جلد 30، شماره 107 - ( شهریور 1396 )                   جلد 30 شماره 107 صفحات 52-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه پرستاری و توانبخشی روانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09125097144 Email: fallahi@uswr.ac.ir
3- استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- دانشجوی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی، اردبیل، ایران
چکیده:   (9855 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تله مدیسین و تله نرسینگ به عنوان یکی از روش‌های مراقبت از راه دور در بهبود مراقبت از بیماران مطرح می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش دانشجویان رشته پرستاری در رابطه با تله مدیسین و تله نرسینگ در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. با نمونه گیری در دسترس 184 نفر ازدانشجویان پرستاری دانشکده‌های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1394انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه Glnkowski بود که پس از انجام روایی و پایایی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 16 و انجام آزمون‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد در میزان دانش تله مدیسین و تله نرسینگ تفاوت معنی‌داری (05/0P<) بین دانشجویان وجود داشت. البته تفاوت معنی‌داری بین تحصیلات و میزان دانش در مورد تله مدیسین وجود نداشت. همچنین 8/81 درصد دانشجویان استفاده از تله نرسینگ را در سیستم بهداشت و درمان ضروری و 3/72 درصد آموزش تله نرسینگ را در کوریکولوم پرستاری ضروری می‌دانستند.
نتیجه‌گیری کلی: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر به نظر می‌رسد بیشتر دانشجویان با واژه تله مدیسین و تله نرسینگ آشنا بوده و نگرش مثبتی نسبت به استفاده از تله نرسینگ دارند، بنابراین پیشنهاد می‌شود این مسئله مورد توجه برنامه ریزان توسعه مراقبت از راه دور قرار گیرد تا با فراهم نمودن زیر ساخت‌ها و تجهیزات لازم، راه را برای استفاده از این فناوری در پرستاری مهیا نمایند.
متن کامل [PDF 793 kb]   (3146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/2/23 | پذیرش: 1396/5/28 | انتشار: 1396/5/28

فهرست منابع
1. Nezamzadeh M, Sagafi A. [Telemedicine and telenursig]. Journal of Bagiyatallah university of Medical sciences. 2010;4(1):7-13.
2. Taheri M,Heidarzade A, Heidari H. Survey of Views of Medical Students on Telemedicine Methods Developed in the Gillan University of Medical Sciences.1st Congress of Information Technology in Health- http://www.civilica.com/Paper-CITH01-CITH01_027.html 2011.
3. Alizadeh A, Mohammadi A, Khademloo M, Hosaini H. [Survey of Views of Medical Students on Telemedicine Methods Developed in the Mazandaran University of Medical Sciences, Iran]. Strides in Development of Medical Education. 2013;10(2):247-59.
4. Mir hosseini, Ziadlou D, Nasiri N. [Services providing centers of kerman university of medical sciences concerning telemedicine]. Journal of hospital. 2014.
5. Gholamhosseini L, Sadegi M, Mehrabi N. [Assessment Functional Aspect of Telemedicine]. Journal of military paramedicine faculty. 2008;1(3):36-43.
6. Glinkowski W, Pawłowska K, Kozłowska L. Telehealth and telenursing perception and knowledge among university students of nursing in Poland. TELEMEDICINE and e-HEALTH. 2013;19(7):523-9. [DOI:10.1089/tmj.2012.0217] [PMID] [PMCID]
7. Masjedi MR, Fadaizadeh L, Hosseini MS, Ebrahimi KMR.Primary Experience of Telemedicine at ShahidBeheshti University of Medical Sciences.Journal of Medical Council of Iran.2013; 31(2):113-8.
8. Souza-Junior VD, Mendes IAC, Mazzo A, Godoy S. Application of telenursing in nursing practice: an integrative literature review. ApplNurs Res. 2016;29:254-60. [DOI:10.1016/j.apnr.2015.05.005]
9. HayaviHaghighi M, Alipour J, Mastaneh Z, Mouseli L. [Feasibility study of telemedicine implementation in Hormozganuniversity of medical sciences]. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 2011;15(2):128-37.
10. Edirippulige S, Smith AC, Young J, Wootton R. Knowledge, perceptions and expectations of nurses in e-health: results of a survey in a children's hospital. J TelemedTelecare. 2006;12(3_suppl):35-8.
11. Nagel DA, Pomerleau SG, Penner JL. Knowing, Caring, and Telehealth Technology: "Going the Distance" in Nursing Practice. J Holist Nurs. 2013;31(2):104-12. [DOI:10.1177/0898010112465357] [PMID]
12. Edirippulige S, Smith AC, Beattie H, Davies E, Wootton R. Pre-registration nurses: an investigation of knowledge, experience and comprehension of e-health. Aust J AdvNurs, The. 2007;25(2):78-83.
13. Schlachta-Fairchild L, Varghese SB, Deickman A, Castelli D. Telehealth and telenursing are live: APN policy and practice implications. J Nurse Pract. 2010;6(2):98-106. [DOI:10.1016/j.nurpra.2009.10.019]
14. Alizade A, Mohammadi A, Hosseini H, Khadmloo M. [A Comparative Study on Medical and Nursing Students Viewpoints about Telemedicine Procedures Development]. Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal. 2014;3(2):81-91.
15. Tubaishat A, Al-Rawajfah OM, Habiballah L, Akhu-Zaheya LM. Exploring changes in nursing students' attitudes towards the use of technology: A four-wave longitudinal panel study. Nurse Educ Today. 2016;38:101-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.12.006] [PMID]
16. Darvish A, Bahramnezhad F, Keyhanian S, Navidhamidi M. [The role of nursing informatics on promoting quality of health care and the need for appropriate education]. Global journal of health science. 2014;6(6):11-18. [DOI:10.5539/gjhs.v6n6p11] [PMID] [PMCID]
17. Ranjbar H, Borhani F, Abaszade A. [Information technology application in medicine and nursing]. Journal of Qualitative research in Health Sciences. 2010;9(1-2):61-7.
18. van Houwelingen CT, Moerman AH, Ettema RG, Kort HS, ten Cate O. Competencies required for nursing telehealth activities: A Delphi-study. Nurse Educ Today. 2016;39:50-62 [DOI:10.1016/j.nedt.2015.12.025] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.