جلد 31، شماره 113 - ( شهریور 1397 )                   جلد 31 شماره 113 صفحات 41-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 03155540021 Email: adib1344@yahoo.com
2- کارشناس ارشد، زایشگاه نیک نفس، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران؛ دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (6287 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت و پویایی برنامه‌های آموزش عـالی پرستاری مستلزم ارزشیابی و بررسی‌های کمی و کیفی مسـتمر و به‌ کار‌بردن نتایج حاصل از ارزشیابی در عمل است. یکی از روش‌های ارزیابی، که در بیشتر نقاط جهان از آن به‌عنوان شرط لازم برای طراحی نظام‌های آموزشـی نـوین استفاده می‌شود، پژوهش‌های تطبیقــی است. مطالعه حاضر به مقایسه شایستگی‌های مورد ‌انتظار از دانشجویان دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه‌های برتر جهان پرداخته است.
روش بررسی: این مطالعه به شیوه توصیفی‌ـ‌ تطبیقی با استفاده از روش Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و ﻣﻘﺎیﺴﻪ انجام شد. اﺑﺘﺪا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ دوره دﮐﺘﺮی ﭘﺮﺳﺘﺎری ایﺮان از سایت وزارت بهداشت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮﺑﻮط به آموزش دکتری پرستاری دانشگاه‌های برتر دنیا (بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای در سطح جهانی)، از سایت دانشگاه‌های مربوطه تهیه شد. سپس برنامه‌ها به‌دقت مطالعه شد. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این پژوهش، جستجوی الکترونیکی در پایگاه‌های داده‌های علمی فارسی و انگلیسی از‌جمله Google scholar، Pub Med، Science Direct، CINAHL، Iran Medex، SID و Magiran از سال 2000 تا 2017 انجام شد.
یافته‌ها: شایستگی‌های مورد ‌انتظار از دانشجویان دکتری تخصصی پرستاری در برنامه‌های دانشگاهای مختلف بررسی‌شده در این پژوهش، توانایی استفاده از پژوهش برای توسعه علم پرستاری، آموزش، رهبری و مدیریت است. برنامه پرستاری ایران از لحاظ در‌ برگرفتن این شایستگی‌ها، نسبت ‌به سایر برنامه‌ها غنی‌تر است. در برنامه جدید تربیت دانشجوی دکتری پرستاری در ایران، سعی شده در کنار انتظارات قبلی مهارت‌های بالینی نیز گنجانده شود؛ با ‌این‌حال، بررسی واحدهای درسی و سرفصل دروس این برنامه نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب این شایستگی‌ها وجود ندارد.
نتیجه‌گیری کلی: غنی‌کردن برنامه آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری و انتظار کسب شایستگی‌های متعدد در دانشجویان، بدون برنامه‌ریزی مناسب غیر ممکن است و می‌تواند به تکرار آموخته‌های قبلی، سردرگمی و در نهایت، بی‌انگیزگی دانشجویان این دوره، عدم بهبود وﺿﻌﯿﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎری ایﺮان و عدم اﻋﺘﻼی رﺷﺘﻪ منجر شود
متن کامل [PDF 662 kb]   (1536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/2/19 | پذیرش: 1397/5/17 | انتشار: 1397/5/17

فهرست منابع
1. Kjellgren KI, Welin C, Danielson E. Evaluation of doctoral nursing programs–A review and a strategy for follow up. Nurse Educ Today. 2005;25(4):316-25. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.02.002] [PMID]
2. Moghadam YH, Atashzadeh-Shoorideh F, Abbaszadeh A, Feizi A. [Challenges of PhD Graduated Nurses for Role Acceptance as a Clinical Educator: A Qualitative Study]. Journal of caring sciences. 2017;6(2):153. [DOI:10.15171/jcs.2017.015] [PMID] [PMCID]
3. Ketefian S, Redman RW. A critical examination of developments in nursing doctoral education in the United States. Rev Lat Am Enfermagem. 2015;23(3):363-71. [DOI:10.1590/0104-1169.0797.2566] [PMID] [PMCID]
4. Melnyk BM. Distinguishing the preparation and roles of doctor of philosophy and doctor of nursing practice graduates: National implications for academic curricula and health care systems. J Nurs Educ. 2013; 52(8):442-8. [DOI:10.3928/01484834-20130719-01] [PMID]
5. Yavuz M. Nursing doctoral education in Turkey. Nurse Educ Today. 2004;24(7):553-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.07.007] [PMID]
6. Wyman JF, Henly SJ. PhD programs in nursing in the United States: Visibility of American Association of Colleges of Nursing core curricular elements and emerging areas of science. Nurs Outlook. 2015;63(4):390-7. [DOI:10.1016/j.outlook.2014.11.003] [PMID]
7. Jafari Asl M, Chehrzed M, Ghanbari A. [Quality of educational services from viewpoint's of nursing and midwifery students of Guilan University based on Servqual model]. Research in medical education. 2014;6(1):50-8. [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.1.50]
8. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H. Future challenges for nursing education–A European perspective. Nurse Educ Today. 2010;30(3):233-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.11.004] [PMID]
9. Ebrahimi S, Gangi Khezerlak A. Comparative study of information and communication technology development strategies in primary education of America, Australia and Iran. International Journal of Basic Sciences & Applied Research. 2015;4(1):1-5.
10. Ministry of Health. phd in Nursing Created by Supreme Council of Planning University of Medical Sciences. (Cited 2018 October 15). Available from: http://mbs.behdasht.gov.ir/uploads/PhD_Parast ari83.
11. Chou K-R, Lin C-F. Navigate the world with college of nursing, Taipei Medical University, Ranked No. 1 nationally in nursing subject, Academic Ranking of World Universities (ARWU). Asia-Pacific journal of oncology nursing. 2018;5(1):127.
12. The Virginia commonwealth university. phd in Nursing Created by VCU University Relations. (updated 2018 October 15cited 2018 October 15). Available from: (https:// www.nursing.vcu.edu/programs/phd/.
13. The Washington State University. PhD in Nursing. Created by: College of Nursing. (cited 2018 October 15) Available from: https:// www .nursing.wsu.edu/academics/phd/. 2017.
14. The Columbia University in the City of New York. PhD Program. Created by: College of Nursing. (cited 2018 October 15) Available from: http://www.nursing.columbia.edu/academics/academic-programs/.
15. The Mercer University. PhD in Nursing. Created by: Georgia Baptist College of Nursing (cited 2018 October 15) Available from: https:// www .nursing.mercer.edu/.
16. The Duke University. PhD Program in Nursing Created by: Duke University School of Nursing (cited 2018 October 15) Available from: http:// www .nursing.duke.edu/academics/programs/phd/.
17. The Johns Hopkins University.PhD in Nursing Created by: School of Nursing at Johns Hopkins University. (cited 2018 October 15) Available from: http://nursing.jhu.edu/.
18. The University of California, Davis. Academics –Ph.D. program Created by: Betty Irene Moore School of Nursing at UC Davis (cited 2018 October 15) Available from: http:// www .ucdmc.ucdavis.edu/nursing/academics/programs/.
19. The University of Texas at Austin. PhD in Nursing Created by: School of Nursing at Austin (cited 2018 October 15) Available from: https://www. nursing.utexas.edu/academics/.
20. The University of Pennsylvania. Doctor of Philosophy in Nursing (PhD).Created by Penn Nursing. cited 2018 October 15) Available from:. http://www.nursing.upenn.edu/academics/doctor-of-philosophy-in-nursing-phd/.
21. The University of Toronto Uo. PhD in Nursing Created by: School of Nursing (cited 2018 October 15) Available from: https://bloomberg.nursing.utoronto.ca/programs/..
22. The University of Maryland. Doctor of Philosophy (PhD). Created by School of Nursing. (cited 2018 October 15) Available from: http://www.nursing.umaryland.edu/academics/doctoral/phd/.
23. The University of Manchester. PhD/MPhil Created by: Faculty of Biology, Medicine and Health (cited 2018 October 15) Availablefrom:https://www.manchester.ac.uk/study/postgraduateresearch/programmes/list/11046/phd-mphil-nursing/all-content/.
24. Ketefian S, Redman RW. A critical examination of developments in nursing doctoral education in the United States. Rev Lat Am Enfermagem. 2015; 23(3): 363–71. [DOI:10.1590/0104-1169.0797.2566] [PMID] [PMCID]
25. Smeltzer SC, Sharts-Hopko NC, Cantrell MA, Heverly MA, Wise NJ, Jenkinson A, et al. Challenges to research productivity of doctoral program nursing faculty. Nurs Outlook. 2014; 62(4): 268–74. [DOI:10.1016/j.outlook.2014.04.007] [PMID]
26. Armstrong DK, McCurry M, Dluhy NM. Facilitating the transition of nurse clinician to nurse scientist: Significance of entry PhD courses. J Prof Nurs. 2017;33(1):74-80. [DOI:10.1016/j.profnurs.2016.06.005] [PMID]
27. Kim MJ, Park CG, McKenna H, Ketefian S, Park SH, Klopper H, et al. Quality of nursing doctoral education in seven countries: survey of faculty and students/graduates. J Adv Nurs. 2015; 71(5): 1098-109. [DOI:10.1111/jan.12606] [PMID]
28. Farahani M, Ahmadi F. [Doctoral nursing students' viewpoints about the nursing PhD curriculum]. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(1):83-92. .
29. Zamanzadeh V, Jasemi M, Mansoori A, Khodabandeh F, Alsadat Hoseini F. [Doctoral nursing students' perspectives towards educational quality of PhD course]. Iran journal of Nursing. 2014;27(89):30-9. .
30. Abbott-Anderson K, Gilmore-Bykovskyi A, Lyles AA. The value of preparing PhD students as research mentors: Application of Kram's temporal mentoring model. J Prof Nurs. 2016;32(6):421-9. [DOI:10.1016/j.profnurs.2016.02.004] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.