جلد 19، شماره 47 - ( پائیز 1385 )                   جلد 19 شماره 47 صفحات 15-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

T. Borzuoi, M. Jalalvandi. A Comparative Study of the Effect of Lecturing and Poster presentation about HIV/AIDS on the Knowledge and Attitude of Students. IJN 2006; 19 (47) :7-15
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-186-fa.html
برزویی طاهره، جلالوندی مهناز. مقایسه تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی و پوستر در زمینه بیماری ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان. نشریه پرستاری ایران. 1385; 19 (47) :7-15

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-186-fa.html


چکیده:   (10524 مشاهده)

  زمینه و هدف: ایدز یکی از جدی ترین و کشنده ترین بیماری های عفونی است که باعث می شود فرد مبتلا حتی در مقابل سایر بیماری‌ها و عفونت های جزئی نیز مقاومت نکرده در نهایت پذیرای مرگ شود. شیوع این بیماری در بین نسل جوان که آینده سازان و امید های هر جامعه‌ای محسوب می شوند بالا می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی و پوستر در زمینه ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک انجام شده است.

  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بودند و تعداد 200 نفر از این دانشجویان نمونه پژوهش را تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه‌ای در دو گروه (هر گروه 100نفر) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به‌عمل آمد. سپس جهت یک گروه، برنامه آموزشی به روش سخنرانی و ارائه جزوه آموزشی اجراء شد و جهت گروه دیگر، تعداد 12پوستر با محتوای مشابه جزوه آموزشی به ابعاد 70×100 در زمینه بیماری ایدز در راهروهای دانشکده نصب گردید . سپس از هر دو گروه آزمون نهایی به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی زوج، مستقل و مک‌نمار استفاده شد.

  یافته ها: نتایج آزمون تی زوج نشان داد اختلاف معنی دار آماری بین میزان آگاهی قبل و پس از آموزش با هر دو روش سخنرانی (0001/0 P< ) و پوستر (0001/0 P< ) وجود دارد. همچنین بین نگرش دانشجویان نسبت به ایدز قبل و بعد از آموزش به روش سخنرانی (0 0 01/0 P< ) و پوستر (002/0 P< ) اختلاف معنی دار آماری وجود داشت.

  در مقایسه دو روش، آزمون تی مستقل اختلاف معنی‌دار بین دو گروه در تغییرات میانگین نمرات میزان آگاهی (0001/0 P< ) و نگرش (0 0 01/0 P< ) دیده شد.

  نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش لزوم اجرای برنامه آموزشی مؤثر و منظم را جهت ارتقاء سطح آگاهی و نگرش جوانان در زمینه بیماری ایدز مورد تأیید قرار می دهد.

  

واژه‌های کلیدی: ایدز، دانشجویان، آگاهی، نگرش
متن کامل [PDF 120 kb]   (2541 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1386/5/22 | انتشار: 1385/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb