌ای انجام نشد. سه هفته بعد از پیش آزمون، مقیاس استرس پرستاران (پس آزمون) مجدداّ توسط گروه کنترل تکمیل شد. بعد از اتمام نمونه‌گیری در گروه کنترل پرستاران گروه آزمون انتخاب و پس از تکمیل ابزارهای گردآوری داده‌ها به مدت دو هفته (یک جلسه در هفته) از ساعت 14-8 در کارگاه خودگویی مثبت شرکت کردند. یک هفته پس از برگزاری کارگاه، مجدداّ ابزار گردآوری داده‌ها توسط گروه آزمون تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل،تی زوجی وکای دو در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین نمره استرس در گروه آزمون بعد از مداخله (08/40 ± 86/95) به طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل (52/40 ± 06/129) می‌باشد که نشان می دهد با آموزش خودگوئی مثبت، استرس گروه آزمون کاهش یافته است و این کاهش از نظر آماری معنی‌داراست (002/0=P). همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین دو گروه از نظر خرده مقیاس‌های استرس شغلی تفاوت معنی‌دار آماری وجود دارد (05/0>P) که نشانگر تأثیر خودگوئی مثبت بر کاهش استرس شغلی می‌باشد.
نتیجه گیری کلی: خودگویی مثبت موجب کاهش استرس شغلی پرستاران بخش‌های اورژانس شد. پیشنهاد می‌شود مدیران و مسئولین پرستاری نسبت به برگزاری کارگاه‌های مدیریت شناختی رفتاری استرس از جمله خودگویی مثبت اقدام نموده و به نوعی به ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری کمک کنند.
متن کامل [PDF 1156 kb]   (901 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/6/29 | پذیرش: 1399/9/29 | انتشار: 1399/9/29

فهرست منابع
1. Sabzi Z, Royani Z, Mancheri H, Aghaeinejad A, Kochaki GM, Kalantari S, Cherehgosha M. The relationship between occupational stress and coping strategies in critical care nurses. Iran Occupational Health Journal. 2017;14(5):45-52.
2. Najafi Ghezeljeh T, Moradi F, Rafii F, Haghani H. Relationship between job stress, sleep quality and fatigue in nurses. Iran Journal of Nursing. 2014;27(89):40-9. [DOI:10.29252/ijn.27.89.40]
3. Salimi A, Bakhtiari SB, Moghim F, Shakarami M, Dovarniya R. Efficacy of Cognitive Behavioral Stress Management Therapy on Job Stressin Nursing Staff in Intensive Care Units. Zanko Journal Of Medical Sciences. 2017;18(57):44-57.
4. Milutinović D, Golubović B, Brkić N, Prokeš B. Professional stress and health among critical care nurses in Serbia. Arch Indust Hygiene Toxicol. 2012;63(2):171-80. [DOI:10.2478/10004-1254-63-2012-2140] [PMID]
5. Amarneh BH. Social support behaviors and work stressors among nurses: a comparative study between teaching and non-teaching hospitals. Behav Sci. 2017;7(1):5. [DOI:10.3390/bs7010005] [PMID] [PMCID]
6. Ratrout HF, Hamdan‐Mansour AM. Secondary traumatic stress among emergency nurses: prevalence, predictors, and consequences. Int J Nurs Pract. 2020;26(1):e12767. [DOI:10.1111/ijn.12767] [PMID]
7. Hosseininejad SM, Aminiahidashti H, Montazer SH, Elyasi F, Moosazadeh M, Ahmadi N. Job burnout among the emergency department nurses of medical training centers affiliated to Mazandaran university of medical sciences. Iranian Journal of Emergency Medicine. 2016;3(4):125-31.
8. Palazoğlu CA, Koç Z. Ethical sensitivity, burnout, and job satisfaction in emergency nurses. Nursing ethics. 2019;26(3):809-22. [DOI:10.1177/0969733017720846] [PMID]
9. Mo Y, Deng L, Zhang L, Lang Q, Liao C, Wang N, Qin M, Huang H. Work stress among Chinese nurses to support Wuhan in fighting against COVID‐19 epidemic. J nurs manag. 2020;28(5):1002-9. [DOI:10.1111/jonm.13014] [PMID] [PMCID]
10. Achour M, Azmi IB, Isahak MB, Nor MR, Yusoff MY. Job stress and nurses well-being: Prayer and age as moderators. Comm Ment Health J. 2019;55(7):1226-35. [DOI:10.1007/s10597-019-00410-y] [PMID]
11. Peña M, Ramos MM, Topa G. Occupational stress in nursing. Multiple group membership from a preventive perspective. Current Psychology. 2019 20:1-9. [DOI:10.1007/s12144-019-00580-8]
12. Walter N, Nikoleizig L, Alfermann D. Effects of self-talk training on competitive anxiety, self-efficacy, volitional skills, and performance: An intervention study with junior sub-elite athletes. Sports. 2019;7(6):148. [DOI:10.3390/sports7060148] [PMID] [PMCID]
13. Ghorbanzadeh B. The Relationship between positive and negative self-talk with competitive anxiety and percentage of correct services during a Volleyball match. Journal of Rehabilitation Medicine. 2016;4(4):116-24.
14. Kimiyaee Asadi F, Jadidian AA, Aslani J. The effect of relaxation and positive self-talk on symptoms of premenstrual syndrome. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology. 2016;3(2):48-53. [DOI:10.17795/ajnpp-40177]
15. Dali MS, Parnabas VA. The effects of self-talk on free throw performance and the level of anxiety among male novice basketball players. Malays J Mov Health Exerc. 2018 29;7(1). [DOI:10.15282/mohe.v7i1.174]
16. Kahrović I, Radenković O, Mavrić F, Murić B. Effects of self-talk strategy in mental training of athletes. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport. 2014;12(1):51-8.
17. Asghari Sharabiani A, Atadokht A. The Effectiveness of Positive Self-Talks on Reducing Test Anxiety in Elementary Students with Dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;4(4):24-33.
18. Babakhanloo A, Jalilvand M, Shoghi B. Effectiveness of Self-Talk Technique and Positive Empathy on Deficient Attitudes, Hopelessness, and Suicidal Thoughts in Women with Breast Cancer. Int J Med Toxicol Forensic Med. 2017;7(1):43-53.
19. Salmani N. Self talk effect on exam anxiety of nursing students. Education Strategies in Medical Sciences. 2013;6(1):13-6.
20. Bardhan R, Heaton K, Davis M, Chen P, Dickinson DA, Lungu CT. A cross sectional study evaluating psychosocial job stress and health risk in emergency department nurses. Int J Environm Res Public Health. 2019 J;16(18):3243. [DOI:10.3390/ijerph16183243] [PMID] [PMCID]
21. Adavi A, Marghmalaki RF, Madmoli Y. The effect of cognitive-behavioral stress management training on perceived stress in females with hypertension. Iranian Nursing Scientific Association. 2017;6(1):56-61. [DOI:10.21859/ijnr-11052]
22. Lauria MJ, Gallo IA, Rush S, Brooks J, Spiegel R, Weingart SD. Psychological skills to improve emergency care providers' performance under stress. Ann Emerg Medic. 2017;70(6):884-90. [DOI:10.1016/j.annemergmed.2017.03.018] [PMID]
23. French SE, Lenton R, Walters V, Eyles J. An empirical evaluation of an expanded nursing stress scale. J Nurs Measur. 2000;8(2):161-78. [DOI:10.1891/1061-3749.8.2.161]
24. Babanataj R, Mazdarani S, Hesamzadeh A, Gorji MH, Cherati JY. Resilience training: Effects on occupational stress and resilience of critical care nurses. Int J Nurs Pract. 2019;25(1):e12697. [DOI:10.1111/ijn.12697] [PMID]
25. Gholizadeh M, Khademohosseini S, Nouri J, Ahmaditahoor M. The effect of mindfulness intervention on job stress in nurses of. Crit Care Nurse. 2017;10(3):1-6. [DOI:10.5812/ccn.57555]
26. Sampson MJ. Intervention Effects of a Cognitive Behavioral Skills Building Program on Newly Licensed Registered Nurses(Doctoral dissertation, The Ohio State University). 2019. [DOI:10.1097/NNA.0000000000000792] [PMID]
27. Farahani M, Ebadie Zare S. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Anger Management Training on Aggression and Job Satisfaction on Nurses Working in Psychiatric Hospital. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2018 28;20(2). [DOI:10.5812/zjrms.55348]
28. Salimi A, Bakhtiari SB, Moghim F, Shakarami M, Dovarniya R. Efficacy of Cognitive Behavioral Stress Management Therapy on Job Stressin Nursing Staff in Intensive Care Units. Zanko Journal of Medical Sciences. 2017;18(57):44-57.
29. Shadinger D, Katsion J, Myllykangas S, Case D. The Impact of a Positive, Self-Talk Statement on Public Speaking Anxiety. College Teaching. 2020;68(1):5-11. [DOI:10.1080/87567555.2019.1680522]
30. Tully S, Tao H. CE: Original research: Work-related stress and positive thinking among acute care nurses: A cross-sectional survey. AJN The American Journal of Nursing. 2019;119(5):24-31. [DOI:10.1097/01.NAJ.0000557886.73585.d2] [PMID]
31. Galanis E, Hatzigeorgiadis A, Zourbanos N, Theodorakis Y. Why self-talk is effective? Perspectives on self-talk mechanisms in sport. InSport and Exercise Psychology Research 2016 Jan 1. [DOI:10.1016/B978-0-12-803634-1.00008-X]
32. Kahrović I, Radenković O, Mavrić F, Murić B. Effects of self-talk strategy in mental training of athletes. Facta Universitatis, Ser: Phys Educ Sport. 2014;12(1):51-8.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb