جلد 27، شماره 89 - ( شهریور 1393 )                   جلد 27 شماره 89 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimian M, Amini R. Comparison of the Effect of Gestalt Therapy and Ellis Cognitive-Behavioral Therapy on Assertiveness of Nursing Students . IJN 2014; 27 (89) :1-11
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1813-fa.html
مقیمیان مریم، امینی راضیه. مقایسه تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس بر ابراز وجود دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (89) :1-11

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1813-fa.html


1- مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران (*نویسنده مسوول). شماره تماس: 09131143254 Email: m-moghimian@iaun.ac.ir
2- مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
چکیده:   (7963 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی ازمهارت های زندگی باعث افزایش عزت نفس، بیان منطقی افکار و احساسات، کاهش اضطراب، بهبود مهارت های ارتباط اجتماعی و ملاحظه حقوق دیگران و در عین حال گرفتن حق خود و در نهایت افزایش میزان رضایت از زندگی و شادکامی می شود . پژوهش حاضر، با هدف مقایسه تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس بر ابراز وجود دانشجویان پرستاری انجام شد.

  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است . از میان80 دانشجوی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در سال تحصیلی 93-1392 که در بدو ورود به دوره کارآموزی در عرصه بودند، کلیه افرادیکه نقص در ابراز وجود داشتند به تعداد 36 نفر با استفاده از پرسشنامه ابراز وجود ASA جدا شده و به صورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه های آزمون شامل گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس، طی 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس آزمون بلافاصله بعد از آموزش با همان ابزار انجام شد و تجزیه و تحلیل داده ها توسط تحلیل کوواریانس، آنالیزواریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD در نرم افزار SPSS ویرایش 20 انجام گرفت .

  یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات ابراز وجود در گروهها، اختلاف معنا داری نداشته اشت (05/0> P ). بعد از مداخله، در هر دو گروه گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس نمرات ابراز وجود به طور معناداری افزایش یافت (05/0 ˂P ). تفاوت نمرات ابراز وجود بین هر یک از گروههای آزمودنی و کنترل معنادار بود (05/0 ˂P ). این افزایش در دو گروه آزمودنی، با هم اختلاف معنا دار نداشت (48/0 = P ).

نتیجه گیری کلی: این پژوهش، تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس را بر افزایش میزان ابراز وجود یکسان میداند . با توجه به نتایج می توان از درمانهای فوق به صورت انتخابی به عنوان شیوه های روان درمانی در جهت کاهش باورها و مؤلفه های ناکارآمد دانشجویان پرستاری استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1527 kb]   (3385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/2/16 | پذیرش: 1393/5/13 | انتشار: 1393/5/13

فهرست منابع
1. Dziegielewski SF. Dsm-iv-tr in Action: John Wiley & Sons; 2010. [PMCID]
2. Hajihasani M, Keanipoor O. [Effectiveness of active music therapy on Assertiveness. Proceedings of the 2th Conference of Iranian Psychological Association]; 2010.
3. Gaddis S. Positive assertive "pushback" for nurses. Iowa Nurse Reporter. 2007; 20(1):17-9.
4. Mc Cabe C, Timmins F. Teaching assertiveness to undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice. 2003;3(1):30-42. [DOI:10.1016/S1471-5953(02)00079-3]
5. McCartan PJ, Hargie OD. Assertiveness and caring: are they compatible? J Clin Nurs. 2004;13(6):707-13. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2004.00964.x] [PMID]
6. Poyrazli S, Arbona C, Nora A, McPherson R, Pisecco S. Relation between assertiveness, academic self-efficacy, and psychosocial adjustment among international graduate students. J Coll Stud Dev. 2002; 43(5): 632-42.
7. Begley CM, Glacken M. Irish nursing students' changing levels of assertiveness during their pre-registration programme. Nurse Educ Today. 2004;24(7):501-10. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.06.002] [PMID]
8. Meamarian R. [The application concepts and theories in nursing]. Tehran: Tarbeat Modares University Pub. 2009; 293-6.
9. McCartan PJ, Hargie OD. Assertiveness and caring: are they compatible? J Clin Nurs. 2004;13(6):707-13. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2004.00964.x] [PMID]
10. Gomes VM, Silva MJPd, Araújo EAC. Gradual effects of therapeutic touch in reducing anxiety in university students. Rev Bras Enferm. 2008;61(6):841-6. [DOI:10.1590/S0034-71672008000600008] [PMID]
11. Lin Y-R, Shiah I, Chang Y-C, Lai T-J, Wang K-Y, Chou K-R. Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students' assertiveness, self-esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nurse Educ Today. 2004;24(8):656-65. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.09.004] [PMID]
12. Liza L. Please Disturb The Session: A Narrative Analysis of 21 ST Century Gestalt Therapists and culture.Unpublished PhD.Thesis,.Univercity of New Mexico State.. 2010
13. Navabinejad SH. [Theories of consulting and group psychotherapy].8rd ed Tehran: semat. 2004.
14. Choopani M, Ahmadi A, Sharifinea MH, Bahrami F. [Effectiveness of Religious group therapy and cognitive- behavior therapy on self- confidence and marital attitudes]. J of Studies in Islam and Psychology. 2010;6(4):31-61.
15. Haji hasani M, Etemadi A, Arean KH. [Effectiveness of Gestalt therapy and Cognitive-behaviors therapy on assertiveness on boy student]. J of Researches of Cognitive –Behavioral Science. 2012;2(3):1-16. [PMID]
16. Shan R, Roderic GH. Education of Assertiveness. Translate by: Shahni Yelagh SH, Rezae A, Pakseresht MJ . Tehran: Shahid chamran university.1998.
17. Jafari E. [Investigation of relationship between self-esteem and Assertiveness] .Avalable from: www.ilamprisons.ir/Attach/,2009
18. Gorgori Rahim B, Mokhtar M. [Effectiveness of Assertiveness education on mental health, social anxiety, Assertiveness and academic performance on student]. Proceedings of the student, 1th Conference on social determinant of health; 2010.
19. Ginzburg DM, Bohn C, Höfling V, Weck F, Clark DM, Stangier U,. Treatment specific competence predicts outcome in cognitive therapy for social anxiety disorder. Behav Res Ther. 2012; 50(12): 747–52. [DOI:10.1016/j.brat.2012.09.001] [PMID] [PMCID]
20. Reilly J, Jacobus V. Students evaluate Carl Rogers and his relationship with Gloria: A brief report. Journal of Humanistic Psychology. 2008;48(1):32-41. [DOI:10.1177/0022167807311944]
21. Vail S, Xenakis N. Empowering women with chronic, physical disabilities: A pedagogical/experiential group model. Social Work in Health Care. 2007;46(1):67-87. [DOI:10.1300/J010v46n01_05] [PMID]
22. Lau WY, Chan CK, Li JC, Au TK. Effectiveness of group cognitive-behavioral treatment for childhood anxiety in community clinics. Behav Res Ther.2010; 48(11):1067-77. [DOI:10.1016/j.brat.2010.07.007] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb