همانطور که در جدول شماره 4 مشاهده میشود، سطح نگرش در مورد ایمنی بیمار و حیطههای آن در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی شهر مشهد دارای میانگین کل 55/60±53/10 بود.
باتوجهبه اینکه برای دامنههای با امتیاز بیشتر یا مساوی 75 نگرش مثبت و برای دامنههای با امتیاز کمتر از 75 نگرش غیرمثبت در نظر گرفته شد؛ بنابراین نگرش در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی مشهد غیر مثبت (کمتر از 75) ارزیابی شد. در جدول شماره 4، شاخصهای عددی نگرش کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی در مورد نگرش ایمنی و حیطههای آن موردبررسی قرارگرفته است. همانطور که مشاهده میشود کمترین و بیشترین میانگین نگرش بهترتیب در حیطههای «درک مدیریت» با میانگین 58/13±45/16 و «شناخت استرس» با میانگین 59/90±62/18 بود.
در جدول شماره 5، سؤالات مربوط به پرسشنامه نگرشهای ایمنی خدمات فوریتهای پزشکی به همراه میانگین نمره و انحرافمعیار آن قرار داده شده است.
همانطور که ملاحظه میشود، در بعد شرایط ایمنی بیشترین نمره مربوط به سؤال »خطاهای پزشکی در این مرکز اورژانس بهخوبی تحت کنترل هستند« با میانگین 3/23 و انحرافمعیار 0/959 و کمترین نمره مربوط به سؤال «در مورد عملکردم بازخوردهای مناسب دریافت میکنم« با میانگین 2/74 و انحراف معیار 0/960 و در بعد شرایط کار گروهی بیشترین نمره مربوط به سؤال »کارکنان اینجا بهعنوان یک تیم هماهنگ باهم خوب کار میکنند» با میانگین 3/55 و انحراف معیار 0/918 و کمترین نمره مربوط به سؤال »اختلافاتی که در این مرکز اورژانس به وجود میآید بهطور مناسب حل میشوند (بهطور مثال نه اینکه حق با چه کسی است، بلکه چه چیزی برای بیمار بهتر است)» با میانگین 2/75 و انحرافمعیار 1/038 بود.
در بعد شناخت استرس بیشترین نمره مربوط به سؤال «وقتی فشار کاری من زیاد میشود، عملکردم دچار مشکل میشود» با میانگین 3/71 و انحراف معیار 1/034 و کمترین نمره مربوط به سؤال »بهاحتمالزیاد در وضعیتهای دشوار یا پرتنش بیشتر مرتکب خطا میشوم» با میانگین 3/21 و انحرافمعیار 1/045 و در بعد مدیریت بیشترین نمره مربوط به سؤال »مدیریت بهطور آگاهانه ایمنی بیماران را به خطر نمیاندازد» با میانگین 3/03 از 5 و انحرافمعیار 0/912 و کمترین نمره مربوط به سؤال «مدیریت این مرکز اورژانس از تلاشهای روزانه من حمایت میکند» با میانگین 2/39 از 5 و انحرافمعیار 1/015 بود.
در بعد شرایط کاری بیشترین نمره مربوط به سؤال «تمام اطلاعات ضروری برای درمان بیماران بهطورمعمول در اختیار من قرار دارد» با میانگین 3/29 و انحرافمعیار 0/955 و کمترین نمره مربوط به سؤال »این مرکز اورژانس بهصورت سازندهای مشکلات کارکنان را پیگیری میکند» با میانگین 2/21 و انحرافمعیار 0/992 و در بعد رضایت شغلی بیشترین نمره مربوط به سؤال »افتخار میکنم که در این مرکز اورژانس کار میکنم» با میانگین 3/56 و انحرافمعیار 0/985 و کمترین نمره مربوط به سؤال «روحیه در این مرکز اورژانس بالا است« با میانگین 2/98 و انحرافمعیار 1/047 بود.
بحث
نتایج نشان می دهد نگرش در مورد ایمنی بیمار و حیطههای آن در بیشتر کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی شهر مشهد غیرمثبت بود. براساس یافتهها، غیرمثبتترین و مثبتترین نگرش نسبت به ایمنی بهترتیب در حیطههای درک مدیریت و شناخت استرس بود. براساس نتایج کارکنان موردمطالعه نگرش مثبتی به مدیریت نداشته که میتواند به عدمحمایت لازم مدیریت و کمبود تعداد نیروها به نسبت حجم کاری مرتبط باشد. مدیریت نقش بسزایی در فعالسازی و تقویت فرهنگ ایمنی بیمار و توصیه به یادگیری از خطاها و تشویق نمودن بر کار تیمی دارد [28] و کمبود توجه مدیریت به این مسائل در اورژانس پیش بیمارستانی باتوجهبه تنشهای بسیار بالای شغلی طبیعتاً موجب افزایش خطاهای پزشکی و ایجاد صدمات جبرانناپذیری برای بیمار و کارکنان خواهد شد. برای ارتقاء فرهنگ ایمنی باید ارتباط و همکاری بین کارکنان درمانی و مدیریت وجود داشته باشد [21].
برای اینکه یک برنامه ایمنی بیمار موفقیتآمیز باشد، به رهبری قوی نیاز است. برای بنای یک فرهنگ ایمنی مثبت، نیاز است که مدیران آشکارا متعهد به ایمنی بیمار باشند و حتی بهعنوان یک مدل برای ایمنی بیمار باشند [29]. مدیران بایستی با در اولویت قرار دادن نیازهای همکاران خود، به طرق مختلف از انتظارات آنان آگاه شوند و در جهت بهبود کیفیت خدمات ارائهشده ازطریق بالا بردن استانداردها گام بردارند. همچنین با بهکارگیری مدیریت کیفیت و برگزار کردن دورههای آموزشی مناسب برای کادر درمان، جدیدترین استانداردهای عملکردی و روشهای درمانی را بیاموزند تا بتوان گام بزرگی در راستای کاهش خطاهای پزشکی ازطریق آموزش و ارتقای آگاهی کارکنان درزمینه ایمنی بیمار برداشت [30].
در این مطالعه کارکنان عملیات اورژانس پیش بیمارستانی در حیطه شناخت استرس نگرش مثبتیتری داشتند، هرچند میانگین نمره در حدود متوسط بود. این موضوع میتواند بدینجهت باشد که تنش و فشار کاری بالا در مراقبتهای پیش بیمارستانی موجب خستگی کارکنان میشود. فشار کاری بالا از دیگر عوامل مؤثر بر کاهش ایمنی بیمار است. بارکاری کارکنان بالینی در سازمانهایی که تعداد نیروهای آنها کم است، زیاد بوده که این موضوع میتواند منجر به بیخوابی، خستگی مفرط و به دنبال آن منجر به خطای عملکردی و کیفیت نامناسب خدمات ارائهشده شود [31].
در تأیید این بحث، نتایج پژوهشی در استرالیا خطاهای پزشکی ناشی از خستگی را 3 تا 10 درصد از خطاهای پزشکی که در سال اخیر اتفاق افتاده است، تشکیل میدهد [30]. شانس ایجاد نگرش ایمنی مثبت در پرستارانی که در شغل خود تقاضای فیزیکی بالاتری را تجربه میکنند، 0/86 درصد کمتر از پرستارانی است که در شغل خود تقاضای فیزیکی کمتری را تجربه میکنند. تقاضای فیزیکی بالا در پرستاران از یکسو عامل ایجادکننده استرس و نارضایتی شغلی و از سوی دیگر عامل کاهش کارایی و تأثیر بر روابط پرستاران با بیماران تلقی میشود، بنابراین لحاظ کردن سیاستها، شیوهها و روشهای مدیریتی کارآمد برای جلوگیری از افزایش تقاضاهای روانشناختی و فیزیکی مرتبط با کار، فرهنگ ایمنی پرستاران را افزایش میدهد و درنهایت سبب شکلگیری رفتارهای ایمن از سوی این گروه خواهد شد [32].
نتایج مطالعه گاویلی و همکاران نشان داد فرهنگ ایمنی در کارکنان فوریتهای پزشکی 115 شهرستان سنندج در سطح پایین است که با مطالعه حاضر همسو است [33]. کلمنس و همکاران در مطالعهای در کلینیکهای ارائه مراقبتهای اولیه در اسلوونی به این نتیجه رسیدند که نیمی از کارکنان، نگرش منفی نسبت به ایمنی داشتند و در حیطه شرایط کار گروهی دارای مثبتترین نگرش و در حیطه رضایت شغلی دارای غیرمثبتترین نگرش ایمنی بودند [34] که از این نظر همسو با مطالعه کنونی نیست. در تبیین تفاوت در نتایج 2 مطالعه میتوان گفت ویژگیهای جمعیت موردمطالعه یعنی جنسیت و رشته تحصیلی در 2 پژوهش متفاوت بودند. بدینصورت که در این مطالعه بیشتر شرکتکنندگان زن بودند و از رشتههای تحصیلی مختلف بهجز فوریتهای پزشکی از نمونههای موردمطالعه بودند.
یافتههای پژوهش دیگری در پرستاران بخشهای اورژانس و مراقبتهای ویژه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داد مثبتترین نگرش ایمنی در بعد شناخت استرس و غیرمثبتترین مربوط به بعد درک مدیریت و سپس شرایط کاری بود [35]. این یافتهها همسو با مطالعه حاضر هستند، هرچند جامعه آماری 2 مطالعه باهم تفاوت داشتند. یافته مشابه که نشان میدهد حیطه درک مدیریت دارای کمترین نمره نسبت به سایر حیطهها است، در مطالعه وثوقی بر روی تکنسینهای فوریتهای پزشکی در سازمان اورژانس تهران [36]، محفوظپور و همکاران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی پرستاران، تکنسین اتاق عمل، بیهوشی، کارشناس تغذیه، داروسازها، دستیار پزشکی و شاغلین در آزمایشگاه و بخش رادیولوژی [37] و اعتمادینژاد و همکاران بر روی پرستاران شهر بابل [32] به دست آمد.
در مطالعهای در مالزی مشخص شد در بیمارستانهای آموزشی، مثبتترین نگرش نسبت به ایمنی مربوط به حیطه رضایت شغلی و غیرمثبتترین آن مربوط به حیطه شناخت استرس بود [38] که با یافتههای حاضر در تضاد است. تفاوت درنتیجه 2 مطالعه میتواند به تفاوت در نمونه موردپژوهش مربوط باشد. همچنین در مطالعهای بر روی کارکنان فوریتهای پزشکی در شرق کانادا مشخص شد که نگرش ایمنی در حیطه درک مدیریت، مثبتترین نگرش و حیطه شرایط کار گروهی، منفیترین نگرش در میان سایر حیطهها بود [39] که این متفاوت از یافتههای مطالعه حاضر است. تفاوت درنتیجه 2 مطالعه میتواند به تفاوت در سطحبندی کارکنان و بهتبع آن نوع آموزشها و اختلاف در روش مدیریت اورژانس اشاره کرد.
بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، ارتباط بین مشخصات فردی و نگرش کلی نسبت به ایمنی بیمار معنادار نشد. همسو با نتایج این مطالعه، گاویلی و همکاران نیز تأیید کردند بین وضعیت استخدامی، سن و وضعیت تأهل کارکنان اورژانس موردپژوهش با نگرش ایمنی ارتباط وجود نداشت [33]. همچنین شمسالدینی لری و همکاران در 4 بیمارستان دانشگاهی شهر تهران نشان دادند بین سن، وضعیت تأهل و نگرش در مورد ایمنی بیمار ارتباط وجود نداشت [40]. رضایی و همکاران در مطالعه خود در یکی از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان دادند بین سن و نگرش در مورد ایمنی بیمار ارتباط وجود نداشت [41].
محققین نیز در مطالعهای با هدف بررسی شرایط ایمنی در تکنسینهای فوریتهای پزشکی به این نتیجه رسیدند که ارتباط معنادار بین سن و حیطههای مختلف ایمنی بیمار وجود نداشت [36]. وثوقی و همکاران به این نتیجه رسیدند که ارتباط معنادار بین رشته تحصیلی و سابقه کار با ایمنی بیمار وجود نداشت [36]. خادملو و همکاران نشان دادند شرکتکنندگان با سن بالاتر از افراد جوانتر نمره نگرش نسبت به ایمنی بیمار بالاتری داشتند و افراد در محل کار مراکز شهری نسبت به افراد مشغول به کار در مراکز روستایی از نگرش مثبتتری درخصوص ایمنی بیمار برخوردار بودند [31]. نیکنژاد و همکاران به این نتیجه رسیدند که نمره کل نگرش ایمنی و ابعاد آن با سابقه کار رابطه مستقیم دارد [42]. تفاوت در نتایج این مطالعه با پژوهش حاضر به تفاوت در جامعه موردمطالعه و ابزار سنجش متغیر نگرش در مورد ایمنی بیمار مربوط است. هرچند تفاوت در نتایج این مطالعه با پژوهشهای پیشگفت میتواند به تفاوت در جامعه پژوهش مرتبط باشد.
نتیجهگیری
بهطور مشخص انتظار این است که پس از آموزش افراد در مورد ایمنی بیمار، نگرش آنان نسبت به ایمنی افزایش یابد، اما براساس یافتههای این مطالعه، بین نگرش ایمنی بیمار در کل و ابعاد آن بهجز شناخت استرس و متغیر سابقه آموزش در مورد ایمنی بیمار ارتباط وجود نداشت.
در توضیح نتایج مطالعه باید گفت اثر یک برنامه آموزشی به کیفیت آموزشهای ارائهشده و نیز توالی و دفعات تکرار آن آموزشها بستگی دارد. سرسنگی بیان کرده است که چنانچـه آموزش مسائل ایمنی بهصورت دورهای و هدفمند برگزار شـود، میتواند با تأثیر بر سایر ابعاد شرایط ایمنی، باعث بهبود جو ایمنی پرستاران شود [43]. آموزش بایستی مداوم صورت بگیرد تا سازمان به یک فرهنگ ایمنی مثبت پایدار دست یابد. در اورژانس پیش بیمارستانی ضروری است دورههای آموزش در مورد ایمنی بیمار بهدفعات بیشتر و با استمرار صورت گیرد. همچنین نیازسنجی آموزشی در انتخاب دورههای آموزشی، کیفیت بالای دورههای آموزشی و نیز نظارت بر محتوای آموزشی در مورد ایمنی ضرورت دارد. همسو بامطالعه حاضر، مطالعهای به این نتیجه رسید که ارتباط بین آموزش با درک خطر، نگرش و عملکرد ایمنی معنادار نبود و برخلاف انتظار افرادی که دورههای ایمنی را گذرانده بودند، درک خطر و نگرش پایینتری داشتند [44]. در مطالعه عرب و همکاران بر روی تکنسین های اتاق عمل بیمارستانهای دانشگاه تهران مشخص شد که بین نمره ایمنی افراد آموزشدیده و افراد بدون سابقه آموزش در مورد ایمنی اختلاف وجود داشت و نگرش افراد آموزشدیده در مورد ایمنی مثبتتر بود [45].
به نظر میرسد بین موارد گزارش خطا و نگرش در مورد ایمنی بیمار ارتباط وجود داشته باشد، اما براساس یافتههای پژوهش کنونی، بین نگرش در مورد ایمنی بیمار درکل و ابعاد آن با سابقه گزارش خطا ارتباط آماری معنادار وجود نداشت. بررسی موارد گزارش خطا بهصورت خود گزارشدهی انجامشده است، اما لازم است این متغیر براساس یک سیستم گزارشدهی سازمانیافته و سیستم ثبت خطاها در اورژانس پیش بیمارستانی سنجیده شود. باید بیان کرد که در بررسی غیررسمی از پرسشنامه اطلاعات سازمان اورژانس پیش بیمارستانی، هیچ گزارش خطایی در 1 سال گذشته ثبت نشده است. این تفاوت موجود بین موارد ثبتشده در سازمان و موارد گزارششده در این مطالعه میتواند به عدم وجود یک سیستم گزارشدهی سازمانیافته و ثبت خطاها در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی مربوط باشد. شرکتکنندگانی که سابقه گزارش را بیان کردند، ممکن است این گزارش خطا بهصورت شفاهی و یا بهصورت غیررسمی بهدلیل عدم وجود سیستم گزارش خطا و با ترس از عواقب آن در بیش از 1 سال گذشته ارائه شده باشد.
فرهنگ گزارش حوادث، پیشنیاز رسیدن به فرهنگ ایمنی است و تنها در سازمانی ایجاد میشود که محیط غیر تنبیهی داشته باشد. جایی که فرد بتواند خطاهای خود را بدون خجالت بیان کند [46]. پایین بودن بیشازحد گزارشهای خطا احتمالاً بیانگر تمایل کارکنان به گزارش ندادن موارد خطاست [47]. این موضوع در تضاد با نگرش در مورد ایمنی بیمار است. یکی از دلایل این امر میتواند فرهنگ تنبیهی حاکم بر مراکز و ترس کارکنان از عواقب گزارش خطای رخداده باشد. ترس از سرزنش و توبیخ توسط مدیران و ترس از شکایت و اقدامات قانونی بیماران بهعنوان دلایل عدم گزارشدهی حوادث و همچنین عدم وجود سیستم ثبت و گزارشدهی صحیح و کمبود اطلاعات تحقیقی بهعنوان یک مشکل عمده برای سیستم درمانی مطرح است [40].
سابقه انجام خطا براساس خود گزارشدهی بررسی شده است که محدودیت این مطالعه است و ممکن است افراد گزارش دقیقی از سابقه انجام خطا ارائه نکرده باشند. باتوجهبه تعداد بسیار کم مطالعات در حیطه اورژانس پیش بیمارستانی، پیشنهاد میشود مطالعه مشابه چندمرکزی انجام شود تا وضعیت نگرش کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی در مورد ایمنی بیمار با ابعاد گستردهتری بررسی شود. یافتههای پژوهش نشان داد سطح نگرش در مورد ایمنی بیمار و حیطههای آن در بیشتر کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی شهر مشهد غیرمثبت و کمتر از 75 بود. بنابراین ضروری است مسئولین در حوزه ارائه خدمات سلامت پیش بیمارستانی برنامهریزی در راستای بهبود نگرش ایمنی بیمار در کارکنان این حوزه داشته باشند تا بتوانند به هدف خود مبنیبر مدیریت بیماران در شرایط بحرانی و نجات جان انسانها و پیشگیری از صدمات بیشتر به افراد دست یابند.
همچنین لازم است نتایج این پژوهش در فرآیند آموزش کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی موردتوجه مسئولین و برنامهریزان آموزشی قرار گیرد. لازم است بازنگری در سرفصلهای آموزشی پرستاری و فوریتهای پزشکی در راستای ارتقای نگرش آنها در ایمنی بیمار صورت گیرد. همچنین پیشنهاد میشود برای دستیابی به نتایج مطلوب و موفق در طراحی مداخلات مؤثر بر نگرش در مورد ایمنی بیمار در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی، عوامل مرتبط با فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی موردمطالعه قرار گیرد.
توصیه میشود جلساتی توجیهی برای مدیران برگزار شود و در آن بهضرورت پرداختن به ایمنی بیمار تأکید شود. باتوجهبه کاهش کارایی افراد در شرایط خستگی و افزایش احتمال اشتباهات با افزایش حجم مأموریتهای محوله، توصیه میشود تعداد نیروها طبق پیشبینی سند چشمانداز 1404 افزایش یابد تا از فشار کاری بر روی کارکنان کاسته شود.
باتوجهبه نقش گزارش خطاها در کشف عامل ایجاد آن، توصیه میشود در اورژانس پیش بیمارستانی، سیستم گزارش خطا راهاندازی شود و فرهنگسازی مؤثر در راستای گزارش خطا توسط کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی انجام شود.
همچنین باتوجهبه مشغله زیاد کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی، نیاز است علاوهبر ارائه محتوای آموزشی غنی درخصوص ایمنی بیمار به مقوله روش آموزشی متناسب با شرایط این افراد نیز توجه شود.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش با دریافت کد اخلاقی IR.IUMS.REC.1398.221 از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران و با مجوز لازم از اورژانس پیش بیمارستانی مشهد انجام شد.
حامی مالی
این مقاله حاصل پایاننامه کارشناسی ارشد مجید بلوچی، رشته پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران میباشد.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی، نظارت، تهیه پروتکلهای مداخله و محتوای آموزشی، تجزیه و تحلیل دادهها و تفسیر نتایج و تهیه پیشنویس اولیه و نهایی کردن مقاله: طاهره نجفی؛ تهیه پروپوزال، تهیه پروتکل مداخله و مطالب آموزشی، جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل دادهها و تفسیر نتایج و تهیه پیشنویس اولیه و نهایی کردن مقاله: مجید بلوچی؛ تجزیهوتحلیل دادهها و تفسیر نتایج و تهیه پیشنویس اولیه و نهایی کردن مقاله: شیما حقانی.
تعارض منافع
بنابر اظهارنظر نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، مسئولین و کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی مشهد و آقایان محسن زرقانی و امید صبوری تشکر و قدردانی میکنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |