OTHERS_CITABLE تأثیر کاربرد مدل مراقبت مشارکتی بر کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به آسم   چکیده   زمینه و هدف: آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن جهان است که با وجود پیشرفت‌های پزشکی هنوز از مشکلات عمده نظام‌های بهداشت و درمان به شمار می‌رود. از اهداف برنامه های مراقبت پرستاری، بهبود کیفیت زندگی است. این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر مدل مراقبت مشارکتی بر کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به آسم انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی است که در بخش‌های داخلی بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سال 1391 انجام شد. از بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به بخش تعداد 80 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 40 نفری آزمون و کنترل تقسیم شدند. مداخله در طول سه ماه برای گروه آزمون شامل مراحل انگیزش، آماده سازی، درگیر سازی، و ارزشیابی صورت گرفت. گروه کنترل مراقبتهای معمول بخش را دریافت کردند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به آسم، شامل 4 بعد اصلی کیفیت زندگی: جسمی، روحی روانی، اجتماعی و محیط زندگی استفاده شد. داده‌ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS ویراست 20 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، t زوجی، t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی (از 2/12 ± 3 /46 به 2/9 ± 93/72 در گروه آزمون و از 1/13 ± 1/41 به 8/13 ± 5/41 در گروه کنترل) پس از مداخله افزایش داشت و بین ابعاد آن (جسمی، روحی روانی و اجتماعی، محیط زندگی) در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (05/0> p ). نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج، استفاده از این مدل در مراقبت و درمان بزرگسالان مبتلا به آسم توصیه می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1782-fa.pdf 2014-05-28 1 10 10.29252/ijn.27.88.1 مدل مراقبت مشارکتی آسم کیفیت زندگی The Effect of Partnership Care Model on the Quality of Life of Adults with Asthma   Abstract   Background & Aims: Asthma is one of the most common chronic diseases in the world and despite medical advances it is still a major problem for healthcare systems. Improving the quality of life is one of the objectives of the nursing care programs. This study was done to evaluate the effect of partnership care model on the quality of life of patients with Asthma.   Material & Methods: It was a clinical trial which was conducted in 2012, in medical wards of Imam Khomeini Hospital of Jiroft University of Medical Sciences. Using convenience sampling method, 80 hospitalized patients were selected and randomly assigned into experimental and the control groups. During a period of 3 months, intervention including the stages of motivation, preparation, engagement, and evaluation was performed. The control group just received routine care. Data was collected by Quality of Life Questionnaire for adults including 26 questions on the four major dimensions of the quality of life : physical , psychological, social and living environment and was analyzed by Chi-Square, paired samples t-test, independent samples t- test and ANOVA using SPSS-PC (v.20).   Results: There was a significant difference between the two groups in terms of the mean quality of life score (from 46.3 ± 12.2 to72.93 ± 9.2 in the experimental and 41.1 ± 13.1 to 41.5 ± 13.8 in the control group). There was also significant differences between the dimensions of quality of life including physical, psychological, social, and environmental aspects in the two groups (P<0.05).   Conclusion: According to the findings, this model could be recommended for caring of asthmatic patients. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1782-en.pdf 2014-05-28 1 10 10.29252/ijn.27.88.1 Partnership Care Model Asthma Quality of life F Daneshi 1 Master degree, Medical Surgical Nursing.Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran AUTHOR S Sabzevari 2 Assisstant professor, Neuroscience Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. (٭Corresponding author). Tel: +98-3433205219 Email: S_Sabzevari@kmu.ac.ir AUTHOR B Pooraboli 3 PhD, Public Health group, School of,Nursing & Midwifery, Kerman University of Medical Sciences Kerman, Iran AUTHOR M ShojaeiShahrokhababdi 4 Master degree in Biostatistics, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه سبک های دلبستگی و سلامت روان در میان پرستاران   چکیده   زمینه و هدف: سبک های دلبستگی از منابع درون فردی هستند که می توانند سطوح تنش و ناتوانی را در شرایط ناگوار تعدیل کنند و اثر منفی تنش زا را کم رنگ تر جلوه دهند. سبک های دلبستگی اهمیت پیش بینی کنندگی زیادی در بهداشت روانی دارند. از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سلامت روان در میان پرستاران است.   روش بررسی: نوع تحقیق توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری، کلیه پرستاران بیمارستان امیرالمومنین شهرستان شهرضا است که با استفاده از فرمول کوکران 114نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان است. تحلیل داده های پژوهش درسطح آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس،آزمون t و رگرسیون) با استفاده از SPSS نسخه 19 صورت گرفت.   یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سبک های دلبستگی ایمن به میزان (2/3 ± 70/0) بالاتر از حد متوسط فرضی و سبک ناایمن اجتنابی به میزان (54/2 ± 76/0) و ناایمن دوسوگرا به میزان (62/2 ± 77/0) پایین تر از حد متوسط فرضی است. همچنین میانگین و علائم جسمانی به میزان (43/9 ± 46/4)، علائم اضطرابی (00/9 ± 69/5) و علائم اجتماعی (14/13 ± 56/3) با نقطه برش (6) بالاتر از حد متوسط است اما علائم افسردگی به میزان (58/4 ± 33/3) پایین تر از نقطه برش است. همچنین میانگین سلامت روان پرستاران به میزان (20/36 ± 3/11) بالاتر از نقطه برش فرضی (23) است. نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه نشان داد که سبک­های دلبستگی نقش مهمی در سلامت روان پرستاران ایفاء می‌کند. نتایج نشان داد از میان سبک های دلبستگی، فقط سبک ناایمن دوسوگرا قابلیت پیش بینی سلامت روان را دارند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1785-fa.pdf 2014-11-16 11 21 10.29252/ijn.27.88.11 سلامت روان سبک های دلبستگی پرستاران Relationship between Attachment Styles and Mental Health among Nurses   Abstract   Background & Aim: Attachment styles are among interpersonal resources that can help to reduce stress levels in adverse conditions and decrease the negative impact of stress. Attachment styles are important in predicting mental health. Therefore, the main purpose of this study was to study the relationship between attachment styles and mental health among nurses.   Material & Methods: It was a descriptive- correlational study. The research population included all nurses in Shahreza Amir Almomenin Hospital. Using Cochran formula, 114 nurses were selected by simple random sampling method. To gather data, two questionnaires were used including general health questionnaire (GHQ) a nd adult attachment inventory (AAI). Data was analyzed by inferential statistics (ANOVA, t-test and Regression analysis) using SPSS-PC (v. 19).   Results: The finding showed that the mean score of secure attachment style (3.2 ± 0.70) was higher than hypothesized average (3) and avoidant (2.54 ± 0.76) and insecure ambivalent attachment (2.62 ± 0.77) were lower than hypothesized average (3). Also mean scores of physical symptoms (9.43 ± 4.46), anxiety (9.00 ± 5.69) and social symptoms (13.14 ± 3.56) were higher than cut-off point (6) but depressive symptoms (4.58 ± 3.33) were lower than cut-off point (6). The findings also revealed that the mean score of nurses’ mental health (36.3 ± 11.30) was higher than cut-off point (23). Conclusion: The results of the study showed that attachment style s play a key role in nurses’ mental health. The findings also revealed that only ambivalent attachment style had the ability to predict mental health. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1785-en.pdf 2014-11-16 11 21 10.29252/ijn.27.88.11 Mental Health Attachment Styles Nurses F Sedigh Arfaei 1 PhD of Psychology, Faculty of Hum antic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran AUTHOR H Rahimi 2 PhD of Educational management, Faculty of Hum antic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98 09133064430 Email: dr.hamid.rahimi@gmail.com AUTHOR Z Ghodusi 3 Master student of Educational Psychology, Faculty of Hum antic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت پرستاران با نقش میانجی اهداف شغلی فردی آنان   چکیده   زمینه و هدف: هر گروه از کارکنان در محیط کار دارای اهداف شغلی فردی هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی‌گری تحقق اهداف شغلی فردی در رابطه بین عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت بود.   روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع ارتباطی و جامعه آماری آن، کلیه پرستاران زن بیمارستان الزهرای اصفهان در سال 1392 بودند که از میان آنها 208 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش مقیاس عدالت سازمانی Niehoff & Morman، پرسشنامه اشتیاق شغلی Utrecht، پرسشنامه محقق ساخته‌ی تحقق هدف‌های شغلی فردی و پرسشنامه رفتار سازمانی مثبت Nguyen & Nguyen بودند. اثرات مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از آزمون توزیع نرمال و نیز روش Bootstrap در برنامه ماکرو SPSS ،Preacher & Hayes مورد آزمون قرار گرفتند.   یافته ها: یافته‌ها نشان دهنده اثرات مستقیم و غیر مستقیم تحقق هدف های شغلی فردی در رابطه بین عدالت سازمانی با اشتیاق ‌شغلی و رفتار سازمانی مثبت بود (05/0 p<). نتیجه گیری کلی: نتایج این پژوهش تلویحات مهمی برای مدیران بیمارستان ها در جهت استقرار عدالت سازمانی و متعاقبا ایجاد اشتیاق ‌شغلی و رفتار سازمانی مثبت در بین پرستاران دارد. عدالت سازمانی از طریق تحقق بخشیدن هدف های شغلی فردی پرستاران با میزان رفتار سازمانی مثبت (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) و اشتیاق شغلی مرتبط است؛ بنابراین مدیران بیمارستان ها می توانند از همه منافعی که رفتار سازمانی مثبت و اشتیاق شغلی در پی دارند، بهره مند شوند . http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1788-fa.pdf 2014-05-28 22 33 10.29252/ijn.27.88.22 عدالت هدف‌ شغلی پرستاران Relationship among Organizational Justice, Work Engagement and Positive Organizational Behavior of Nurses via Mediation of their Personal Career Goals   Abstract   Background & Aim: Each group of staff has their individual career goals in work place. The aim of the study was to determinate mediational role of personal career goals attainment in relation to organizational justice, work engagement and positive organizational behavior.   Material & Methods: It was a correlational study. The statistical population was all female nurses working in Isfahan Alzahra hospital in 2013. Among them 208 nurses were recruited by stratified proportion to size random sampling method. The research instruments were organizational justice inventory (Niehoff & Moorman, 1993), Utrecht Work Engagement scale (2002), a researcher made personal career goals attainment tool and positive organizational behavior (Nguyen & Nguyen 2011). The direct and indirect effects were examined using Normal distribution test and Bootstrap procedure in Preacher and Hayes (2004) SPSS Macro program (2004).   Results: The findings indicated direct and indirect effects of career goals attainment in relation to organizational justice, work engagement and positive organizational behavior (P < 0.05). Conclusion: The results have significant implications for managers of hospitals toward establishing organizational justice and consequently, creating career engagement and positive organizational behavior among the nurses. The organizational justice is related to positive organizational behavior (hope, optimism, self-efficacy, and resiliency) and work engagement through the personal career goals attainment. Therefore, hospital managers can benefit from all profits of positive organizational behavior and work engagement. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1788-en.pdf 2014-05-28 22 33 10.29252/ijn.27.88.22 Justice Career goals Nurses M Keyvanar 1 Associate, Health Management and Economics Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran AUTHOR S Shahpouri 2 MA, Dept. of psychology, School of Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. (٭Corresponding author). Tel: +98 09357136925 Email: s.shahpori@gmail.com AUTHOR HR Oreyzi 3 Associate professor, Dept. of Psychology, School of Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آموزش خود مراقبتی بر کنترل عوارض عمل جراحی تانسیلکتومی در کودکان 6 تا 12 سال   چکیده   زمینه و هدف: خودمراقبتی به عنوان یکی از مفاهیم مهم پرستاری کودکان، خانواده و کودک را در مدیریت عوارض پس از تانسیلکتومی توانمند می­سازد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کنترل عوارض تانسیلکتومی در کودکان سن مدرسه پس از ترخیص از بیمارستان‏های شهر همدان بود.   روش‏بررسی: در این کارآزمایی بالینی، 68 کودک 6 تا 12 سال بستری در دو بیمارستان بعثت و شهید مطهری شهر همدان جهت تانسیلکتومی به همراه والد مراقب به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ‏صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون (هر گروه 34 زوج) تقسیم شدند. برای گروه آزمون مداخله شامل آموزش فردی کودک و والد شب قبل از عمل صورت گرفت و پیگیری تلفنی در سه روز اول پس از ترخیص انجام شد. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، چک ‏ لیست سنجش شدت درد شامل مقیاس نمره دهی عددی و صورتک های ونگ- بکر و پرسشنامه ثبت وقایع منزل بود. داده‏ها توسط SPSS نسخه 16، با استفاده از آزمون­های آنالیز واریانس با اندازه­های تکراری، آزمون‏های تعقیبی، تی مستقل و کای دو تحلیل شدند.   یافته‏ها: بین میانگین نمرات شدت درد ‏(0/01>p) و درد بعد از بلع ‏‏(0/01 >p)، دفعات مصرف مایعات (05/0> p )، دفعات مصرف مسکن (001/0 >p) و به‏کارگیری روش­های غیردارویی کاهش درد ‏‏(0/001>p) پس از ترخیص کودکان گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی ‎ دار آماری وجود داشت. به‏جز اشتها (05/0> p ) بین کودکان دو گروه از نظر سایر تغییرات رفتاری، عوارض داروهای ضددرد، درجه حرارت بدن و کیفیت خواب شبانه تفاوت معنی دار آماری دیده نشد.   نتیجه گیری کلی: آموزش خودمراقبتی به کودک و والدین بر کنترل عوارض شایع ناشی از عمل جراحی تانسیلکتومی کودکان در منزل موثر بود . بر این اساس پیشنهاد می‏گردد تا در مطالعات بعدی به بررسی تاثیر آموزش خود مراقبتی بر بروز عوارض دراز مدت تانسیلکتومی در کودکان و توانمند سازی والدین در کنترل درد و عوارض پس از سایر جراحی های سرپایی پرداخته شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1791-fa.pdf 2014-06-03 34 45 10.29252/ijn.27.88.34 خود مراقبتی تانسیلکتومی آموزش قبل از جراحی کودکان عوارض The Effect of Self- care Education on the Control of Post Tonsillectomy Complications in 6 -12 years Old Children   Abstract  Background & Aim: Self- care, as an important pediatric nursing concept, enables parents and children for management of post-tonsillectomy complications. This study was aimed to determine the effect of self-care education on the control of post tonsillectomy complications in school-age children after discharge of Hamadan’s hospitals.   Material & Methods: In this clinical trial, 68 six to twelve year old children admitted to tw Hamadan’s hospitals for tonsillectomy were selected with one parent by convenience sampling and then were randomly assigned to experimental and control groups (each 34 paired). For experimental group, individual training was carried out the night before surgery and telephone follow-up performed in the first three days after discharge. Data collecting tools included a demographic questionnaire, two checklists for pain (Numerical Rating Scale and Wong- Baker FACES Pain Rating Scale) and home events recording sheet. Data was analyzed by ANOVA with repeated measures , post-hoc tests , independent t- test and Chi-square test using SPSS-PC (v.16).   Results: Significant differences were observed in the mean scores of pain intensity (p<0.01), painful swallowing (p<0.01), the number of fluid intake (p<0/05), the number of analgesics used (p<0/001), and use of non-pharmacological pain reduction methods (p<0/001) between experimental and control group after discharge. No significant differences were seen between the groups in terms of the other behavioral changes, analgesic side-effects, body temperature and quality of night sleep, except for appetite (p<0/05). Conclusion: Self-care education to children and their parents was effective in the control of common postoperative tonsillectomy complications at home. Accordingly, it is suggested to further study the effect of self-care education on long-term complications of tonsillectomy in children, and to empower parents to control pain and complications after other outpatient surgeries. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1791-en.pdf 2014-06-03 34 45 10.29252/ijn.27.88.34 Self- Care Tonsillectomy Pre-operative Education Children Complications F Cheraghi 1 Assistant professor, Research Center for Chronic Disease Care at home, School of Nursing and Midwifery. Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran AUTHOR S Almasi 2 Master student of pediatric nursing, School of Nursing and Midwifery. Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran AUTHOR GH Roshanaei 3 Assistant professor, Modeling of Noncommunicable diseases Research center, Dept. of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran AUTHOR F Behnoud 4 Associate professor, Dept. of Otorhinolaryngology. Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran AUTHOR T Hasan Tehrani 5 Lecturer, School of Nursing and Midwifery. Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran (*Corresponding author). Tel: +989387180893 Email: t.tehrani@umsha.ac.ir AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه تمایل به ترک خدمت پرستاران شاغل در بیمارستان های مجری و غیر مجری طرح تعالی سازمان   چکیده   زمینه و هدف: باتوجه به نقش پرستاران در عملکرد سازمانهای بهداشتی و اهداف متعالی سازمان ، تمایل به ترک خدمت آنان در سازمان یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت منابع انسانی است . مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه تمایل به ترک خدمت پرستاران شاغل در بیمارستان های اجراکننده طرح تعالی سازمان و سایر بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعۀ مقطعی از نوع توصیفی مقایسه ای است که در سال1392 انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه پرستاران بیمارستانهای اجراکننده طرح تعالی و سایر بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. در پژوهش حاضر تعداد 248 پرستار به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو قسمت بوده که قسمت اول مربوط به مشخصات فردی و قسمت دوم پرسشنامه "مقیاس پیش بینی ترک خدمت" ( ( Hinshaw می باشد. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و با بکارگیری شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل) مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره تمایل به ترک خدمت پرستاران در بیمارستان های مجری طرح تعالی و غیر مجری به ترتیب 58/5 ± 64/33 و 94 /4 ± 59/35 بود. همچنین یافته ها نشان داد که ( 6/21%) از پرستاران مورد مطالعه در بیمارستان های غیر مجری طرح تعالی و (7/18%) ازپرستاران بیمارستانهای مجری طرح تعالی سازمان تمایل به ترک خدمت بالایی داشتند. آزمون t مستقل تفاوت میانگین نمرات تمایل به ترک خدمت را معنادار نشان می دهد ( 004/0 p=). نتیجه گیری کلی: براساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که الگوهای تعالی سازمان با فراهم آوردن بستر مناسب فعالیتی برای پرستاران و افزایش انگیزه و رضایتمندی آنان می توانند از تمایل آنان به ترک خدمت پیشگیری کند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1800-fa.pdf 2014-07-08 46 55 10.29252/ijn.27.88.46 تمایل به ترک خدمت پرستاران مدیریت کیفیت Comparing Nurses’ Intention to Leave in Hospitals of Execute/non -Execute Organizational Excellence Model   Abstract   Background & Aim: Considering the role of nurses in health organizations and the transcendent goals of organization, their intention to leave is among the most important managerial concerns of human resource management. The aim of this study was to determine and compare nurses’ intention to leave in hospitals of execute/non -execute organizational excellence model in Tehran University of Medical Sciences.   Material & Methods: This comparative descriptive cross-sectional study was conducted in 2013. The study population included all nurses working in hospitals of execute/non-execute organizational excellence model in Tehran University of Medical Sciences. A total of 248 nurses were selected by random stratified sampling method. Data was collected by Hinshaw “ Turnover Prediction Scale ” and analyzed by descriptive and inferential statistics ( Independent T-Test ) using SPSS-PC (v. 17).   Results: The results showed that the mean score of intention to leave in the nurses working in hospitals of execute/non-execute excellence model was 33.64 ± 5.58 and 35.59 ± 4.94 respectively. Moreover, the findings revealed that 21.6 % and 18.7 % of the studied nurses from non-execute and execute hospitals had a high level of intention to leave respectively. The independent “t “test indicated significant difference in the mean score of turnover intention (P = 0.004). Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the organizational excellence models by providing an appropriate activity context for nurses and enhancement of their motivation and satisfaction, could prevent their intention to leave. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1800-en.pdf 2014-07-08 46 55 10.29252/ijn.27.88.46 Intention Nurses Quality Management M Mohamadzadeh Nojehdehi 1 Master degree in Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR F Rafii 2 Professor, Center for Nursing Care Research, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Ashghali-Farahani 3 Associate Professor, Center for Nursing Care Research, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding author). Tell: +98 21 88882885 Email: Farahani.ma@iums.ac.ir AUTHOR N Bahrani 4 Senior lecturer, Statistics and epidemiology Dept., Iran Civil Aviation Technology College, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تجارب دانشجویان پرستاری از ارتباط با مددجویان روانپزشکی   چکیده   زمینه و هدف: ارتباط با بیمار روانی به علت وجود اختلال در فرآیندهای شناختی، هیجانی و رفتاری بیمار، به مهارتهای خاصی نیاز دارد. با توجه به اهمیت آگاهی از تجارب واقعی دانشجویان در حوزه آموزش عملی و به منظور بهبود کیفیت آموزش و نیز با تکیه بر قابلیت های رویکرد کیفی، پژوهش حاضر با هدف شناخت تجارب ارتباطی دانشجویان پرستاری با مددجویان روانپزشکی انجام شده است.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی ازنوع پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان 15 نفر از دانشجویان پرستاری دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه یافت. اطلاعات بدست آمده به روش Collaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.   یافته ها: از مجموع 90 کد استخراج شده ازمتن مصاحبه ها، در نهایت مضامین و مفاهیم اصلی در قالب چهار تم شامل فراگیری مهارتهای ارتباطی، ارتباطات مبتنی بر وظیفه، سازگاری روانی - اجتماعی و اضطراب دسته بندی شدند.    نتیجه گیری کلی: شناخت عمیق تجارب دانشجویان به درک بهتر مسائل و مشکلات ارتباطی آنان با مددجویان روانپزشکی کمک می کند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1803-fa.pdf 2014-12-10 56 65 10.29252/ijn.27.88.56 ارتباط مهارتهای بالینی بخش روانپزشکی تحقیق کیفی Nursing Students’ Experiences of Communication with Psychiatric Clients   Abstract   Background & Aim: Communicating with a psychiatric client due to the impairment in their cognitive, emotional and behavioral processes needs essential skills. Regarding the importance of acquiring knowledge of real experiences of nursing students in practice setting and improving the quality of education and considering the capabilities of qualitative approaches, this study was done with the aim of the recognition of nursing students’ experiences of communication with psychiatric clients.   Material & Methods: It was a qualitative phenomenological study. Fifteen female nursing students of Islamic Azad University were recruited by purposeful sampling. Data was collected by in-depth unstructured interviews until saturation and analyzed using Colaizzi method.   Result: Ninety codes were emerged from the interview manuscripts that were classified into four major themes including: learning communication skills, task-based communication, Psycho-social adaptation, and Anxiety. Conclusion: Knowledge of students’ lived experiences helps to better recognition of their communicative problems with psychiatric clients. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1803-en.pdf 2014-12-10 56 65 10.29252/ijn.27.88.56 Communication Communication Clinical Skills Psychiatric ward Qualitative Research M Ahmadifaraz 1 Master degree in Nursing, Dept. of Nursing, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. (*Corresponding author). Tel: +98-3142292588 Email: m.ahmadifaraz@off.iaun.ac.ir AUTHOR R Amini 2 Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل مرتبط با مشارکت پرستاران در تصمیم گیری های بالینی   چکیده   زمینه و هدف: مشارکت اعضای تیم بهداشتی­ درمانی در تصمیم­گیری بالینی عاملی کلیدی در ارائه مراقبت­های ایمن و کارآمد است. از آن جا که پرستاران بیشترین تماس را با مددجویان دارند، می­توانند در تصمیم­گیری­های تشخیصی و درمانی نقش مهمی داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت مشارکت پرستاران در تصمیم­گیری­های بالینی و عوامل مرتبط با آن می­باشد.   روش بررسی: جامعه پژوهش این مطالعه مقطعی توصیفی را کارکنان پرستاری بیمارستان­های آموزشی شهر رشت تشکیل دادند. از این جامعه 193 نفر با استفاده از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مشارکت درفعالیت­های تصمیم­گیری (PDAQ) جمع­آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه ANOVA و معادلات برآورد تعمیم (GEE) با استفاده از SPSS نسخه 16 تحلیل شد.   یافته ها: میانگین نمرات مشارکت پرستاران در تصمیم­گیری­های بالینی در هر سه حیطه مورد بررسی شامل "طرح و شفاف­سازی موضوع"، "پیشنهاد و ارزیابی گزینه­های ممکن" و "انتخاب روش مناسب از بین روش­های پیشنهادی" بیشتر از 50 بود. همچنین نتایج نشان داد نمرات مشارکت افراد متاهل، دارای مدرک کارشناسی­ ارشد، علاقمند به ادامه فعالیت در بخش فعلی و مشغول در بخش ویژه و افراد صبح کار به طور معنی داری بیشتر از بقیه افراد بود (05/0 <(P . سن و سابقه­کار با نمرات مشارکت در تصمیم گیری­های بالینی رابطه معنی­داری داشتند (05/0 (P<. تحصیلات و سابقه­کار فعلی بیشترین تاثیر مثبت و سابقه­کاری بالا و عدم داشتن مسئولیت در بخش، بیشترین تاثیر منفی را در تعیین میزان مشارکت بالینی پرستاران داشتند (00/0 =P). نتیجه گیری کلی: با توجه به اهمیت مشارکت پرستاران در تصمیم گیری بالینی و ارتباط آن با متغیر هایی مانند تحصیلات بیشتر و سابقه حضور در موقعیت های بالینی ویژه توصیه می شود با فراهم آوردن زمینه مناسب در راستای مشارکت بیشتر آنان در فرآیند های تصمیم گیری تلاش شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1802-fa.pdf 2014-06-10 66 76 10.29252/ijn.27.88.66 تصمیم‌گیری بالینی مشارکت پرستار پرستاری Factors Associated with Nurses\' Participation in Clinical Decision Making   Abstract   Background & Aims: Collaboration of health care team in clinical dicision making is a key factor to provide safe and efficient care. Since nurses have the most continous contact with patients, they could have great influences on diagnostic and therapeutic decisions. The aim of this study was to determine nurses’ collaboration in clinical decision-makings and its related factors.   Material & Methods: This descriptive, cross-sectional study was conducted among nursing staff of educational hospitals of Rasht-Iran. A total of 193 nurses were selected by stratified random sampling. Data was collected by Decision-making Activities Questionnaire (PDAQ) and analyzed by descriptive and inferential statistics including pearson corrolation test, Independent T test, One-way ANOVA and Generalized Estimating Equations (GEE) using SPSS-PC (v. 16).   Results: The mean score of nurses' collaboration in clinical decision-makings in all three dimentions (clarifying the problem, suggesting and evalutiong possible methos and selecting from one of suggested ways) was more than 50. Moreover, the findings revealed that the participation score of those with master degree, intersted in continuing their job at current ward, worked in intensive care units or in morning shifts have been significantly higher than other nurses (P<0.05). There was also a significant relationship between nurses' decision-making scores, their age and work experinces (P<0.05). Level of education, and present job experiance had the most positive effect, and high job experince and having no responsibility in working place had the most negative effect on nurses' level of clinical participation (P=0.00). Conclusion: Regarding the importance of nurses’ collaboration in decision making and the influence of higher leveles of education and working in ICU, providing appropriate context for more participation of nurses in decision making processes is suggested. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1802-en.pdf 2014-06-10 66 76 10.29252/ijn.27.88.66 Clinical Decision-making Collaboration Nurse Nursing L Rostamniya 1 Master degree, Nursing Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran. AUTHOR V Ghanbari 2 Ph.D student of health in disaster and Emergency, Disaster & Emergency Health Dept., School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR E Kazemnejad Leili 3 Ph.D of biostatistic, Biostatistic Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Gilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. AUTHOR A Pasha 4 Master degree, Public Health Nursing Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Gilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR A Karimi Rozveh 5 Master degree in nursing, Educational Supervisor in Dr Shariati Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR E Pariyad 6 Master degree in nursing, Social determinance of Health Research Center(SDHRC), Medical Surgical nursing Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Gilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. (٭Corresponding author). Tel:+98-9111358819 Email: e_ paryad@gums.ac.ir AUTHOR
OTHERS_CITABLE فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های استان مازندران   چکیده   زمینه و هدف: پرستاران یکی از گروه های مهم در بهبودی و امنیت بیماران بوده و نقش مهمی در کاهش میزان مرگ بیماران دارند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیماران از دیدگاه پرستاران انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه با طرح توصیفی- همبستگی در یک بازه زمانی دو ماهه در سال 1390 در بیمارستان های تنکابن، چالوس و رامسر انجام شد. نمونه شامل همه پرستاران بود. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه "پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار" بود که در 12 بعد وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار را در بیمارستان ها مورد سنجش قرار می داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون تی و آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار spss نسخه 16 انجام شد.   یافته ها: از بین 12 بعد پرسش- نامه فرهنگ ایمنی بیمار، پرستاران بالاترین نمره را به بعد "کار گروهی درون بخش های بیمارستانی" ( میانگین و انحراف استاندارد 98/0 ± 02/4 ) و "یادگیری سازمانی- ارتقا مداوم " (میانگین و انحراف استاندارد 75/0 ± 06/4 از حداکثرنمره 5 ) و کمترین نمره را به بعد "کارکنان" ( میانگین و انحراف استاندارد 11/1 ± 39/2 ) و "پاسخ غیر تنبیهی به خطا" ( میانگین و انحراف استاندارد 98/0 ± 53/2 از حداکثر نمره 5 ) دادند. 7/53 درصد از پرستاران "یک تا دو مورد" “ثبت گزارش خطا در بخش محل کارشان را در یکسال اخیر" گزارش کردند. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین ابعاد پرسش-نامه فرهنگ امنیت بیمار و مشخصات شخصی- اجتماعی، تنها بین متغیر سن و سابقه کار با بعد "همکاری گروهی بین واحد های بیمارستانی" (فاکتور شماره اول) همبستگی معنادار منفی ( 05/0 p<) مشاهده شد. نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد فرهنگ ایمنی بیمار در برخی ابعاد نیازمند اصلاح است تا محیط بالینی امن تری برای بیماران ایجاد شود. پیشنهاد می شود فرهنگ "غیر تنبیهی" جایگزین فرهنگ تنبیه و سرزنش شود تا اعضای کادر بهداشتی اشتباهات خود را بیان کنند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1810-fa.pdf 2014-12-16 77 87 10.29252/ijn.27.88.77 ایمنی فرهنگ ایمنی بیمار پرستار بیمارستان Patient Safety Culture from Mazandaran Clinical Nurses’ Perspective   Abstract   Background & Aim: Nurses are one the important groups in patients’ recovery and safety and have an important role in the reduction of their mortality. The aim of the study was to identify nurses’ perceptions of patient safety culture in Mazandaran‘s hospitals.   Material & Methods: It was a descriptive correlational study which has been done in a two month period in the hospitals of Tonekabon, Chaloos, and Ramsar. The sample was recruited by census (n= 456). Data was collected by Persian version of HSOPS, developed by Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) that measures 12 dimensions of patient safety culture, and analysed by descriptive statistics and t- test, one way ANOVA, and Pearson correlation coefficient using SPSS-PC (v. 16).   Results: Amongst the 12 dimensions of AHRQ, the nurses assigned the highest score to "team work within units" (4/02 ± 0/98) and "Organizational learning-continuous development" (4/06± 0/75). They assigned the least score to “Staff” (2/39±1/11) and “non-punitive response to error” (2/53±0/98). Nurses (%53/7) reported 1-2 errors during the last year. There were significant negative correlations between the dimension of "team work within units”, age, and years of experience (P< 0/05). Conclusion: It seems the patient safety culture requires some modifications to be able to create a safer clinical environment. It is suggested that punitive culture be replaced with non -punitive culture so that health care staff share their clinical errors. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1810-en.pdf 2014-12-16 77 87 10.29252/ijn.27.88.77 Safety Patient Safety Culture Nurse Hospital S Sharifi 1 Doctoral student, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences (International Branch) and Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran (*Corresponding Author) Tell: 021- 88655379 Email: siminsharifi1@gmail.com AUTHOR A Izadi-tame 2 Assistant professor, Human Sciences Department. Imam Hussein University. Tehran,Iran AUTHOR KH Hatamipour 3 Doctoral student , and faculty member, Dept of Nursing, Tonekabon branch, Islamic Azad University, Mazandaran, Iran AUTHOR N Sadeghigooghary 4 Doctoral student. Gerontology department. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran and Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran AUTHOR L Safabakhsh 5 Doctoral student, Medical education department. Isfahan University of Medical Sciences and Instructor, Faculty of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran AUTHOR