جلد 30، شماره 106 - ( تیر 1396 )                   جلد 30 شماره 106 صفحات 56-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouralizadeh M, Noruzi K, Moradian Z. The Relationship between Attitude and the Exploitation of Information and Communication Technology in Nursing Students. IJN 2017; 30 (106) :46-56
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html
پورعلیزاده ملوک، نورورزی کیان، مرادیان زهرا. ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (106) :46-56

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html


1- استادیار،گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09111343618 Email:pouralizadehm@gmail.com
2- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری، مرکز آموزشی درمانی قائم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (6503 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان معاصر بعنوان یک تکنولوژی مدرن با سرعت در حال گسترش است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه گیری به روش آسان انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 102 نفر از دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان، همدان و علوم بهزیستی و توانبخشی تهران بودند. ابزار مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حسین زاده و همکاران دارای سه بخش چگونگی استفاده از فعالیت‌های رایانه‌ای، فعالیت‌های اینترنتی و نگرش دانشجویان نسبت به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام قرار گرفت.
یافته‌ها: در بررسی ارتباط بین سه حیطه بهره برداری از فعالیت‌های رایانه‌ای، فعالیت‌های اینترنتی و نگرش نسبت به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، نتایج نشان داد ارتباط معنی‌دار و مستقیمی بین فعالیت‌های رایانه‌ای و نگرش (001/0 P< و 51/0 r=) وجود دارد.
نتیجه‌گیری کلی: نتایج پژوهش حاضر حاکی از وجود ارتباط مستقیم در خصوص مهارت‌های رایانه‌ای و اینترنتی در نگرش دانشجویان پرستاری بود. از آنجا که هدف نهایی آموزش پرستاری ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای است، تکرار چنین پژوهش‌هایی به منظور هدایت دانشجویان پرستاری در بهره برداری از فناوری‌های پیشرفته علمی، ضروری می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد در مطالعات آتی به بررسی عوامل تسهیل کننده وموانع استفاده از اینترنت در دستیابی به نتایج تحقیقات و عملکرد مبتنی بر شواهد در گروههای بزرگتری از دانشجویان پرداخته شود.
متن کامل [PDF 831 kb]   (1962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/12/24 | پذیرش: 1396/3/24 | انتشار: 1396/3/24

فهرست منابع
1. Farajollahi M, Zarif Sanaye'ei N. [Information and communication technology based education in higher education]. Education Strategies in Medical Sciences. 2010;2(4):167-71.
2. Valasidou A, Bousiou-Makridou D. The impact of ICTs in education: the case of University of Macedonia students. Journal of Business Case Studies (JBCS). 2011;4(3):29-34. [DOI:10.19030/jbcs.v4i3.4765]
3. Atay S, Arıkan D, Yılmaz F, Aslantürk N, Uzun A. Nursing and midwifery students' attitudes to computer use in healthcare. Nursing Practice Today. 2015;1(3):147-54.
4. Sattari S, Namvar Y, Hajnazari Y. [A Study of the Relationship between Familiarity and use of ICT, and High School Students Academic Achievement in Haris]. Journal of Information and Communication Technologies in Educative science. 2012;3(2):85-103.
5. Shami M. [Knowledge, attitude and application of computer by Bachelor Level Nursing students]. Journal of Institute of Medicine. 2013;34(2):21-7. [DOI:10.3126/joim.v34i2.9046]
6. Sajadi FS, Shokoohi M, Kakoei S, Sheikhi F. [Evaluation of skills and use of computer and internet among professors, postgraduate and undergraduate students in Kerman, Iran]. Strides in Development of Medical Education. 2013;10(2):166-74.
7. Alemán JLF, de Gea JMC, Mondéjar JJR. Effects of competitive computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of knowledge in medical surgical nursing students. Nurse Educ Today. 2011;31(8):866-71. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.12.026] [PMID]
8. Schleyer TK, Thyvalikakath TP, Spallek H, Dziabiak MP, Johnson LA. From information technology to informatics: the information revolution in dental education. J Dent Educ. 2012;76(1):142-53. [PMID] [PMCID]
9. Maleki S, Sanisales Z. [The impact of E-learning on creativity and learning in physiology course in nursing students of Shahrekord University of Medical Sciences]. Future of medical education journal. 2015;5(4):25-9.
10. Achim Na, Al Kassim A. Computer usage: the impact of computer anxiety and computer self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;172:701-8. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.422]
11. Baharestan O, Akbari P, Shaemi BA. [The Analysis of the Impact of Information Technology and Total Quality Management on Organizational Performance]. Journal of Information and Communication Technologies in Educative science. 2011;3(2):47-68.
12. Zamani Manesh H, Khorasani A. [Effect of using educational, management, executive and motivational solutions on information and communication technology application in medical sciences field]. Education Strategies in Medical Sciences. 2012;4(4):203-10.
13. Ayatollahi J, Ayatollahi F, Bahrololoomi R. [Using the internet among dental students in Yazd]. Dent Res J (Isfahan). 2010;7(1):7-11.
14. Maleki Z, Goudarzi M, Mohtashami L, Faghihi B. [Knowledge and Attitudes of Dental Students and Academic Staffs Towards Internet Usage in Dental Training In Shahid Behsheti University of Medical Sciences]. Journal of Dental School Shahid Beheshti University. 2010;28(1):40-6.
15. Lahti M, Hätönen H, Välimäki M. Impact of e-learning on nurses' and student nurses knowledge, skills, and satisfaction: a systematic review and meta-analysis. Int J Nurs Stud. 2014;51(1):136-49. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2012.12.017] [PMID]
16. Miller L, Stimely M, Matheny P, Pope M, McAtee R, Miller K. Novice nurse preparedness to effectively use electronic health records in acute care settings: Critical informatics knowledge and skill gaps. Online Journal of Nursing Informatics (OJNI). 2014;18(2).
17. Hoseinzadeh AH, Mambini I, Dehdashti LM. [Analysis of the useing students of information and communication technology: a study among students of Islamic Azad University Branch of shoshtar]. Social Science Journal of Islamic Azad University Branch of shoshtar. 2012;6(18):105-28.
18. Math PVSB. Response and Attitudes of Undergraduate Nursing students Towards Computers in Health Care. Canadian Journal of Nursing Informatics. 2013;8(3-4).
19. Abtahi S, Feali M. [Evaluation of Skill and Use of Information Technology and Internet among Professors, Postgraduate and Undergraduate Students in Mashhad Dental School in Iran in 2007-2008]. Journal of Mashhad Dental School. 2009;32(4):257-62.
20. Hattab NM, Lahmiti S, Abdelaziz AB, Saidi H, Fikry T. Internet and medical student in Marrakech. Ann Afr Med. 2010;9(2):68-71. [DOI:10.4103/1596-3519.64756] [PMID]
21. Öztürk D, Dinç L. Effect of web-based education on nursing students' urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Educ Today. 2014;34(5):802-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.08.007] [PMID]
22. Frazer C, Sullivan DH, Weatherspoon D, Hussey L. Faculty Perceptions of Online Teaching Effectiveness and Indicators of Quality. Nurs Res Pract. 2017;2017.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb