OTHERS_CITABLE
نقش فرسودگی شغلی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی در پیشبینی کیفیت زندگی پرستاران
چکیده
زمینه و هدف: کیفیت زندگی مطلوب تنها با نداشتن بیماری تعیین نمیشود، بلکه به شرایط روانشناختی دیگری مانند فرسودگی شغلی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی نیز وابسته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فرسودگی شغلی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی در پیشبینی کیفیت زندگی پرستاران انجام شد.
روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی همبستگی بود. جامعه آماری همه پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی شهر تهران در سال 1394 بودند. 400 پرستار به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، انتخاب شدند. پرسشنامههای فرسودگی شغلیMaslach & Jackson، حمایت اجتماعی ادراک شده Zimet و همکارانش، سرسختی روانشناختی Kobasa و کیفیت زندگی World Health Organization ابزار های مورد استفاده در مطالعه بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان و به کمک نرمافزار SPSS نسخه 15 انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد فرسودگی شغلی با کیفیت زندگی پرستاران رابطه معکوس و معنیدار (39/0r=) و حمایت اجتماعی ادراک شده (61/0r=) و سرسختی روانشناختی (45/0r=) رابطه مثبت و معنیداری (01/0P<) با کیفیت زندگی پرستاران داشتند. در مدل پیشبین فرسودگی شغلی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی توانستند 3/59 درصد از تغییرات کیفیت زندگی پرستاران را پیشبینی کنند (593/0=R2).
نتیجهگیری کلی: متغیرهای فرسودگی شغلی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی نقش موثری در پیشبینی کیفیت زندگی پرستاران داشتند. از این رو پیشنهاد میشود مشاوران، درمانگران و برنامهریزان به نشانههای متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامههایی برای بهبود کیفیت زندگی پرستاران طراحی کنند.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2433-fa.pdf
2017-06-03
1
10
10.29252/ijn.30.106.1
فرسودگی
حمایت اجتماعی
سرسختی
کیفیت زندگی
پرستاران
The Role of Job Burnout, Perceived Social Support and Psychological Hardiness in Predicting Quality of Life of Nurses
Abstract
Background & Aim: Appropriate quality of life not only is determined by disease, but also is depends to psychological condition such as job burnout, perceived social support and psychological hardiness. The research aim was to investigate the role of job burnout, perceived social support and psychological hardiness in predicting nurses’ quality of life.
Materials & Methods: The study was descriptive–analysis from type of correlation. The statistical population was including all nurses in Tehran affiliated hospitals in 2015. By multistep cluster sampling method, 400 nurses were selected. The study instruments were the Maslach & Jackson job burnout, Zimet & et al perceived social support, Kobasa psychological hardiness and World Health Organization quality of life questionnaires. Data analysis was performed in SPSS V.15 using coefficient Pearson correlation and multivariate regression analysis using Enter model.
Results: The findings showed that Job burnout (r=-0/39) had a significant negative relationship with nurses’ quality of life also perceived social support (r=0/61) and psychological hardiness (r=0/45) showed a significant positive relationship with nurses quality of life (P<0/01). In a predictor model, job burnout, social support and psychological hardiness could predict 59/3 percent of nurses’ quality of life alterations (R2=0/593).
Conclusion: The job burnout, perceived social support and psychological hardiness variables had effective roles in predicting nurses’ quality of life. Hence, it is proposed that counselors, therapists and planners consider the symptoms of these variables and design appropriate programs to improve nurses’ quality of life.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2433-en.pdf
2017-06-03
1
10
10.29252/ijn.30.106.1
Burnout
Social Support
Hardiness
Quality of Life
Nurses
Z
Rajaei
1
PhD of Public Administration, Department of Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
AUTHOR
H
Shafizadeh
2
Associate Professor, Department of Educational Administration, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
AUTHOR
N
Babaeiamiri
3
Assistant Professor, Department of Psychology, College of Management and Accounting, Yadegar-e-Imam Khomeini (RAH) Shahre Ray Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
A
Amirfakhraei
4
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Young Research and Elite Club, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran (*Corresponding Author). Tel: +989120855881 Email: afakhraei2002@gmail.com
AUTHOR
J
Ashoori
5
PhD of Educational Psychology, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطه آمادگی خودراهبری یادگیری با پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه آمادگی خودراهبری یادگیری با پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1393 میباشد.
روش بررسی: جامعه پژوهش این مطالعه توصیفی همبستگی، شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بوده است. حجم کل نمونه بر اساس روش نمونهگیری طبقهای نسبتی با استفاده از جدول Krejcie & Morgan، 200 نفر تعیین شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسش نامه آمادگی خودراهبری یادگیری fisher و همکاران، پرسش نامه پذیرش یادگیری الکترونیکی بر اساس مدل پذیرش فناوری و از معدل تحصیلی دانشجویان در نیمسال اول 1393 استفاده شد. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16از آزمونهای آماری MANOVA و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف آمادگی خودراهبری یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>). بین مؤلفههای آمادگی خودراهبری یادگیری با پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد (01/0P<) و آمادگی خودراهبری یادگیری پیش بینی کننده مناسبی برای میزان پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد.
نتیجهگیری کلی: با توجه به اهمیت نقش آمادگی خودراهبری، پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری در زمینه عوامل موثر بر آمادگی خودراهبری یادگیری انجام گیرد و دورههای آموزشی برای افزایش آمادگی خودراهبری دانشجویان تشکیل شود.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2435-fa.pdf
2017-06-06
11
22
10.29252/ijn.30.106.11
یادگیری
وضعیت تحصیلی
یادگیری الکترونیکی
دانشجویان
Determining the Relationship Between Self-directed Learning Readiness and Acceptance of E-learning and Academic Achievement of Students
Abstract
Background & Aims: The objective of the present research was to determine the relationship of self-directed learning (SDL) readiness with acceptance of electronic learning and academic progress of nursing and midwifery university students in 2014.
Material & Methods: The study population for this descriptive correlational research included all the M.S. students at Nursing and Midwifery School of Gonabad University of Medical Sciences. The total sample size was calculated to be 200, using the quota stratified sampling method, based on the Krejcie-Morgan tables. To collect data, the Fisher et al.’s self-directed learning readiness scale (2001), the electronic learning scale based on TAM (Technology Admission Model), and academic average of students in the first semester of 2014 was used. To analyze the data by SPSS V.16, the MANOVA statistical tests, and multiple regression analysis were used.
Results: Research results indicated that there is no significant difference between different dimensions of self-directed learning readiness of male and female students (P>0.05). Moreover, self-directed learning readiness has a significant relationship with electronic learning and academic progress (P<0.01). Self-directed learning readiness is also a suitable predictor of the acceptance of electronic learning and academic progress of university students.
Conclusion: Considering the importance of the role of self-directed readiness, it is recommended to carry out further studies on factors influencing self-directed learning. Training courses for increasing the self-directed readiness of university students are also recommended.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2435-en.pdf
2017-06-06
11
22
10.29252/ijn.30.106.11
Learning
Educational status
E-learning
Students
N
Khatib Zanjani
1
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame noor University,Tehran, Iran
AUTHOR
AA
Ajam
2
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame noor University, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09159341880 E-mail: aliakbarajam1387@gmail.com
AUTHOR
S
Badnava
3
MA, Department of Educational Sciences, Payame noor University,Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
چالشهای اجرای فرآیند اعتباربخشی در بیمارستانها: یک مرور روایتی
چکیده
زمینه و هدف: اعتباربخشی یکی ازسیستمهای ارزشیابی استاندارد است که نقش اساسی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت دارد. این تحقیق سعی دارد با بررسی مطالعات و استخراج نتایج آنها، چالشهای موجود در برنامه اعتباربخشی را کشف کند راهکارهای پیشنهادی در جهت رفع آنان ارایه دهد.
روش بررسی: مطالعه در سال 1396 به صورت مروری روایتی انجام شد. مطالب از پایگاههای Google scholar،Scopus ، Ovid،Since Direct، ProQuest، Ovid،PubMed از سال 2004 تا 2016 استخراج شدند. حدود 30 مورد مقاله انگلیسی و فارسی در این زمینه یافت شد، متن هر مقاله چندین بار مطالعه شد و چالشها از مطالعات استخراج و دسته بندی و شرح داده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه در 14 درون مایه دسته بندی شد: استفاده از استانداردهای نامناسب، ابزار نامناسب و روش نامناسب برای ارزیابی سازمانها، افزایش هزینه، نیروی انسانی، آموزش ناکافی، افزایش حجم کار، استرس، نبود انگیزه، فقدان کار گروهی و اطلاع رسانی ناکافی کارکنان، کمبود زمان و مدت پیاده سازی، روش امتیازدهی نامناسب سنجهها، نارضایتی بیماران، کمبود منابع پشتیبان و نحوه پیاده سازی، ذهنیت بازرسی ارزیابان، کپی برداری از استانداردهای اعتباربخشی سایر کشورها، بازنگری نکردن محتوای استانداردها و کمبود تخصیص بودجه از چالشهای موجود در مطالعات مرور شده بود.
نتیجهگیری کلی: سازمانهایی که فرآیند اعتباربخشی در بدنه آموزش، آگاهی و فرهنگ سازمانی آنان نهادینه شود میتوانند به سطح بالاتری از کیفیت در خدمات بهداشتی درمانی برسند. لذا به مسؤولین پیشنهاد میشود برای اجرای موفق برنامه اعنبار بخشی در ایران، تمامی چالشهای شناسایی شده از جوانب مختلف را مطالعه نموده و در برنامهریزیهای خود این نکات را مدنظر قرار دهند.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2439-fa.pdf
2017-06-10
23
34
10.29252/ijn.30.106.23
اعتبار بخشی
ارزشیابی
خدمات سلامت
استاندارد
Challenges in the Implementation Accreditation Process in the Hospitals: a Narrative Review
Abstract
Background & Aims: Accreditation is one of the standard assessment systems that plays an essential role in improving the quality of health services. This study tries to explore the challenges in the accreditation program by reviewing the studies and extracting their results and proposing solutions to address them.
Materials & Methods: This study was performed in 2017 as a narrative review. Articles were extracted from databases of Google scholar, Scopus, Ovid, Since Direct, ProQuest, Ovid, and PubMed from 2004 to 2016. About 30 articles were found in English and Persian, the text of each article was assessed several times and challenges of the studies were extracted, described, and classified
Results: The results of this study were categorized under 14 themes: using inappropriate standards, inappropriate tools and inappropriate method for evaluating organizations, increasing costs, human resources, inadequate training, increasing workload, stress, lack of motivation, lack of teamwork and inadequate information of staff, shortage of time and duration of implementation, inappropriate scoring method, patient dissatisfaction, lack of backup resources and implementation method, subjective view of evaluators, copy of accreditation standards of other countries, not reviewing the content of the standards, and lack of budget allocation
Conclusion: Organizations that institutionalize the accreditation process in the body of their education, awareness and organizational culture can reach a higher level of quality in health services. Therefore, it is recommended to the authorities to read all the identified challenges and consider these points in their planning.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2439-en.pdf
2017-06-10
23
34
10.29252/ijn.30.106.23
Accreditation
Evaluation
Health Service
Standards
Z
Salehi
1
PhD Candidate in Nursing, School of Nursing & Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
H
Payravi
2
Professor of Nursing, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 912 516 0897 Email: Hamidpayravi@yahoo.com
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
آگاهی و نگرش مادران نسبت به تربیت جنسی کودکان پیش دبستانی
چکیده
زمینه و هدف: ﺗﺮﺑیت ﺟﻨﺴﯽ یکی از دﺷﻮارﺗﺮین و ﺣﺴﺎسﺗﺮین اﻧﻮاع ﺗﺮبیت در خانوادهﻫﺎ میباشد. در این میان میزان آگاهی و نوع نگرش والدین به ویژه مادر بیشترین ﻧﻘﺶ را در تربیت رفتارهای جنسی سالم کودک در سالهای پیش از مدرسه دارد. مطالعه حاضر به منظور تعیین آگاهی و نگرش مادران نسبت به تربیت جنسی کودکان پیش دبستانی انجام گرفته است.
روش بررسی: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ 200 مادر دارای کودک پیش دبستانی از مراکز سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران از طریق نمونه گیری چند مرحلهای به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا به صورت خودایفا جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و جداول فراوانی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین آگاهی مادران 04/4 ± 56/28 (دامنه نمرات: 40- 0) و میانگین نگرش آنان 45/7 ± 85/49 (دامنه نمرات: 75- 15) بود که نشان دهنده میزان آگاهی و نگرش متوسط مادران نسبت به تربیت جنسی کودک پیش دبستانی بود. بین نگرش مادران با سطح تحصیلات ارتباط معنیداری وجود داشت (001/0>P ).
نتیجهگیری کلی: با توجه به آگاهی و نگرش متوسط مادران نسبت به تربیت جنسی کودکان پیش از دبستان، تدوین محتوای آموزشی مناسب و راهکارهایی جهت افزایش آگاهی و نگرش مادران ضروری به نظر میرسد.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2441-fa.pdf
2017-06-12
35
45
10.29252/ijn.30.106.35
آگاهی
نگرش
تربیت جنسی
مادر
کودک پیش دبستان
Knowledge and Attitude of Mothers toward Preschool Sexual Education
Abstract
Background & Aims: Sex education is one of the most difficult and most sensitive types of education. Meanwhile, parents' knowledge and attitudes, especially mothers, has the most important role in the education of healthy sexual behavior to children in pre-school. For this purpose, this study was conducted to evaluate knowledge and attitude of mothers towards preschool sex education.
Materials & Methods: In this descriptive study, 200 mothers of preschoolers were selected from health centers under the affiliation of Iran University of Medical Sciences, using multi-stage random sampling. Data were collected by valid and reliable self-administered questionnaires through self-report. Then data were analyzed, using SPSS software (v.23) and frequency tables.
Results: The results of this study showed that the mean score of mothers' knowledge was 28.56 ± 4.04 (Range: 0-40) and the mean score of attitude was 49.85 ± 7.45 (Range: 15-75) that represents the average knowledge and attitude of mothers. There was a significant relationship between attitudes and educational level (P > 0.001).
Conclusion: Given the mothers' average knowledge and attitude towards pre-school sex education, it seems necessary to develop appropriate educational contents and strategies to increase mothers' knowledge and attitude.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2441-en.pdf
2017-06-12
35
45
10.29252/ijn.30.106.35
Knowledge
Attitude
Sexual Education
Mother
Preschool
K
Mobredi
1
Midwifery MS Student. Iran University of Medical Science, International Campus, Tehran, Iran
AUTHOR
SB
Hasanpoor Azgahdy
2
Assistant Professor. Department of Reproductive Health and Midwifery, Faculty of nursing and midwifery, Iran University of Medical Science. Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 021-88882886 Email: hasanpoorbatool@yahoo.com
AUTHOR
L
Amiri Farahani
3
Assistant Professor. Department of Reproductive Health and Midwifery, Faculty of nursing and midwifery, Iran University of Medical Science. Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری
چکیده
زمینه و هدف: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان معاصر بعنوان یک تکنولوژی مدرن با سرعت در حال گسترش است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه گیری به روش آسان انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 102 نفر از دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای علوم پزشکی گیلان، همدان و علوم بهزیستی و توانبخشی تهران بودند. ابزار مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حسین زاده و همکاران دارای سه بخش چگونگی استفاده از فعالیتهای رایانهای، فعالیتهای اینترنتی و نگرش دانشجویان نسبت به فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام قرار گرفت.
یافتهها: در بررسی ارتباط بین سه حیطه بهره برداری از فعالیتهای رایانهای، فعالیتهای اینترنتی و نگرش نسبت به فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، نتایج نشان داد ارتباط معنیدار و مستقیمی بین فعالیتهای رایانهای و نگرش (001/0 P< و 51/0 r=) وجود دارد.
نتیجهگیری کلی: نتایج پژوهش حاضر حاکی از وجود ارتباط مستقیم در خصوص مهارتهای رایانهای و اینترنتی در نگرش دانشجویان پرستاری بود. از آنجا که هدف نهایی آموزش پرستاری ارتقای صلاحیتهای حرفهای است، تکرار چنین پژوهشهایی به منظور هدایت دانشجویان پرستاری در بهره برداری از فناوریهای پیشرفته علمی، ضروری میباشد. پیشنهاد میگردد در مطالعات آتی به بررسی عوامل تسهیل کننده وموانع استفاده از اینترنت در دستیابی به نتایج تحقیقات و عملکرد مبتنی بر شواهد در گروههای بزرگتری از دانشجویان پرداخته شود.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.pdf
2017-06-14
46
56
10.29252/ijn.30.106.46
دانشجوی پرستاری
دانش
نگرش
اینترنت
رایانه
The Relationship between Attitude and the Exploitation of Information and Communication Technology in Nursing Students
Abstract
Background & Aims: The use of information and communication technology as a modern technology is rapidly expanding in current world and has been known. The aim of this study was to investigate the relationship between nursing students’ attitudes and the exploitation of information and communication technologies.
Materials & Methods: This was a correlational study conducted using the convenience sampling method. The study participants were 102 undergraduate and postgraduate nursing students from Gilan and Hamedan Universities of Medical Sciences; also School of Rehabilitation affiliated to Tehran University of Medical Sciences. The data collection instrument was a questionnaire by Hosseinzadeh et al. including the use of computer activities, Internet activities, and students’ attitudes towards information and communication technology. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics using the SPSS software version 16.
Results: The assessment of relationship between the use of computer activity, Internet activity and attitude towards information and communication technologies revealed a positive and significant correlation between the use of computer and attitude (r= 0.51, P <0/001).
Conclusion: The results of the study indicated a positive correlation between nursing students’ attitudes and computer and internet skills. As the major goal of nursing education is professional competency, therefore, similar research is needed for guiding nursing students in using advance scientific technologies. It is suggested that future studies should address facilitators and barriers to Internet use in the pursuit of research and evidence-based practice in the bigger students’ and nurses’ groups.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2447-en.pdf
2017-06-14
46
56
10.29252/ijn.30.106.46
Keywords: Nursing student
Knowledge
Attitude
Internet
Computer
M
Pouralizadeh
1
Assistant Professor, Department of Nursing, Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. (*Corresponding author) Tel: 98-9111343618 Email:pouralizadehm@gmail.com
AUTHOR
K
Noruzi
2
Associate Professor, Department of Nursing, School of Rehabilitation, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Z
Moradian
3
Associate Professor, Department of Nursing, School of Rehabilitation, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه کیفیت زندگی و حس انسجام در مادران دارای نوزاد نارس و ترم
چکیده
زمینه و هدف: تولد یک نوزاد زودرس رویدادی پر تنش برای والدین است که بر کیفیت زندگی خانواده، به ویژه مادر اثرگذار است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی و حس انسجام مادران دارای نوزاد نارس و ترم انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقایسهای بوده که با استفاده از نمونه گیری دسترس، 50 مادر دارای نوزاد نارس و 50 مادر دارای نوزاد ترم وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه 13- SOC بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، دقیق فیشر و آنالیز واریانس تحت برنامه نرمافزاری SPSS نسخه 19 انجام گرفت.
یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که در گروه مادران دارای نوزاد ترم احساس سلامت جسمی، بیشتر از مادران دارای نوزاد نارس بود (05/0(P<. در گروه مادران دارای نوزاد ترم، بین تمام ابعاد کیفیت زندگی با حس انسجام ارتباط معنیدار آماری وجود دارد (05/0< P). این ارتباط به جز در بعد سلامت جسمانی در گروه مادران دارای نوزاد نارس نیز وجود دارد.
نتیجهگیری کلی: مادران دارای نوزاد نارس نیازمند کمک و برنامه ریزیهای مناسب جهت ارتقاء کیفیت زندگی در بعد سلامت جسمانی و حس انسجام میباشند.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2450-fa.pdf
2017-06-17
57
67
10.29252/ijn.30.106.57
کیفیت زندگی
حس انسجام
نوزاد نارس
نوزاد ترم
Quality of Life and Sense of Coherence in the Mothers with Term and Preterm Infants
Abstract
Background & Aim: The birth of a preterm infant is a stressful event for parents and affects the quality of life especially in mothers. The present study aimed to compare the quality of life and sense of coherence among the mothers with term and preterm infants.
Methods & Materials: This is a comparative study conducted on 50 mothers with term infant and 50 mothers with preterm infant. Data collection instruments were the WHO Quality of Life questionnaire and SOC-13 questionnaire which were evaluated in the two groups. T test, exact Fisher test, Chi-square and analysis of variance were used to analyze the data on the SPSS software version 19.
Results: The study revealed that the sense of physical health among the mothers with term infant was higher than that of the mothers with preterm infant (P<0.017). In the group of mothers with term infant, there was a statistically significant relationship between all the dimensions of quality of life and sense of coherence (P<0.001),which was also reported in the group of mothers with preterm infant, except for physical health dimension (P<0.499).
Conclusion: In terms of the physical health dimension of quality of life, mothers with preterm infant need appropriate care and planning to enhance their quality of life and sense of coherence.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2450-en.pdf
2017-06-17
57
67
10.29252/ijn.30.106.57
Quality of life
Sense of Coherence
Preterm Infant
Term Infant
S
Khanjari
1
Assitant Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
SS
Mosavipoor
2
MS in Neonatal Intensive Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09122868938 Email: somayyeh.mosavipoor@gmail.com
AUTHOR
F
Oskouie
3
Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
H
Haghani
4
Senior Lecturer, School of Management and Medical Informatics, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
موانع ارتقای پرستاران زن به پستهای مدیریتی در بیمارستان «مطالعه موردی: بیمارستان امام خمینی اردبیل»
چکیده
زمینه و هدف: با وجود توانمندی بالای زنان، در بسیاری از عرصههای شغلی شاهد حضور کمرنگ زنان در پستهای شغلی مدیریتی هستیم. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع ارتقای زنان پرستار در پستهای مدیریتی انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی بود و جامعهی آماری آن، همه پرستاران شاغل زن در بیمارستـان امام خمینی (ره) شهر اردبیل در سال 1393 بودند که 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه موانع ارتقای زنان به پست مدیریتی kattara استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: در بررسی نقش هر حیطه در روند عدم ارتقاء شغلی، به ترتیب سهم عوامل تبعیض جنسیت 013/9 درصد، کلیشه جنسیت 279/8 درصد، روابط در کار 175/8 درصد، حمایت خانواده 924/5 درصد، تضاد بین کار و فرهنگ 842/5 درصد، سقف شیشهای 775/5 درصد، حمایت رهبر 660/5 درصد، تفاوت شخصیتی 640/4 درصد، تبعیض در دسترسی به شبکه 434/4 درصد و تضاد بین کار و خانواده 404/4 درصد بود.
نتیجهگیری کلی: تبعیض جنسیتی اختلاف قابل توجهی در تسهیم پستهای مدیریتی بین مردان و زنان بوجود آورده است. لازمه پر کردن فاصله بین این اختلاف، توجه جدی مدیران و مسئولان به قابلیتهای زنان در پستهای مدیریتی است. از طرفی دیگر خودباوری زنان، برقراری روابط خوب کاری با زنان و کمک به ایجاد نگرش مثبت در آنها نسبت به تواناییهاشان، میتواند برخی مسائل و مشکلات را در خصوص ارتقاء زنان به پستهای بالاتر مرتفع کند.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2463-fa.pdf
2017-06-20
68
77
10.29252/ijn.30.106.68
پست مدیریتی
پرستاران زن
بیمارستان
Barriers to the Female Nurses’ Progression to Management Positions in the Hospital “Case Study: Imam Khomeini Hospital of Ardabil”
Abstract
Background & Aims: Despite the women’s high levels of capability in many areas of occupation, their presence in management positions is inconspicuous. The purpose of this study was to identify the barriers to female nurses’ progression to management positions.
Material & Methods: The research was a descriptive, analytical study. The statistical population was all the nurses working at Imam Khomeini hospital in Ardabil 2014. A total of 150 participants were selected using the stratified random sampling. To collect the data, the Kattara’s questionnaire on the barriers to female nurses’ progression to management positions was used. The exploratory factor analysis was employed to analyze the data using the SPSS software version 16.
Results: The assessment of the role of each domain in the process of job progression showed that respectively, gender discrimination 9.01%, gender stereotype 8.27%, work relationships 8.17%, family support 5.92%, work-culture conflict 5.84%, the glass ceiling 5.70%, leader support 5.66%, personality difference 4.34%, discrimination in access to the network 4.43%, and work-family conflict 4.40 %played a role in the process of job progression.
Conclusion: Gender discrimination had a significant difference in the distribution of management positions between men and women. In order to fill the gap, attracting attention of managers and authorities to women’s capabilities in the management positions is needed. Moreover, enhancing women’s self-esteem, having good work relationship with women and helping them to make a positive attitude towards their capabilities can solve the problems related to the female nurses’ progression to management positions.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2463-en.pdf
2017-06-20
68
77
10.29252/ijn.30.106.68
Management Post
Female Nurses
Hospital
B
Mohajeran
1
Assistant Professor, Department of Educational Management, Urmiya University, Urmiya, Iran
AUTHOR
S
Derakhshanfard
2
M.A of Educational Management, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09145969108 Email:s.derakhshanfard@gmail.com
AUTHOR
G
Sayah
3
Instructor, PayameNoor University, Urmiya, Iran
AUTHOR
A
Behbodiyan
4
M.A of Educational Planing, Department of Educational SciencesTabriz Branch, Islamic Azad University, University, Tabriz, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارتباط سلامت معنوی و میزان اضطراب در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1393
چکیده
زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایعترین مشکلات روحی در جوامع امروزی است. امروزه نقش سلامت معنوی در کاهش اختلالات روحی از جمله اضطراب مورد توجه بسیاری از روان شناسان دینی قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین سلامت معنوی و اضطراب دانشجویان، در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود که 233 نفر از دانشجویان پرستاری، مامایی و فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در آن شرکت داشتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سلامت معنوی Palutzian و Ellisonو اضطراب Beck بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t-test دو نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخه 20، تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سلامت معنوی دانشجویان پرستاری و مامایی و فوریت در حد متوسط (70/14 ± 97/98) و میانگین اضطراب آنها (70/13 ± 58/24) کم بود. همچنین بین سلامت معنوی و میزان اضطراب، همبستگی معکوس (398/0- = (rوجود داشت.
نتیجهگیری کلی: یافتهها اهمیت پرداختن به موضوع معنویت در بین دانشجویان پرستاری، مامایی و فوریت پزشکی را مورد تاکید قرار میدهد. با توجه این که برخورداری از سلامت معنوی موجب کاهش اضطراب میشود، لازم است برای ارتقای سطح معنویت دانشجویان و کاهش اضطراب آنها، برنامه ریزیهای لازم صورت گیرد.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2466-fa.pdf
2017-06-24
78
86
10.29252/ijn.30.106.78
سلامت معنوی
اضطراب
دانشجویان
پرستاری
مامایی
The Relationship between Spiritual Well-being and Anxiety Levels in the Students of School of Nursing and Midwifery in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2015
Abstract
Background & Aim: In modern societies, anxiety is one of the most common mental health problems. Nowadays, the attention of many religious psychologists has been drawn to the role of spiritual well-being in reducing mental disorders, including anxiety. The present study was designed to investigate the spiritual well-being and anxiety among the students in the School of Nursing and Midwifery at Rafsanjan University of Medical Sciences.
Materials & Methods: This research was a cross-sectional and descriptive-analytic study in which 233 nursing, midwifery, and medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences participated. The instruments were the Palutzian & Ellison’s Spiritual Well-Being Scale and Beck Anxiety Inventory. The obtained data were analyzed in the SPSS-20, using Pearson correlation coefficient and two-sample t-test statistical analysis.
Results: The average spiritual well-being of nursing and midwifery students is moderate (98.97 ± 14.7) and their average anxiety was low (24.58 ± 13.7). Moreover, there was a negative correlation between spiritual health and anxiety (r= -0.398).
Conclusion: According to the results, it is important to pay attention to spiritual health in nursing, midwifery, and medical emergency students. The spiritual health well-being causes anxiety decrement; thus, to promote spiritual health and reduce anxiety in students, it is necessary to make proper plans.
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2466-en.pdf
2017-06-24
78
86
10.29252/ijn.30.106.78
Spiritual Health
Anxiety
Students
Nursing
Midwifery
N
Rahimi
1
. Instructor, Dept. of Nursing, Nursing and Midwifery School, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. (*Corresponding Author). Tel:0344256961 Email:nedarahimi90@yahoo.com
AUTHOR
Z
Asadolahi
2
Instructor, Dept. of statistical, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Kerman, Iran
AUTHOR
A
Afsharipour
3
BS in Nursing, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft Rafsanjan, Kerman, Iran
AUTHOR