OTHERS_CITABLE دانش و نگرش پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه استان مازندران در مورد اهدای عضو چکیده زمینه و هدف: پرستاران می‌توانند با شناسایی اهدا کنندگان بالقوه عضو در جلب رضایت خانواده‌های آن‌ها برای اهدای عضو نقش مهمی ایفا کنند. هدف این مطالعه تعیین دانش و نگرش پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه استان مازندران در مورد اهدای عضو در سال 1395 است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری سرشماری، 226 پرستار شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان مازندران وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده‌ها از برگه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه دانش و نگرش اهدای عضو Chakradhar استفاده شد. پس از ترجمه پرسشنامه، روایی و پایایی آن تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی و نیز نرم افزار SPSS نسخه 16استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد میانگین نمره دانش و نگرش پرستاران به ترتیب 7/1 ± 3/8 (از 13) و 8/6 ± 6/49 (از 65) بود. همچنین پرستاران 8/63 درصد کل نمره پرسشنامه دانش و 3/76 درصد نمره کل پرسشنامه نگرش را کسب کردند. میزان دانش پرستاران دارای کارت اهدای عضو به طور معنی‌داری بیشتر از پرستاران فاقد کارت بود (003/0P=) و بین نمره نگرش با سابقه کار در بخش مراقبت‌های ویژه ارتباط معنی‌داری وجود داشت (006/0P =  و 216/5F = ). نتیجه‌گیری کلی: پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه دارای دانش و نگرش بالایی در رابطه با اهدای عضو بوده و می‌توانند نقش موثری در تشویق خانواده بیماران با مرگ مغزی و افراد جامعه نسبت به اهدای عضو ایفا کنند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2474-fa.pdf 2017-08-05 1 9 10.29252/ijn.30.107.1 اهدای عضو دانش نگرش پرستار Knowledge and Attitude of the Intensive Care Unit Nurses in Mazandaran Province towards Organ Donation Abstract Background & Aim: Nurses can identify potential donors and obtain the consent of their families for organ donation. The aim of this study was to investigate the knowledge and attitudes of the employed nurses in the Intensive Care Units of Mazandaran province hospitals towards organ donation in 2016. Materials & Methods: This was a descriptive-analytical study. Using census sampling method, 226 Intensive Care Unit nurses from Mazandaran province hospitals were participated in the study. The instruments were demographic form and the Chakradhar’s Knowledge and Attitude questionnaire regarding organ donation. After translating questionnaire, its reliability and validity were confirmed. Data were analyzed by descriptive and inferential statistical tests and SPSS version 16. Results: Our results showed that the mean scores for knowledge and attitude were 8.3±1.7 (out of 13) and 49.6±6.8 (out of 65), respectively. Also, the nurses obtained 63.8% and 76.3% of the maximum achievable score on the knowledge and attitude questionnaire, respectively. The knowledge score for the nurses who had an organ donation card was higher than those who had not (P=0.003), and there was a significant correlation between attitude and work experience in Intensive Care Unit (F=5.216, P=0.006). Conclusion: The Intensive Care Unit nurses have a high level of knowledge and attitude about organ donation, and they can play an important role in encouraging organ donation among community members and the families of brain dead patients. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2474-en.pdf 2017-08-05 1 9 10.29252/ijn.30.107.1 Organ Donation Knowledge Attitude Nurse R Purbahram 1 MS in critical care nursing, Islamic Azad University of Chalus, Mazandaran, Iran. AUTHOR T Ashktorab 2 Professor, Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran Iran. (*Corresponding author) Tel: 0912 236 1149 Email: T.ashktorab@sbmu.ac.ir AUTHOR Z Barazabadi Farahani 3 Instructor, Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran Iran. AUTHOR M Nasiri 4 Assistant Professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش حمل بیمار بر اختلالات عضلانی- اسکلتی کمک بهیاران چکیده زمینه و هدف: عمده ترین مشکل در بیمارستان‌ها که منجر به شیوع اختلالات عضلانی- اسکلتی در بین کارکنان می‌شود مربوط به فعالیت‌هایی است که به منظور حمل و جابجایی بیماران انجام می‌شود. با توجه به اینکه آموزش نقش مهمی در توسعه ایمنی اعضای تیم درمان دارد، لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش چگونگی حمل بیمار بر اختلالات عضلانی- اسکلتی در کمک بهیاران انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی غیر تصادفی (نیمه تجربی) بود که نمونه‌های آن (کمک بهیاران بودند. محیط پژوهش شامل بخش‌های اورژانس، داخلی، جراحی و بخش‌های مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. تعداد شرکت کننده‌ها در گروه کنترل و آزمون 50 نفر بود که با روش نمونه گیری تمام شماری وارد پژوهش شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه اختلالات عضلانی اسکلتی Nordic بود که قبل از مداخله و سه ماه پس از آن توسط شرکت کنندگان پژوهش تکمیل شد. برنامه آموزشی برای گروه آزمون طی سه جلسه در قالب سخنرانی، ایفای نقش، تمرین عملی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با استفاده از اسلاید، نمایش فیلم و کتابچه آموزشی در مورد چگونگی حمل بیمار ارائه شد، سپس داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با بکارگیری روش‌های آماری توصیفی نظیر فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های استنباطی نظیر کای دو، تی مستقل و آزمون فیشر در قسمت یافته‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که توزیع فراوانی اختلالات عضلانی- اسکلتی از نظر درد و بی حسی در گروه آزمون، قبل و سه ماه بعد از برنامه آموزشی، در اندام‌های گردن و شانه (031/0 P=) و کمر (031/0P=) تفاوت آماری معنی‌داری داشت. اما در مقایسه دو گروه کنترل و آزمون قبل و بعد از سه ماه، اختلالات عضلانی- اسکلتی تنها در اندام پا و قوزک پا در واحدهای مورد پژوهش تفاوت آماری معنی‌داری را نشان داد (006/0P=). نتیجه‌گیری کلی: اگر چه برنامه آموزش حمل بیمار ارائه شده در این مطالعه تنها در کاهش توزیع فراوانی اختلالات عضلانی- اسکلتی ناحیه اندام پا و قوزک پا تاثیر گذار بوده و نتوانسته تمامی اختلالات عضلانی- اسکلتی را کاهش دهد، اما این نتایج می‌تواند به دلیل محدودیت زمان لازم برای تمرین مهارت‌های فراگرفته شده، کمبود نیروی انسانی، حجم کاری زیاد و وجود نداشتن ابزارهای الکتریکی و مکانیکی در حمل بیماران بوجود آمده باشد و همچنین ممکن است کارکنان تیم درمانی هنوز بطور کافی و مناسبی اهمیت حمل صحیح بیمار را درک نکرده  باشند در نتیجه نیاز است علاوه بر ارائه آموزش موثرتر عوامل یاد شده نیز مد نظر قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2476-fa.pdf 2017-08-08 10 19 10.29252/ijn.30.107.10 آموزش حمل بیمار اختلالات عضلانی- اسکلتی کمک بهیاران Effectiveness of Patient Handling Training on Musculoskeletal Disorders of Nurses Assistance Abstract Background & Aims: The main problem in hospitals that leads to spread the musculoskeletal disorders among staff is related to the activities that achieved in order to carry and dislocate the patients. Since training has an important role in development of nurse’s safety, this study has done to determine the effect of training about carrying patients on musculoskeletal disorders among nurses assistance. Material & Methods: This study was a non randomize experimental-clinical (quasi-experimental) that nurses assistance were the samples of the study. The research environment included emergency, internal, surgical and parts of the selected educational centers of iran university of medical sciences. The number of participants in  the control and test group was 50, who were entered in to the study by using a complete sampling method. The data collection tools were demographic questionnaire and  the Nordic musculoskeletal disorders questionnaire that were completed by the participants before intervention and 3 months later. The training programme for experimental group was performed during 3 sessions in the form of lectures, role playing, practical exercises, group discussion, question and answer with the use of slides, show clips, training booklet about how to carry patients were presented. Then the data was analyzed with SPSS soft-ware version 16 and using descriptive statistical methods such as frequency,frequency percent,mean and standard deviation and inferential tests such as chi-square, independent t-test and Fisher test. Results: Research results showed that frequency distribution musculoskeletal disorders in terms of pain and numbness in the experimental group before and after 3 months of training program intervention in the neck and shoulder (P=0/031) and back (P=0/008) organs, The difference was statistically significant. But compared with two groups control and experimental before and after the 3 month, musculoskeletal disorders only foot and ankle in nueses aid showed statistically significant statistical differences (P=0/006). Conclusion: Although training program transport patients in this study only in reducing the frequency mean musculoskeletal disorders area of foot and ankle figure and failed to all musculoskeletal disorders , but these results could be due to the limitations need time to practice learned skills, a shortage of manpower, high workload and the lack of mechanical and electrical tools in the transportation of patients has arisen,and also the medical team staff still good enough and correct understanding of the importance of transport patients are not in need. As a result in addition to providing more effective training the abovementioned factors should also be considered.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2476-en.pdf 2017-08-08 10 19 10.29252/ijn.30.107.10 Training Musculoskeletal Disorders Patient Transfer Nurse Assistance M Ashghali Farahani 1 Associate Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Shahryari 2 Master of Nursing student, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09391742866 Email: mohamad_shahryari70@yahoo.com AUTHOR M Saremi 3 Assistant Professor, PhD of Ergonomics, Ergonomics Department, Faculty of Health, Safety and Environment, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran. AUTHOR N Mohammadi 4 Associate Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR H Haghani 5 Senior Lecturer, School of Management and Medical Informatics, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE سبک زندگی در سالمندان سقوط کرده مراجعه کننده به بیمارستان‌های شهر اصفهان چکیده زمینه و هدف: سقوط یکی از مشکلات شایع سلامت سالمندان است که نتیجه‌ی تداخل عوامل خطر فراوانی بوده و سبک زندگی از عوامل خطر رفتاری سقوط می‌باشد؛ بنابراین بررسی مؤلفه‌های سبک زندگی و ویژگی‌های جمعیت شناختی در سالمندان سقوط کرده برای بررسی نقش آنها به منظور پیشگیری از سقوط از اهمیت زیادی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین مؤلفه‌های سبک زندگی در سالمندان سقوط کرده مراجعه کننده به بیمارستان‌های شهر اصفهان انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. شرکت کنندگان 200 نفر از سالمندانی بودند که طی یکسال گذشته پس از زمین خوردگی، به اورژانس بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان در سال 1392 مراجعه کرده و سپس مرخص شده بودند. این افراد به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش سبک زندگی سالم سالمندان بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار  SPSSنسخه 17استفاده شد. به منظور توصیف داده‌ها از شاخص‌های توصیفی عددی و برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: بیشتر سالمندان (70%) در منزل سقوط کرده و 20 درصد آنان دارای سبک زندگی مطلوب بودند. نمره‌ی سبک زندگی در این سالمندان در مؤلفه‌ی ورزش و فعالیت بدنی 5/11 و مدیریت تنش 16/17 بود. میانگین نمره‌ی روابط اجتماعی و بین فردی 67/21، تغذیه سالم 62/36 و مؤلفه پیشگیری از حوادث 73/53 بود.     نتیجه‌گیری کلی: براساس نتایج مطالعه، تنها 20 درصد سالمندان دارای سبک زندگی مطلوب بودند. میزان مؤلفه‌های بررسی شده به جز مؤلفه "پیشگیری از حوادث" در سطح پایینی بود. با توجه به تأثیر سایر عوامل، بهسازی محیط داخل و خارج از منزل و فراهم کردن خدمات رفاهی اجتماعی جهت پیشگیری از مخاطرات توصیه می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2482-fa.pdf 2017-08-12 20 31 10.29252/ijn.30.107.20 سالمند سبک زندگی سقوط Lifestyle of Fallen Elderly Patients Referred to Isfahan Hospitals Abstract Background & Aim: Falling is one of the most common health problems in elderlies as the result of multiple risk factors interference. Lifestyle is a behavioral risk factor for falling. Hence, studying lifestyle factors and demographic characteristics in falling accidents is very important for prevention of this event. This study aimed to determine the components of lifestyle in fallen elderlies who have referred to hospitals affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. Materials & Methods: This study is a cross-sectional study on 200 elderlies who, following their fall, had referred to 5 selected government hospitals and were discharged afterwards in 2013. These hospitals were affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. The subjects were selected using stratified random sampling. The data collection tools included the demographic data and a questionnaire of healthy lifestyle in elderly people. For data analysis, SPSS v.17 was used. Descriptive statistical test was used to describe the data and  independent t-test, ANOVA and Pearson correlation coefficient were used for analytical analysis. Results: Most of them (70%) fall at home and 20% of them had appropriate life style. The scores of lifestyle components were 11.5 for physical activity and exercise, 17.6 for stress management. The mean score of social and interpersonal relations was 21.67. It was 36.62 for healthy eating and 53.73 for accident prevention.   Conclusion: According to the results of the study, only 20% of the participants had appropriate lifestyle. Most components of lifestyle were low except for “accident prevention”. Hence, with regard to other factors, improving indoor and outdoor environment and providing social welfare services are recommended to prevent falling. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2482-en.pdf 2017-08-12 20 31 10.29252/ijn.30.107.20 Life Style Elderly Fall M Abbasi 1 MS in Geriatric Nursing, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. AUTHOR SSM Daniali 2 Research Institute for Primordial Prevention of Non-communicable Disease, Medicine School Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. AUTHOR M Hazrati 3 Assistant Professor, Community Based Psychiatric Care Research center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09173161002 E mail: hazratim@sumu.ac.ir. AUTHOR
OTHERS_CITABLE وضعیت انجام ماموگرافی و عوامل مرتبط با آن در جمعیت عمومی زنان شهر رشت چکیده زمینه و هدف: سرطان پستان جزء شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است. آزمون ماموگرافی، حساس‌ترین و اختصاصی‌ترین آزمونی است که می‌تواند برای تشخیص زودرس سرطان پستان استفاده شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت انجام غربالگری با ماموگرافی و عوامل مرتبط با آن در جمعیت زنان شهر رشت بود. روش بررسی: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 1000 زن ساکن شهر رشت به روش تصادفی سیستماتیک در سال 94-1393 انجام گرفت. گرد آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات فردی- اجتماعی و وضعیت غربالگری از طریق تماس تلفنی انجام شد. سپس داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPPS نسخه 16 و آزمون‌های آماری تی تست، کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی زنان 18/10 ± 43/49 سال بود. 45 درصد زنان ماموموگرافی را انجام داده بودند. در 80 درصد زنان فواصل تکرار غربالگری بیش از سه سال بود. میانگین سن ماموگرافی23/9 ± 16/44 سال بود. علت انجام غربالگری در 4/68 درصد زنان بررسی وضعیت سلامت ذکر شده بود. دلایل انجام ندادن غربالگری در 3/65 درصد زنان نداشتن هیچگونه مشکل در پستان‌ها و در 4/3 درصد کمبود آگاهی بیان شد. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که بیشتر زنان به ضرورت غربالگری سرطان پستان و انجام آن به صورت منظم پی نبرده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود اقدامات پیشگیرانه به صورت آموزش همگانی به منظور افزایش آگاهی و همچنین فراهم نمودن شرایطی برای انجام ماموگرافی به منظور کاهش شیوع بیماری، بهبود وضعیت سلامت و کاهش هزینه‌های ناشی از درمان سرطان پستان در جمعیت زنان صورت گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2487-fa.pdf 2017-08-15 32 41 10.29252/ijn.30.107.32 بدخیمی پستان غربالگری ماموگرافی Status of Screening by Mammography and its Related Factors in the General Population of Women in Rasht Abstract Background & Aim: Breast cancer is the most common type of cancer in women. Screening by mammography is the most sensitive and specific test that can be used for early detection of breast cancer. The aim of this study was to determine the state of screening by mammography and its related factors in a population of women in Rasht. Materials & Methods: This cross-sectional descriptive and analytical study was conducted on 1,000 women by systematic sampling in Rasht during 2014-2015. Data collection by socio-demographic questionnaire and screening status was done via phone. Then, data were analyzed by SPSS 16 and T-Test, Chi-square test and logistic regression. Results: The mean of the age of women was 49.43  ±10.18 years. 45% of women had done mammography. In 80% of women, repeat screening intervals was more than 3 years. The average age of the first mammography was 44.1 ± 9.2 years. 68.4% of women noted that screening is because of checking their health status. 65.3% of women have announced that they did not do screening because they had no problem, and 3.4% have said that they did not have enough information about screening. Conclusions: The findings of this study revealed that most women do not realize the need for screening and doing that on regular basis. Therefore, it is suggested that preventive measures, as a general education, should be considered in order to raise awareness and provide conditions for mammography to reduce disease prevalence, improve health status, reduce costs resulted from breast cancer among female population. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2487-en.pdf 2017-08-15 32 41 10.29252/ijn.30.107.32 Breast Neoplasm Mammography Screening A Monfared 1 MS in Nursing, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Rasht Branch, Rasht , Iran. AUTHOR A Ghanbari 2 Associate Professor, Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery, Social Determinants of Health Research Center, Guilan University of Medical Science, Rasht , Iran. AUTHOR L Jansar Hosseini 3 MS in nursing, Iranian National Center for Addiction Studies (INCAS), Iranian Institute for Reduction of High-Risk Behaviors, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09112373094 Email: lhoseini@yahoo.com AUTHOR N Norozi 4 MS of nursing, Department of Nursing, Faculty of nursing & midwifery, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE دانش و نگرش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در رابطه با مراقبت از راه دور چکیده زمینه و هدف: تله مدیسین و تله نرسینگ به عنوان یکی از روش‌های مراقبت از راه دور در بهبود مراقبت از بیماران مطرح می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش دانشجویان رشته پرستاری در رابطه با تله مدیسین و تله نرسینگ در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. با نمونه گیری در دسترس 184 نفر ازدانشجویان پرستاری دانشکده‌های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1394انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه Glnkowski بود که پس از انجام روایی و پایایی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 16 و انجام آزمون‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد در میزان دانش تله مدیسین و تله نرسینگ تفاوت معنی‌داری (05/0P<) بین دانشجویان وجود داشت. البته تفاوت معنی‌داری بین تحصیلات و میزان دانش در مورد تله مدیسین وجود نداشت. همچنین 8/81 درصد دانشجویان استفاده از تله نرسینگ را در سیستم بهداشت و درمان ضروری و 3/72 درصد آموزش تله نرسینگ را در کوریکولوم پرستاری ضروری می‌دانستند. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر به نظر می‌رسد بیشتر دانشجویان با واژه تله مدیسین و تله نرسینگ آشنا بوده و نگرش مثبتی نسبت به استفاده از تله نرسینگ دارند، بنابراین پیشنهاد می‌شود این مسئله مورد توجه برنامه ریزان توسعه مراقبت از راه دور قرار گیرد تا با فراهم نمودن زیر ساخت‌ها و تجهیزات لازم، راه را برای استفاده از این فناوری در پرستاری مهیا نمایند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2489-fa.pdf 2017-08-19 42 52 10.29252/ijn.30.107.42 تله نرسینگ تله مدیسین آگاهی نگرش دانشجویان پرستاری Telehealth and Telenursing Knowledge and Attitude among Students of Nursing in Ardebil University of Medical Sciences Abstract Background & Aim: Telemedicine and telenursing are two methods of remote care in improving the quality of patient’s care. The subject of the present study was to examine the knowledge and attitudes of nursing students toward telemedicine and telenursing in Ardebil University of Medical Sciences. Materials & Methods: It was a cross-sectional and descriptive-analytical study. By using convenience sampling method, 184 nursing students were selected from nursing faculties affiliated to Ardabil University of Medical Sciences in 2016. The data were collected, using Glnkowski et al.’s questionnaire that were used after content validity and reliability confirmation. The data were analyzed, using SPSS 16 software, descriptive statistical tests, Spearman correlation coefficient, and Chi-squared test. Results: The results showed significant differences in telemedicine and telenursing knowledge between the nursing students (P< 0.05). However, there was no significant difference between education and knowledge levels on telenursing. Moreover, 81.8% of students considered the use of telenursing in the healthcare system as necessary, and 72.3% believed that telenursing education should be provided in the nursing curriculum. Conclusion: The results showed that the majority of students were familiar with telemedicine and telenursing terms and they had a positive attitude toward telenursing. Thus, it seems that the authorities should consider the development of telenursing through providing the required infrastructure and equipment in order to facilitate using this technology in nursing. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2489-en.pdf 2017-08-19 42 52 10.29252/ijn.30.107.42 Telenursing Telemedicine Knowledge Attitude Nursing Students K Ghorbanzadeh 1 PhD Candidate, Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Fallahi- Khoshknab 2 Associate Professor of Nursing Department,University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences (USWR), Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09125097144 Email:fallahi@uswr.ac.ir AUTHOR S Seyed Bagher Maddah 3 Assitant professor, Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Izadi Darghahlo 4 BS Student of Nursing, Department of Nursing and Midwifery, Ardebil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE کاربرد تکنیک تحلیل ریشه‌ای علل در برر سی علل یک حادثه ناگوار منجر به مرگ در اصفهان: گزارش موردی چکیده زمینه و هدف: خطاهای بالینی، جزو مهم‌ترین چالش‌های تهدید کننده نظام سلامت هستند. بنابراین انجام اقداماتی در جهت کاهش خطر وقوع مجدد وقایع ناگوار ضروری است. تکنیک تحلیل ریشه‌ای علل، یکی از مدل‌های مدیریت خطر می‌باشد که برای تحلیل گذشته نگر داده‌ها به صورت سیستماتیک با هدف تعیین علت یا دلایل اصلی خطا و ضعف در سیستم یا فرآیندهای مرتبط با آن خطا به کار می‌رود. مطالعه حاضر با هدف تحلیل ریشه‌ای دلایل یک حادثه ناخواسته منجر به مرگ در یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر اصفهان در سال 1394 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه گزارش موردی می‌باشد که برای انجام آن از روش تحلیل ریشه‌ای علل استفاده شده است. مطالعه در طی هفت مرحله شامل تعیین واقعه‌ای که باید مورد تحلیل قرار بگیرد، سازماندهی تیمی برای اجرای آن، جمع آوری داده‌های لازم، شناسایی مسائل و جستجوی دلایل وقوع واقعه، ارائه راهکار، اجرای راه حل‌ها و ارزیابی و نوشتن گزارش تحقیق می‌باشد که به مدت نه ماه به طول انجامید. یافته‌ها: بررسی‌ها نشان داد علت اول، اشکال در فرآیند ارائه خدمات، بصورت نبود خط مشی و پروتکل تدوین شده برای نحوه ارجاع بیمار از یک سرویس به سایر سرویس‌ها در بیمارستان بود که باعث اشکال در مدیریت و به عهده گرفتن مسئولیت اداره بیمار گردید. علت دوم ویزیت بیمار توسط متخصصین مختلف بدون در نظر گرفتن وضعیت و سیر علائم بالینی بیمار بود که باعث از دست رفتن اطلاعات کلیدی در سیر علائم بیمار شد. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به سودمند بودن این تکنیک در شناسایی عوامل بروز خطا، می‌توان از آن برای جلوگیری از بروز خطاهای مشابه، رفع نقایص سازمان و اصلاح فرآیندها استفاده نمود و از این راه گامی در جهت ارتقای ایمنی بیماران برداشت. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2490-fa.pdf 2017-08-22 53 61 10.29252/ijn.30.107.53 تحلیل ریشه‌ای علل حادثه ناگوار بهداشتی ایمنی Application Root Cause Analysis Technique in Investigating the Causes of a Fatal Sentinel Event: Case Report Abstract Background & Aim: Medical errors are among the most challenging threats to health systems in all countries. Thus, it is essential to take actions to reduce the risk of sentinel events reoccurrence. Root cause analysis is one of the risk management models, used for retrospective analysis of the root cause or causes of errors and weaknesses in a system or its related processes systematically. This study aimed to analyze the root causes of a sentinel event led to death in one of the hospitals in Isfahan in 2015. Materials & Methods: This is a case report study that analyzes root causes of medical errors.  The study was consisted of seven steps including: determining an event that must be analyzed, organizing a team to run it, gathering relevant data, identifying problems, searching for the causes of the incident, providing solutions, implementing solutions, and assessing and writing research report that lasted for 9 months. Results: The results showed that the first reason was lack of policy and protocol, developed for how to triage patients from one service to other services in the hospital, which caused problems in managing and assuming the responsibility of the patient's administration. The second fundamental problem was the patient’s examination by different specialists regardless of the status and progression of the clinical symptoms of the patient that caused loss of key information in the process of the patient clinical symptoms. Conclusion: Due to the benefits of this technique in identifying the root causes of errors, it can be used to prevent similar errors, eliminate organization defects, correct processes in the organization, and improve patient safety. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2490-en.pdf 2017-08-22 53 61 10.29252/ijn.30.107.53 Root Causes Analysis Sentinel Health Event Safety N Toghian Chaharsoughi 1 Instructor, Nursing & Midwifery Sciences Development Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09133285851 Email:toghiann@gmail.com AUTHOR F Emadi 2 BS in Health Management, Health Quality Improvement Department, Ayatollah Kashani Hospital, Isfahan,Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE سبک مدیریت تعارض مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1394 چکیده زمینه و هدف: تعارض در بخش‌های پرستاری اجتناب ناپذیر بوده و می‌تواند منجر به بروز نارضایتی پرستاران و در نتیجه ارائه خدمات با کیفیت پایین به بیماران شود. مدیریت صحیح تعارض در بخش‌های پرستاری منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین سبک مدیریت تعارض مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی بود که در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری شامل 269 نفر از مدیران پرستاری بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. ابزار مطالعه یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل مدیریت تعارض Thomas-Kilmann بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته‌ها: مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران به هنگام مواجهه با تعارض بیشتر از سبک‌های همکاری، مصالحه و اجتناب استفاده کردند. بین سبک همکاری مدیریت تعارض و سن، سابقه کاری و گذراندن دوره‌های آموزشی مدیریت تعارض مدیران پرستاری و نوع بیمارستان‌ها رابطه آماری معنی‌داری وجود داشت. مدیران با سابقه کاری بیشتر که دوره آموزشی مدیریت تعارض را گذرانده بودند، بیشتر از سبک همکاری استفاده کردند .(05/0(P<. نتیجه‌گیری کلی: ماهیت خدمات پرستاری ایجاب می‌کند که مدیران پرستاری بیشتر از سبک‌های همکاری و مصالحه استفاده کنند. انتخاب افراد دارای تجربه و سابقه کاری کافی برای مدیریت پرستاری و برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب در زمینه مدیریت تعارض نقش بسزایی در کاهش اثرات مخرب تعارض در بخش‌های پرستاری بیمارستان‌ها دارد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2491-fa.pdf 2017-08-27 62 73 10.29252/ijn.30.107.62 تعارض پرستار مدیر سرپرستاران بیمارستان‌های آموزشی Conflict Management Styles of Nurse Managers in Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences: 2015 Abstract Background & Aims: Conflict in nursing profession is inevitable and may result in nurses’ dissatisfaction and low quality services to patients. Proper management of conflicts in nursing may result in an increase in nursing productivity. The aim of this study was to examine the conflict management strategies used by the nurse managers of educational hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Materials & Methods: It was a descriptive and cross-sectional study, performed in 2015. The statistic population included 269 nurse managers of educational hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. The instrument was a self-made questionnaire based on Thomas-Kilmann conflict management model. The SPSS software version 22 was used for statistical analysis of the data, using descriptive and inferential statistics. Results: Nurse managers mainly used collaborating, compromising, and avoiding strategies in management of conflicts. There were significant associations between using collaborating style and nurse managers’ age, work experience, conflict management training courses and type of hospitals. Those managers who had higher work experience and passed conflict management training courses, mostly used collaborating style (P<0.05). Conclusion: The nature of nursing services requires nurse managers to apply more collaborating and compromising strategies for conflict resolution. Appointing well-experienced nurses as nurse managers and training them in conflict management reduce destructive consequences of conflicts in hospitals. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2491-en.pdf 2017-08-27 62 73 10.29252/ijn.30.107.62 Conflict Nurse Managers Head Nurses Affiliated Hospitals AM Mosadeghrad 1 Associate Professor, Health Management and Economics Department, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR A Mojbafan 2 MS. in Health Services Management, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel:02142933006 Email: arezoomojbafan@yahoo.com AUTHOR
OTHERS_CITABLE آگاهی و نگرش پرستاران در زمینه مراقبت از بیماران در مراحل پایان زندگی چکیده زمینه و هدف: پرستاران از جمله کارکنان درمانی درگیر در ارائه مراقبت‌های پایان زندگی می‌باشند. بنابراین، آگاهی و نگرش آنان در این زمینه از ارکان مهم برنامه‌ریزی برای برنامه‌ریزی و اجرای بهتر چنین خدماتی است. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی و نگرش پرستاران در زمینه مراقبت از بیماران در مراحل پایان زندگی می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 240 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی تبریز با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای غیرتصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل آزمون آگاهی و پرسشنامه نگرش Frommelt (Frommelt Attitude Toward Caring FOR Dying Patients) در رابطه با مراقبت از بیماران در مراحل پایان زندگی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده آمار توصیفی و آزمون‌های آماری t مستقل، ANOVA و همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران از مراقبت‌های پایان زندگی (37/4) 26/14 از 29 بود و 7/55 درصد از پرستاران بیان کردند که آموزش کافی در زمینه ارائه این مراقبت‌ها ندیده‌اند. با کسب نمره (79/11) 32/100 از حداکثر نمره 150 نگرش مشارکت کنندگان در زمینه مراقبت از بیماران در مراحل پایانی زندگی مثبت بود. سطح نمره نگرش در کارکنانی که سابقه مراقبت در مراکز مراقبت در منزل را داشتند، بیشتر بود (01/0< P). همچنین میانگین نمره آگاهی در کارکنانی که سابقه مراقبت در مراکز مراقبت در منزل، مراقبت از بستگان نزدیک و تعداد مواجهه بیشتر با بیماران در مرحله پایانی زندگی را داشتند، بیشتر بود. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به آگاهی پایین پرستاران در زمینه ارائه مراقبت‌های پایان زندگی، لازم است برنامه‌های آموزشی جهت ارتقاء دانش پرستاران برگزار گردد. به ویژه با توجه به نگرش مثبت پرستاران در این زمینه، برگزاری چنین آموزش‌هایی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه مراقبت‌های پایان زندگی به شکل تخصصی در ایران باشد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2492-fa.pdf 2017-08-30 74 82 10.29252/ijn.30.107.74 مراقبت‌های پایان زندگی نگرش آگاهی پرستار Knowledge and Attitude of Nurses Toward Caring for End of Life Patients Abstract Background & Aim: Nurses are involved in providing end of life care for end stage individuals. Thus knowledge and attitude of them can be used as a key factor in planning and implementing programs for such care. The purpose of this study was to determine the knowledge and attitude of nurses Toward Caring for End of Life Patients. Materials & Methods: In this cross-sectional study the stratified non-random sampling method was used to select the 240 participant nurses from the teaching hospitals of Tabriz, Iran. Data collection tools were the knowledge test and the Frommelt Attitude Toward Caring For Dying Patients questionnaire. Data analysis was done by descriptive statistics, independent samples T-test, ANOVA, and Pearson correlation. Results: Mean score of nurses' knowledge of end-of-life care was 14.26 (SD=4.37) out of 29. Fifty-five percent of the nurses stated that they have not received sufficient training on providing end of life care. With a score of 100.32 (11.79) of a maximum score of 150, Participants' attitudes toward patient care were positive. The attitude level was higher in staff with an experience of care in home care centers (P<0.01). Also, the average score of knowledge was higher in staff with an experience of care in home care centers, care of close relatives and more exposure to patients at the end of life. Conclusion: Considering the low level of nurses' knowledge about providing end-of-life care, educational programs should be developed to improve the knowledge of nurses. Regarding the positive attitude of the nurses toward such care, training programs can contribute to developing professional end of life care in Iran. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2492-en.pdf 2017-08-30 74 82 10.29252/ijn.30.107.74 End of Life Care Knowledge Attitude Nurses MH Aghaei 1 Nursing PhD student, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09149886941 Email: Mirhosseinaghaei69@yahoo.com AUTHOR A Mohajjel Aghdam 2 Instructor, Department of Medical and Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR S Bodaghi 3 Bs in Nursing, Clinical nurse in Meshkinshahr Valiasr Hospital, Ardebil, Iran AUTHOR S Azami Agdash 4 PhD in Health policy, faculty of Health Management and Information Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR